kulturamedia

Wybraliśmy finalistów konkursu na zaprojektowanie 'Próbnika'. Zobacz ich portfolia!

Kilka tygodni temu razem z Papierowym Dizajnem ogłosiliśmy konkurs na zaprojektowanie unikatowego katalogu najzdolniejszych młodych polskich twórców. Zobaczcie prace kolejnych finalistów, którzy przeszli do II etapu.

Młodzi, zdolni twórcy często mają dziś problem z zaprezentowaniem swojej twórczości w odpowiedni sposób. Co prawda internet ułatwia im szybkie dotarcie do szerokiego grona odbiorców, ale pokazanie prac w dobrej galerii czy w magazynie drukowanym, jest już znacznie trudniejsze. Dla wielu z nich to jest wciąż bardzo ważne, ponieważ bezpośredni kontakt pozwala znacznie lepiej skupić się na czyjejś twórczości. Razem z Papierowym Dizajnem postanowiliśmy to zmienić, wydając 'Próbnik', czyli unikalny katalog prezentujący twórczość 15 największych młodych polskich talentów. 

W 'Próbniku' znajdą się najciekawsze prace z dorobku przedstawicieli 5 różnych dziedzin: ilustracji, fotografii, designu, mody oraz poezji.

Każdy dział zostanie wydrukowany na innym papierze marki Munken Design. Wszystko to, by pokazać różnorodność i niepowtarzalność prezentowanych dziedzin – np. poezja, która ogranicza się do monochromatycznych znaków graficznych, potrzebuje haptycznego papieru, a projekty modowe najlepiej prezentują się na gładkim. Z tego samego powodu każdy dział będzie się też charakteryzował inną identyfikacją wizualną i to ona jest właśnie przedmiotem naszego konkursu, którego zwycięzca dostanie zlecenie na opracowanie graficzne 'Próbnika', za co przewidziane jest wynagrodzenie w wysokości 5000 zł.

projekt

W pierwszym etapie konkursu należało po prostu przesłać do nas portfolio pokazujące umiejętności związane ze składaniem publikacji prasowych, projektowaniem identyfikacji wizualnej i informacji oraz pracy z papierem.

Wpłynęło w sumie kilkadziesiąt zgłoszeń, spośród których razem z ekspertami z Papierowego Dizajnu wybraliśmy finałową dziesiątkę.

W II etapie konkursu ich zadanie będzie polegało na zaprojektowaniu plakatu promującego 'Próbnik', w którym pokażą też swój pomysł na identyfikację i okładkę tej publikacji. W tym etapie finaliści będą musili wykazać się też wiedzą dotyczącą pracy z papierem i dobrać papiery marki Munken Design do poszczególnych działów 'Próbnika' (ilustracja, fotografia, design, moda oraz poezja). Poniżej możecie zobaczyć listę finalistów oraz ich wybrane prace.

1. Portlab

Portlab

W projektowaniu ważne jest dla nas zadawanie pytań i szukanie odpowiedzi. Uważamy, że dobry projekt powinien być przemyślany i nie może być w nim miejsca na przypadkowe elementy. Równie ważna jest dla nas estetyka i rozwiązania funkcjonalne - forma powinna służyć wygodzie użytkowania. Przy tworzeniu publikacji do druku staramy się mieć wpływ na decyzje dotyczące papieru, sugerujemy konkretne rozwiązania.

Papier jest częścią projektu i od jego klasy zależy finalny charakter publikacji.

Tworzymy trzyosobowy zespół w składzie: Waldemar Koralewski, Ela Dajksler i Bartosz Bąk. Do tej pory projektowaliśmy m.in. dla Biblioteki Narodowej, Polin Muzeum Historii Żydów Polskich, Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi czy Unilever Polska.

portlab
portlab
pPortlab

2. Muflon Studio (Weronika Mehr i Maria Prochaczek, absolwentki ASP w Katowicach)

Dwa Muflony

To nie przypadek, że każdy pomysł projektowy zaczynamy od czystego arkusza papieru i ołówka. Nasze najlepsze projekty to właśnie te, w których starannie dobrałyśmy papier pod względem odpowiednich parametrów czytelności czy jego przyszłej funkcji użytkowej.

Uwielbiamy zestawiać litery z papierem i obserwować jakie emocje wywoła to u odbiorcy. 

Nasze studio specjalizuje się w komunikacji wizualnej. Tworzymy projekty z zakresu edytorstwa, informacji i identyfikacji. Staramy się wykorzystywać projektowanie by wspierać inicjatywy, które wpływają korzystnie na rozwój społeczeństwa. Liczą się dla nas ludzie i ich prawdziwe potrzeby. Podczas projektowania stawiamy na użyteczność, dlatego dbamy o to, by każda decyzja projektowa była logicznie uzasadniona. Analizujemy i porządkujemy treści i obrazy, aby tworzyć spójne i skuteczne komunikaty. Duży nacisk kładziemy na starannie przeprowadzony proces projektowy wraz z klientem, tak by mógł w pełni zidentyfikować się z efektem końcowym naszej pracy.

Muflon
Muflon
Tanzen
PSV

Jesteśmy łódzkim studiem graficznym, które od ponad 10 lat specjalizuje się tworzeniu spójnego wizerunku marki – jej koncepcji merytorycznej i identyfikacji wizualnej. Kreujemy, projektujemy i wdrażamy najlepsze rozwiązania.

Stanowimy idealnie funkcjonujący organizm, którego siłą jest indywidualizm każdego członka zespołu.

Dzięki temu nasze świeże pomysły dają możliwość twórczego spojrzenia na dany produkt, by odkryć moc tkwiącego w nim potencjału. Praca nad zadaniami jest dla as wieloetapowa. To proces, który angażuje nasze emocje, doświadczenie, wiedzę, ale również głęboką analizę problemu pod względem odbiorcy, konsumenta, otoczenia produktu, trendów czy kodów kulturowych.

LDF
FDS
WSS
MSB

4. Magdalena Szklarczyk i Anna Kącka

Jesteśmy absolwentkami Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Projektując, przede wszystkim analizujemy. Myślimy o odbiorcy oraz jego potrzebach. Ważna dla nas jest zarówno funkcjonalność, komunikatywność projektu, jak i jego walory estetyczne. Istotny dla nas jest zarówno ogólny odbiór projektu, jak i postrzeganie jego komponentów. Szukamy rozwiązań niestandardowych, ale także możliwych do wdrożenia, funkcjonalnych i przede wszystkim wspomagających odbiór przekazywanych treści. 

Jesteśmy zwolenniczkami minimalizmu. Prostota projektu jest jednak bardzo często iluzoryczna, kryje skomplikowaną strukturę będącą rezultatem dogłębnej analizy.

Projektując publikacje papierowe, mamy na uwadze treść, chcemy, aby była ona dla użytkownika najważniejsza, a ogólny charakter projektu, wspomagał jej odbiór. Skupiamy swoją uwagę na detalach. Ważnym etapem projektowym jest dla nas dobór kroju pisma oraz odpowiedniego papieru. Wykorzystując ich walory możemy kreować unikatowe projekty.

SSKK
sskk
Krój pisma Luxus finezyjny Krój pisma Luxus finezyjny

5. Paulina Łabuz

Projektując, zawsze staram się spojrzeć na projekt jako całość. Najpierw wnikliwie czytam treść, aby się z nią zaprzyjaźnić. Następnym etapem jest znalezienie reguły rządzącej w danej publikacji. Charakterem projektu chcę nawiązać dialog z treścią, podyskutować z autorem: żartobliwie, z przymrużeniem oka czy na zasadzie kontrastu chaosu z elegancją. Interesują mnie przeciwieństwa, ponieważ to one się przyciągają i sprawiają, że coś zaczyna nas kręcić.

Na projektowanie patrzę przez pryzmat grafiki warsztatowej i malarstwa.

Każdą rozkładówkę traktuję jak czyste płótno, które podlega wymyślonym przeze mnie prawom kolorystyki i kompozycji. Po przymknięciu oczu, gdy litery się zamazują i tworzą plamy, w układzie typograficznym, w jego rozmieszczeniu i kolorystyce chcę zobaczyć obraz. Zastanawiam się, czy gdybym go malowała, to byłabym zadowolona z niego, czy powiesiłabym go na ścianie w pokoju. Jeśli nie, to pracuję dalej, dopóki nie osiągnę harmonii pomiędzy obszarami zadrukowanymi a czystym tłem.

Łabuz
Łabuz
Labuz

Pozostała piątka finalistów to: Aleksandra JurekKatarzyna Gerula z Hayday studioSpace MonkeysBartosz Wiłun oraz Studio Graficzne Papercut. Ich portfolia przedstawialiśmy w zeszłym tygodniu. 

Najnowszy numer F5 Print Edition 'Nowa Europa' będzie poświęcony dominującym tendencjom w procesie budowy nowej, europejskiej tożsamości – uwzględniającej wpływy imigrantów z Afryki i Bliskiego Wschodu, jak również krajów byłego Bloku Wschodniego. Gorąco zachęcamy do lektury.

  • nowaeuropa