rynekmarka

Znamy zwycięzców konkursu Refugee Challenge. Zobacz najlepsze projekty dla uchodźców

Wiemy, kto wygrał w konkursie współorganizowanym przez Fundację IKEA, UNHCR i platformę What Design Can Do. Spośród 631 projektów mających pomóc w integracji uchodźców wyłoniono pięć najlepszych.

Konkurs Refugee Challenge zorganizowany został w obliczu nowego wyzwania, które stoi przed Europą. Według danych ONZ na świecie żyje dziś ponad 67 milionów ludzi, których wojny, prześladowania lub bieda zmusiły do opuszczenia swoich krajów lub miejsc zamieszkania (to najwięcej od czasu II Wojny Światowej). Wielu z nich szuka lepszego życia właśnie w Europie. Tylko w 2015 roku na nasz kontynent przedostało się w sumie ponad milion uchodźców i migrantów głównie z Syrii, Afganistanu i Iraku. W najbliższym czasie napływ uchodźców i migrantów do Europy raczej nie ustanie. Nic też nie wskazuje na to, że ci, którzy już tu są, szybko wrócą do swoich krajów.

Musimy więc zacząć tworzyć efektywne rozwiązania, które pomogą uchodźcom i pozwolą im się zintegrować z naszym społeczeństwem.

To zadanie jest zbyt skomplikowane dla samych polityków, rządów i organizacji pozarządowych. Ważne jest więc wykorzystane w tym procesie również kreatywności projektantów, gdyż świetnie sprawdzają się w pracy zespołowej i wiedzą jak tworzyć produkty i usługi, które zaspokajają realne potrzeby ludzi. Dlatego ideą, która przyświecała konkursowi Refugee Challenge, było zachęcenie projektantów do zaangażowania się w ten proces. Spośród 631 nadesłanych prac 30-osobowe jury wyłoniło 25 nominowanych projektów, z których ostatecznie wybrano pięć zwycięskich. Nagrodą dla ich autorów jest 10 000 euro oraz wsparcie ekspertów przy tworzeniu prototypów nagrodzonych prac. Oto zwycięskie projekty. 

Agrishelter

What Design Can Do
What Design Can Do

Autorem projektu jest Nagres Mofarahian z Włoch. To propozycja rozwiązania problemu braku miejskich schronisk dla uchodźców. Ahrishelter wykonany jest z trwałych, biodegradowalnych i łatwo dostępnych materiałów. Każdy z domków zbudować można przy minimalnych umiejętnościach w zaledwie kilka godzin, a ich konstrukcja opiera się na prefabrykowanych drewnianych ramach, w których umieszczane są słomiane belki. Cała jednostka ma powierzchnię 35 m2.

The Welcome Card

What Design Can Do
green

Welcome Card to koncepcja specjalnej karty wyposażonej w system komunikacji radiowej RFID przeznaczonej dla uchodźców ubiegających się o azyl w krajach UE. Miałaby ona ułatwić identyfikację potrzebujących oraz przyspieszyć komunikację z urzędami imigracyjnymi i sprawdzanie statusu wniosków. Kolejne funkcje byłyby związane m.in. z zastąpieniem karty miejskiej. Za koncepcją stoi szwedzki zespół The Green Card Team.

Eat & Meet

What Design Can Do

Projekt, którego ideą jest zbliżenie środowisk uchodźców i mieszkańców danego kraju przez wspólne gotowanie i spożywanie posiłków. Twórcy pomysłu – mieszana drużyna z Francji, Kanady i Maroko – postrzegają jedzenie jako świetny katalizator nawiązywania znajomości i wymiany kulturowej. Proponują, by w odnowionych autobusach miejskich lub ciężarówkach stworzyć miejsca, w których uchodźcy mogliby gotować i podawać specjały swojej kuchni lokalnym mieszkańcom. Wokół 'restauracji na kółkach' tworzone byłyby przestrzenie wymiany kulturowej, w której uchodźcy spotykaliby się z miejscową społecznością, dyskutowali o kulinariach oraz opowiadali o dziedzictwie i historii swojego kraju. Takie spotkania i wymiana myśli prowadziłyby do ocieplenia relacji i nawiązania pozytywnych stosunków pomiędzy azylantami a tubylcami.

Makers Unite

What Design Can Do

Projekt skoncentrowany jest wokół tworzenia – zarówno w sensie dosłownym, jak i symbolicznym. Makers Unite jednoczy lokalną społeczność i uchodźców we wspólnym działaniu, np. recyklingu materiałów. W ten sposób uchodźcy i przedstawiciele społeczności lokalnych mogą dzielić się pomysłami oraz swobodnie wymieniać doświadczenia. Dzięki temu migranci nawiązują kontakty, szukają swojego miejsca w społeczeństwie i zaczynają organizować swoje życie w nowym środowisku. Pomysłodawcą Makers Unite jest drużyna z Holandii.

Reframe Refugees

What Design Can Do
What Design Can Do

Projekt autorstwa Tima Ollanda i Marie-Louise Diekemy z Holandii to nowoczesna agencja fotograficzna dla uchodźców. Twórcy pomysłu zauważyli, że uchodźcy zawsze są prezentowani w mediach w ten sam sposób – jako biedni, bezradni, pozbawieni godności ludzie. Reframe Refugees ma umożliwić im publikowanie zdjęć i pokazywanie swojego życia w taki sposób, w jaki oni je widzą, i pokazanie, że są tacy sami jak my – mają swoje cele, ambicje, chcą cieszyć się życiem. Reframe Refugees to szansa na przewartościowanie ich wizerunku w oczach lokalnych społeczności. Ale oprócz tego, opublikowane fotografie byłyby sprzedawane mediom, a dochód przeznaczany na cele charytatywne, związane z pomocą uchodźcom czy ochroną przed AIDS.

  • kupnumer

Najnowszy numer F5 Print Edition 'Nowa Europa' będzie poświęcony dominującym tendencjom w procesie budowy nowej, europejskiej tożsamości – uwzględniającej wpływy imigrantów z Afryki i Bliskiego Wschodu, jak również krajów byłego bloku wschodniego. Gorąco zachęcamy do lektury.

  • kupprenumarata