Nowa edycja najszybszego sedana od BMW – M5 nadchodzi

Słynny model BMW powraca w kolejnej odsłonie. Zobaczcie, jak prezentuje się nowa M5.

To raptem jedna litera, a jednak w przypadku BMW robi kolosalną różnicę. Litera 'M' zarezerwowana jest dla najbardziej sportowych i najbardziej ekstremalnych modeli bawarskiej marki. Gdy tylko pojawia się nowa edycja 'trójki' lub 'piątki', fani od razu pytają o wersję M, bowiem niemieckie limuzyny i coupe oznaczone tą literą są z reguły jednymi z najszybszych i najlepiej prowadzących się aut na rynku.

Spośród wszystkich 'eMek', najwięcej emocji budzi model M5. Jego historia sięga 1984 roku i w każdej kolejnej edycji Niemcy wspinali się na technologiczne wyżyny, by dużej limuzynie serii 5 zaaplikować sportowe geny. Tak przygotowane auto miało w sobie niewiele z nudnego sedana i mogło stawać w szranki z najszybszymi samochodami świata. Tym razem inżynierowie z Monachium kolejny raz podnoszą poprzeczkę.

Nowe M5 będzie dysponowało doładowanym silnikiem V8 o pojemności 4400 centymetrów sześciennych. Dzięki niemu auto dysponować będzie mocą 600 koni mechanicznych i momentem obrotowym na poziomie 750 Nm.

Największą nowością jest standardowe wyposażenie auta w napęd na wszystkie koła. Przy takiej mocy jest to praktycznie niezbędne. Bawarczycy twierdzą jednak, że jest to najbardziej sportowy i angażujący kierowcę układ w segmencie. Tradycyjne pójście bokiem będzie więc nadal możliwe. Równie imponujące są osiągi, bowiem M5 pierwszą setkę osiąga po 3,4 sekundy, a prędkość maksymalna może wynieść 305 kilometrów na godzinę.

M5 tyt
emka
Nowe M5 będzie można zamawiać we wrześniu. W Niemczech cena auta startować będzie od 118,900 euro. Nowe M5 w jego naturalnym, torowym środowisku przedstawia poniższy film.

Model M5 to jedna z najbardziej zasłużonych linii w historii bawarskiej marki. Można przyjąć, że to właśnie M5 stworzyło segment supersportowych sedanów. Pierwsze BMW M5 zostało zaprezentowane w 1984 roku. W nadwoziu serii 5 umieszczono silnik z supersportowego modelu M1 o mocy 286 koni mechanicznych. Auto przyspieszało do 100 kilometrów na godzinę w 6,1 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 251 km/h.

e28

Druga edycja 'empiątki' zadebiutowała w 1988 roku. Moc auta wynosiła od 315 do 340 koni pochodzących z charakterystycznej dla BMW rzędowej szóstki. Co ciekawe, auto oferowano również jako kombi.

e34

Trzecią edycję oparto o model E39 i zaprezentowano w 1998 roku. Auto napędzała pięciolitrowa, widlasta ósemka o zawrotnej mocy 400 koni mechanicznych. Licznik wskazywał prędkość 100 kilometrów na godzinę już po 5,3 sekundy. Model ten jest szczególnie ceniony przez wszystkich fanów marki.

e39

Na następne BMW M5 trzeba było czekać do 2003 roku. Wtedy zostało zaprezentowane auto oparte o model E60. Tym razem najmocniejszą 'piątkę' napędzało 10 cylindrów o mocy 507 koni mechanicznych. Dzięki temu auto przyspieszało do pierwszej setki w 4,7 sekundy.

e60

W 2011 przedstawiono M5 oparte o model F10. Dzięki podwójnie doładowanemu silnikowi V8 o pojemności 4400 centymetrów sześciennych samochód osiągał moc 560 koni mechanicznych. Sportowy sedan przyspiesza do 100 w 4,3 sekundy.

  • kupprenumerata