rynek

5 najlepszych polskich projektów stworzonych z myślą o różnych zmysłach

Designerzy długo zaniedbywali zmysły inne niż wzrok. Ich produkty zaskakiwały pod względem formy lub kolorystyki, ale w kwestii doznań dotykowych, dźwiękowych czy zapachowych pozostawiały wiele do życzenia. To zaczyna się zmieniać.

Popularność źle rozumianej stylistyki minimalizmu sprawiła, że otaczające nas produkty stały się zbyt płaskie, zimne i sterylne. Przesyt takim podejściem wywołał jednak zwrot w kierunku przeciwstawnego trendu. Twórcy, którzy chcą się dziś wyróżnić, przykładają coraz większą wagę przede wszystkim do haptycznych właściwości swoich prac, tj. do struktury, sprężystości czy do temperatury materiału. Wszystko po to, by maksymalnie pobudzić zmysł dotyku. To jednak nie wszystko, bo w branży ważne staje się także stymulowanie słuchu, węchu czy smaku. Dlatego właśnie organizatorzy arena DESIGN 2017 uczynili zmysły motywem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu ('SENSES'). Poniżej możecie zobaczyć 5 polskich projektów, które najlepiej obrazują ten trend.

1. Touch that taste, proj.: Martyna Golik

Słony Słony
Słodki Słodki

Touch that taste to multisensoryczny projekt Martyny Golik, absolwentki Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i Danish Academy of Fine Arts w Kopenhadze.

Młoda projektantka chciała nim udowodnić, że doświadczenia związane z jedzeniem można przetłumaczyć na język designu.

W tym celu zbadała reakcje ludzi na pięć podstawowych smaków: słodki, słony, gorzki, kwaśny oraz umami. Na tej podstawie stworzyła kolekcję eksperymentalnych tkanin, które pod względem wizualnym i dotykowym naśladują wspomniane smaki. Dwa lata temu widzieliśmy projekt na Milan Design Week i możemy zapewnić, że aż chciało się je spróbować. 

2. TACTILU, proj.: panGenerator

Tactilu

Współczesne środki komunikacji audiowizualnej dostarczają odbiorcom obraz i dźwięk coraz lepszej jakości, w dziedzinie doznań haptycznych postęp zatrzymał się jednak na alarmach wibracyjnych telefonów. Projektanci z grupy panGenerator postanowili wypełnić tę lukę na rynku i wprowadzić trochę intymności do zdalnych relacji.

W kooperacji z biurem Cheil stworzyli TACTILU - prototyp bransoletki pozwalającej na komunikację dotykową pomiędzy dwiema osobami znajdującymi się z dala od siebie.

Urządzenie wykorzystuje specjalny kompozyt QTC (quantum tunneling composite) pozwalający mierzyć miejsce i siłę nacisku po jego zewnętrznej stronie oraz technologię 'sztucznych mięśni' (flexinol), dzięki której możliwe jest stymulowanie wrażeń dotykowych po wewnętrznej stronie bransoletki. TACTILU łączy się ze smartfonami użytkowników przez bluetooth i za ich pośrednictwem przekazuje doznania dotykowe wszędzie tam, gdzie jest dostęp do internetu.

3. Instrument miejski, proj.: Jan Pfejfer

jan

Celem projektu Jana Pfeifera było stworzenie miejsca spotkań, zabaw i doświadczeń audialnych. Młodego designera zainspirowały dzieci przechodzące pomostami, które uderzają patykami w szczeble barierki, tworząc przy tym przypadkową muzykę. Ta obserwacja skłoniła go do zaprojektowania instrumentu muzycznego – barierki, której dźwięki są w pełni harmoniczne, a konstrukcja spełnia wszystkie funkcje ochronne.

Instrument miejski składa się z kilku modułów, połączonych ze sobą w zależności od dedykowanej przestrzeni. Każdy moduł to oktawa, czyli osiem podstawowych dźwięków.

Elektronika zawarta w środku pozwala na korekcję dźwięku tak, aby instrument nie był za głośny i nie zakłócał spokoju w przestrzeni. Największą wartością projektu jest intuicyjność użytkowania. Wystarczy tylko dotknąć szczebelków, aby wydobyć dźwięk. Zagra na nim zarówno muzyk, jak i dziecko wchodzące w świat muzyki. Projekt dostał pierwsze nagrody w konkurach Young Design i make me!.

4. Zapachowy branding marki ORSKA, proj.: Marta Siembab i Maciej Kawecki

orska
orska

Nowy branding znanej polskiej marki biżuteryjnej ORSKA powstał we współpracy senselierki Marty Siembab i designera Macieja Kaweckiego. Wartości marki zostały w wielostopniowym procesie przełożone na język zmysłów - system ikon, komunikatów, tekstur, barw oraz zapachów.

Marta Siembab stworzyła kompozycję, która ucieleśnia inspiracje Anny Orskiej oraz wrażenia zmysłowe towarzyszące jej przy pracy.

Zapach oddaje ciepło drewna, przenikliwą świeżość szkła, żelazisty posmak miedzi, rdzawe tony mosiądzu, lepką smołowatość żywicy, szorstką włóknistość konopnej liny, zgrzytliwe nuty stali, gliniaste niuanse nieszkliwionej ceramiki. Naniesiony na bawełnianą pastylkę podróżuje wraz z osobą noszącą biżuterię ORSKA, tworząc rytuał dotykający najgłębszych emocji.

5. Bamp dla Swarzędz Home, proj.: Kamila Wolska 

bamp

Okazuje się, że siedziska pobudzające zmysł równowagi (pozwalają lepiej zadbać o przeciążone plecy. Wykorzystała to Kamila Wolska, projektantka elastycznego siedziska BAMP, które zmusza użytkowników do przyjmowania wyprostowanej, korzystnej dla naszego kręgosłupa postawy.

Można na nim wzmocnić mięśnie posturalne, a także wykonywać ćwiczenia rotacyjne i zgięciowe kręgosłupa. Można też ćwiczyć zachowanie równowagi w balansie i odciążać kręgosłup bolący w odcinku lędźwiowym.

Przyszłe mamy mogą także korzystać z niego przy ćwiczeniach poprzedzających poród, a wszyscy inni - po prostu świetnie się bawić bujając się na tym siedzisku. BAMP'a będzie można przetestować na stanowisku Swarzędz Home podczas arena DESIGN 2017, która rusza już 14 marca. 

  • arena

arena DESIGN to wydarzenie, które jest przestrzenią stworzoną z myślą o potrzebie współpracy projektantów z przedsiębiorcami. Motywem przewodnim dziewiątej edycji wydarzenia będą zmysły ('SENSES').

Jak pokazuje nasze zestawienie, trudno nie dostrzec silnego związku pomiędzy projektowaniem, a wrażeniami, które docierają do odbiorcy i wpływają na jego wybory. Uczestnicy festiwalu będą mogli nie tylko testować produkty projektowane z myślą o stymulowaniu różnych zmysłów, ale także uczestniczyć w wykładach i warsztatach na ten temat w strefie FORUM w dniach 14-17 marca. Dokładny program wydarzenia możecie zobaczyć tutaj.

  • best of polska
  • kupse2