kulturamarka

Czy w 2017 roku 'hygge' zostanie wyparte przez 'lagom'? IKEA postara się, żeby tak było!

Wiemy o co chodzi w szwedzkiej filozofii 'lagom', która wkrótce może wyprzeć popularne 'hygge'.

Polska kariera pojęcia 'hygge', które przywędrowało do nas z Danii, rozpoczęła się jesienią, wraz z publikacją aż dwóch książek na ten temat – 'Hygge. Klucz do szczęścia' Meika Wikinga oraz 'Hygge. Duńska sztuka szczęścia' Marie Tourell Soderberg. Większości osób hygge kojarzy się ze świeczkami, ale tak naprawdę chodzi o odnalezienie szczęścia w małych przyjemnościach i stworzenie przytulnego otoczenia, w którym będziemy czuć się dobrze. Ubiegły rok na całym świecie należał do hygge – prestiżowy brytyjski słownik Collinsa uznał je nawet za jedno ze słów roku.

Wiele wskazuje jednak na to, że w 2017 roku hygge zostanie wyparte przez lagom – to szwedzka koncepcja, którą streścić można frazą 'nie za dużo, nie za mało'.

Czym lagom różni się od hygge? W hygge chodzi bardziej o uczucie, a lagom to w zasadzie filozofia umiarkowania. Dobrym przykładem jest... mleko. Najpopularniejsze mleko w Szwecji zawiera 1,5 proc. tłuszczu, czyli – no właśnie – nie za dużo i nie za mało.

Do popularyzacji filozofii lagom może się przyczynić również najbardziej znana szwedzka marka na świecie.

IKEA ruszyła ostatnio z kampanią 'Live LAGOM', która skupia się właśnie na prostym i przyjaznym dla środowiska wzornictwie.

Uczynienie domu bardziej przyjaznym dla środowiska powinno być łatwe. Dzięki temu życie będzie lepsze, a dom coraz piękniejszy. Ta zmiana powinna to być na tyle przystępna, by móc zacząć od zaraz. Wiemy, że to jest możliwe i chcemy to udowodnić – pisze brytyjski oddział IKEA. Do projektu 'Live LAGOM' IKEA, we współpracy z University of Surrey i organizacją Hubbub, wybrała 125 osób. Każdą z nich, po wypełnieniu kwestionariusza, odwiedziła ekipa IKEA i szczegółowo opowiedziała o tym, jak sprawić, by dom był bardziej przyjazny dla środowiska. Następnie wybrańcy otrzymali vouchery do sklepów IKEA i udali się tam po rzeczy, które pomogą im w dążeniu do lagom. Aż 100 proc. uczestników zadeklarowało, że po zakończeniu projektu nie porzuci wypracowanych nawyków.

Na czym więc polega podstawowa zaleta lagom? Przede wszystkim nie wymaga wielkich zmian.

Kochamy lagom, bo łączy satysfakcję i odpowiedzialność: nie musisz rezygnować z siebie, ani z poświęcać tego, co kochasz, a mimo to nie wykorzystujesz naszej planety bardziej niż jest to niezbędne. To jest po prostu odpowiednia ilość: niezależnie od tego czy chodzi o wodę, energię, jedzenie czy odpady – mówi IKEA.

Więcej o lagom możecie dowiedzieć się z raportu IKEA.

Źródło: Vogue

ikea