kultura

Festiwal identyfikacji, czyli 6 światowych eventów z najlepszą oprawą graficzną

Tworzenie komunikacji wydarzenia musi być oparte na wzajemnych wartościach – odważne, czasem nawet ryzykowne layouty są wynikiem dialogu i zaufania, jakim organizator darzy studio graficzne. Przedstawiamy selekcję perełek wśród identyfikacji graficznych festiwali z całego świata.

Identyfikacja wizualna wydarzenia, marki czy miejsca mocno osadzona jest w kulturze, a i sama kultura nadaje identyfikacji silny ładunek znaczeniowy. Ta wzajemna synergia szczególnie ważna jest przy projektowaniu dla wydarzeń kulturalnych, gdzie kreacja wymaga od nas nie tylko umiejętności rzemieślniczych, ale przede wszystkim pełnego i wielopłaszczyznowego zaangażowania. To proces, który pochłania nasze emocje, doświadczenie, wiedzę oraz wymaga głębokiej analizy problemu pod względem tematu, odbiorcy, otoczenia, trendów czy kodów kulturowych.

Zobaczcie festiwale, które mogą pochwalić się jednymi z najciekawszych opraw graficznych!

strp

1. STRP BIENNIAL

Całoroczna impreza kulturalna łącząca sztukę i technologię, która swoje podsumowanie znajduje na Biennale w Eindhoven (Holandia). Identyfikacja graficzna wydarzenia interpretuje wizualny charakter rzemiosła cyfrowego – programowania, kodowania, kolorystyki RGB, konsekwencji w użyciu fontu z rodziny OCR.

Sugestywne grafiki tworzone są na podstawie charakterystycznego języka znaków ASCII codes.

Ten pozornie nieskoordynowany mix typografii, kolorystyki i kompozycji zamyka się w idealną projektową całość.

Studio graficzne: Raw Color

lad

2. LATIN AMERICAN DESIGN

Peruwiański LADFEST to jeden z najjaśniejszych punktów międzynarodowego kalendarza kulturalnego.

Jak tłumaczą twórcy, charakterystyczne logo festiwalu symbolizuje piękny moment, kiedy burza mózgów kończy się olśnieniem, niczym uderzenie pioruna.

O ile zeszłoroczna edycja LADFEST interpretowała wielobarwny świat kultury latynoamerykańskiej, tak edycja 2016 to narracja luksusu w rozumieniu hip-hopowym – graffiti, złote łańcuchy, blichtr i sława.

Studio graficzne: IS Creative Studio

flow

3. FLOW Festiwal edycja 2015

Identyfikacja Flow, jak co roku, zaskakuje. My wciąż ciepło wspominamy edycję 2015. Jako festiwal muzyczny, Flow może sobie pozwolić na więcej, z uwagi na charakter imprezy i różnorodność odbiorców. Jego komunikacja wizualna jest niezwykle dynamiczna i pełna energii. Nam przywodzi ona na myśl kultowe prace Keitha Haringa.

Layout Flow opiera się na koncepcji widzów festiwalu, jako członków jednego plemienia.

Na szczególne uznanie zasługuje niezwykła konsekwencja stosowania identyfikacji na wszystkich materiałach festiwalowych, od prostej smyczy, po ulotki, plakaty czy wielki format.

Studio graficzne dla opisanej edycji: Bond

hol

4. HOLLAND FESTIVAL

Amsterdamski Holland Festival na długo zapada w pamięć, zwłaszcza jeśli chodzi o specjalnie zaprojektowane liternictwo, na którym opiera się jego spektakularna identyfikacja.

Istotą kreacji graficznej imprezy jest logo, które przez lata ewoluowało, ze znaku pisanego przeobrażając się w ligaturę. Zdaniem autorów pierwsze wyniki zmiany miały sens graficzny, jednakże nie znalazły zrozumienia wśród odbiorców. Studio Thonik odkryło rozwiązanie we wzorniku Miltona Glasera z 1970 roku, co w konsekwencji zaowocowało współpracą z firmą Bold Mondey i stworzeniem zupełnie nowego kroju liternictwa, zarezerwowanego wyłącznie dla Holland Festival.

Studio graficzne: Thonik

malmo

5. Malmö Festival 2013 / 2014

Po IKEA, kiszonych śledziach i ABBA, przyszedł czas na Malmö Festival. Za jego identyfikację odpowiada nie kto inny, jak szwedzkie studio Snask, które komunikację wizualną festiwalu podniosło do rangi sztuki przestrzennej.

Edycja 2013, której tematem przewodnim był papier, po mistrzowsku wykorzystało ten prosty surowiec – materiały promocyjne opierały się na zdjęciach papierowych, ręcznie wykonanych kompozycji.

Z kolei przy edycji 2014 stworzono największą na świecie fizyczną instalację artystyczną o rozmiarach 13x8 m, wpisaną w tkankę miejską, gdzie bazę do przygotowania key visualu stanowiły zdjęcia wykonane z lotu ptaka. W obu przypadkach, poza fantastycznym efektem wizualnym, na uznanie zasługuje ogrom pracy fizycznej włożonej w realizację konceptu. Szacunek!

Studio graficzne: Snask

psv

6. Nanjing Youth Festival

W przypadku identyfikacji chińskiego Nanjing Youth Festival należałoby dopisać 'Made in Europe'. Festiwal, stworzony przez władze miasta Nanjing we współpracy z Unesco, stanowi międzykulturową platformę komunikacji w kontekście sportu i kultury.

Jego key visual oparty został na prostym, bezszeryfowym znaku Y (od 'Youth'), usytuowanym na tle mocnych kolorów i stanowiącym bazowy komponent identyfikacji.

Decyzję o ostatecznym wyglądzie komunikacji graficznej festiwalu studio Thonik pozostawiło młodym mieszkańcom Nanjing – mieli oni możliwość namalowania symboli odnoszących się do założeń festiwalu na plakatach, ulotkach, naklejkach czy banerach, oddając tym samym atmosferę zaangażowania i kooperacji. Doceniamy odwagę autorów identyfikacji, którzy stworzyli projekt, nie mając tak naprawdę wpływu na jego ostateczny efekt. Jesteśmy pewni, że się nie zawiedli.

Studio graficzne: Thonik

Zobacz realizacje studia Progressivo!

  • psv
Progressivo to łódzkie studio graficzne, które specjalizuje się w tworzeniu spójnego wizerunku marki – jej koncepcji merytorycznej i identyfikacji wizualnej. Prace PSV poparte są głęboką analizą otoczenia produktu, znajomością trendów oraz kodów kulturowych. Siłą studia są otwartość i odwaga we wdrażaniu niekonwencjonalnych rozwiązań, a także indywidualizm każdego członka zespołu, wyzwalający dobrą energię dla twórczych pomysłów, wyprzedzających swój czas. Siedziba PSV mieści się w samym sercu miasta. To tam ich świeże pomysły, spotykają się z potrzebami klientów. W portfolio studia są prace dla takich marek, jak Łódź Design Festival, Make Me!, Targi Wiedzy Graficznej STGU, Festiwal Dobrego Smaku oraz brandów modowych, jak MMC czy MISBHV. Ich projekty wyróżnione zostały przez międzynarodowe wydawnictwa: ANIMAL GRAPHICS (wyd. Sandu) i GOOD IDEA 4 (wyd. Hightone).