kultura

Czy każdy może wyrosnąć na geniusza? Tak. Badania dowodzą, że talent nie jest najważniejszy

Wybitni ludzie już w dzieciństwie świetnie radzili sobie na basenie, boisku lub grając w szachy – sukces na jednym polu pociąga za sobą sukcesy w innych dziedzinach. Ale do tego nie potrzebny jest talent ani mordercza praktyka. Co zatem sprawia, że niektórzy wyrastają na znakomitych specjalistów?

Większość rodziców zastanawia się, jak pomóc dziecku stać się najlepszą wersją samego siebie. Profesor psychologii z Uniwersytetu Floryda K. Anders Ericsson poświęcił 30 lat na analizowanie wybitnych w swoich dziedzinach specjalistów, starając się dojść do tego, jak osiągają perfekcję. Wynik jego wieloletnich badań jest zaskakujący i jednocześnie pocieszający – w większości przypadków to, co liczy się najbardziej, to nie talent, a praktyka.

Ale dodajmy, że to nie musi być praktyka mordercza. Nie jest prawdą, że trzeba 100 tys. razy uderzyć w piłeczkę golfową i 10 tys. godzin spędzić na ćwiczeniu, jak przekonywał Malcolm Gladwell w swojej w bestsellerowej książce 'Poza Schematem' (tak głosi jego słynna 'reguła 10 tys. godzin'). 

Ericsson twierdzi, że to, co działa, to celowe ćwiczenie, trening polegający na skupieniu się na poszczególnych elementach i możliwości wielokrotnych powtórzeń oraz mierzeniu wyników. Wymaga to pomocy trenera lub nauczyciela, który potrafi poprowadzić dziecko. 

Wg niego nie chodzi o to jak długo się ćwiczy, ale w jaki sposób i w jakim wieku się zaczyna. Skuteczny trening wymaga również nieustannego wychodzenia poza schematy. 

wybitni naukowcy w dzieciństwie

To nie genetyka decyduje o sukcesie, ale głównie świadome ćwiczenia. Poważny trening w młodym wieku wiąże się z wyjątkowymi umiejętnościami w wieku dorosłym.

Ćwiczenie zaangażowania u małych dzieci zmienia poszczególne rejony mózgu. Wniosek: lepiej zacząć wcześniej, by zwiększyć wydajność myślenia. Dzięki ćwiczeniu konkretnych umiejętności w sposób efektywny dzieci uczą się zdolności do samooceny, angażowania w pracę z nauczycielami i przyjmowania informacji zwrotnych. 

Zdobywanie umiejętności zwiększa poczucie pewności siebie i motywacji. Sukces na jednym polu pociąga za sobą sukces na innych płaszczyznach. Oczywiście inni naukowcy podkreślają, że liczą się predyspozycje i genetyka, ale to nie zmienia faktu, że wysoki poziom może osiągnąć każdy, trzeba mu tylko pomóc. Ważne jest rozpoznanie możliwości i nakierowanie dziecka na to, co lubi, ale do czego też ma predyspozycje. 

  • belkaaa