kultura

Oto najlepsze seriale tego roku według amerykańskich krytyków

Amerykańscy krytycy rozdali swoje coroczne nagrody dla najlepszych seriali telewizyjnych. Pisaliśmy już o tytułach z największą liczbą nominacji. Pora poznać laureatów.

Wyniki w dużej mierze były przewidywalne. Z pewnością ważnym zwycięstwem były dwie statuetki dla głośnej adaptacji powieści Margaret Atwood, pod tytułem 'Opowieść podręcznej'. Atwood pisała ją w czasie prezydentury Reagana, a dzisiaj okazała się ponownie aktualna. W stroje podręcznych przebrały się także kobiety w Polsce protestujące podczas lipcowej wizyty Donalda Trumpa w Warszawie. Krytycy nagrodzili 'Opowieść podręcznej' w kategorii program roku i najlepszy serial dramatyczny.

Serial produkowany przez Hulu to przerażająca dystopia o Ameryce w kryzysie, gdzie kobiety sprowadzone zostały do roli inkubatorów – ich jedynym zadaniem jest rodzenie dzieci dla zamożnych, uprzywilejowanych, ale bezpłodnych par.

W roli głównej występuje Elisabeth Moss, znana z 'Mad Men' i 'Top of the Lake'. W Polsce serial udostępnia platforma streamingowa Showmax.

this is us

Najlepszym nowym programem okazał się serial 'This is Us'. To znaczące zwycięstwo, ponieważ to jedyny serial z ogólnodostępnej stacji NBC, który miał szansę konkurować z najlepszymi produkcjami kablówek i platform streamingowych. W ostatniej chwili z powodów formalnych stracił jedną z nominacji, ale nie stanęło to na przeszkodzie do zdobycia statuetki w tej dla nowego serialu najważniejszej kategorii.

Coraz rzadziej tzw. Wielka Czwórka (ABC, NBC, CBS i FOX) brana jest pod uwagę w rankingach najwyżej ocenianych seriali – dominują głównie produkcje kablówkowe i pochodzące od platform streamnigowych. 'This is Us' to wyjątek. Serial zyskał przychylność widowni dzięki historii opowiadanej we flashbackach, a za sprawą czerpania z prostych, ale sprawdzonych rozwiązań narracyjnych, jak wielowątkowa opowieść o rodzinie na przestrzeni lat. Dzięki dekoracjom sięgającym lat siedemdziesiątych, dobrej oprawie muzycznej i świetnemu aktorstwu, rodzina Pearsonów przyciąga przed ekrany sporą widownię. Dobrym wabikiem jest angaż Milo Ventimiglia, znanego z serialu 'Kochane kłopoty', a także Sterlinga K. Browna docenianego za rolę w 'American Crime Story: The People v. O.J. Simpson'.

Opowieści o zwykłym życiu rodzinnym nie cieszą się w ostatnich latach wielkim powodzeniem, wciąż bardziej interesują nas postaci antybohaterów. 'This is Us' wydaje się wyjątkiem – szczerym portretem ludzi, którzy próbują być szczęśliwi, co chwila potykając się o konieczność kompromisów i wyrzuty sumienia.

wielkie kłamstewka

Mimo mocnej konkurencji w kategorii miniserial, zwyciężyły 'Wielkie kłamstewka'. Pokonały zarówno 'Fargo', jak i 'Feud', czy nowy sezon 'Gilmore Girls'. Wszystkie nominowane seriale były świetne, ale ten powstały na podstawie powieści Liane Moriarty był absolutnym pewniakiem od czasu premiery.

'Wielkie kłamstewka' z udziałem Nicole Kidman, Laury Dern i Reese Witerspoon stały się hitem tegorocznej wiosny. Kameralna opowieść o życiu żon zamożnych mężów w słonecznej Kalifornii przyciągnęła sporą dawką refleksji nad sekretami ukrywanymi w luksusowych wnętrzach.

Serial bywał niekiedy porównywany do 'Gotowych na wszystko'. 'Wielkie kłamstewka' opowiadają sporo o kobiecej solidarności, ale także przemocy domowej i piętnu bycia ofiarą.

Świetna ścieżka dźwiękowa, doskonałe aktorstwo i opowieść o panice klasy średniej, która nie radzi sobie z własnym uprzywilejowaniem wydaje się dobrym pomysłem na weekendowy maraton. Zwłaszcza latem, w oczekiwaniu na jesienne powroty ulubionych seriali.

atlanta

Najlepszą komedią okazała się głośna produkcja FX 'Atlanta'. Jej twórca, występujący równocześnie w głównej roli, Donald Glover otrzymał również statuetkę za najlepszy występ w serialu komediowym.

Pamiętacie kanapę, na której siedzieli początkujący gangsterzy z 'The Wire'? W 'Atlancie' też jest kanapa, zasiadają na niej równie podejrzane persony, ale zamiast o wielkiej władzy, marzą głównie o szybkiej gotówce i sławie.

Bohaterem serialu jest chłopak, który wraca do rodzinnego domu po przerwaniu studiów i nie ma żadnego planu na życie.

Ojciec wita go w drzwiach słowami 'nie stać mnie na to, żeby wpuścić cię do środka'. Earn dochodzi do wniosku, że dobrym pomysłem byłoby wspieranie kariery kuzyna, samozwańczej gwiazdy rapu. W ten sposób bohaterowie rozpoczynają podróż po meandrach drugoligowego show biznesu.

'Atlanta' to komedia wychodząca poza ramy swojego gatunku, bawi się formą i treścią, miesza surrealizm z realiami życia na amerykańskim Południu.

Stojący za projektem Donald Glover – znany wcześniej jako Troy z 'Community', a także raper Childish Gambino – doskonale radzi sobie z opowiadaniem o braku perspektyw w świecie zasiłków, tymczasowości i życia poza metropoliami. Dostrzegli to również amerykańscy krytycy, nie bojąc się iść pod prąd bardziej zachowawczych decyzji podejmowanych przez inne kapituły nagradzające amerykańską branżę telewizyjną.

fargo

Za najlepszy występ w serialu dramatycznym uznano dwie role aktorki Carrie Coon – zarówno jej występ w 'Fargo', jak i w 'Pozostawionych'. Aktorka ma za sobą dwie świetne role, które doceniono nietypowo, jedną statuetką.

Z pewnością jej rola w 3. sezonie 'Fargo', to najlepsze co mogło się mu przytrafić.

Inne warte wspomnienia nagrody to kolejna statuetka (w kategorii news & information) dla nagrodzonego Oscarem serialu dokumentalnego Ezry Edelmana, zatytułowanego 'O.J.: Made in America'. To wspaniałe, wielowątkowe, wręcz monumentalne dzieło pokazujące nie tylko drogę Simpsona, ale przede wszystkim rasistowski pejzaż Ameryki począwszy od wczesnych lat 60.

Wiele można by powiedzieć o amerykańskich krytykach, ale jedno jest pewne – wiedzą, co dobre. Każda ze statuetek trafiła we właściwe ręce, trudno odmówić im słuszności w wyborze nagrodzonych, choć był on bardzo trudny. Kolejny rok z rzędu, klęska urodzaju w świecie seriali.

  • kupprenumerata