rynekkulturamarkamedia

Projektowanie graficzne na światowych wybiegach

Projektowanie graficzne łączy high fashion i modę uliczną. To m.in. Vivienne Westwood, Yohji Yamamoto i Rei Kawakubo sprawili, że niedoceniany streetwear przeniknął do maintreamu. Zobaczcie kolekcje, w których projektowanie graficzne przenika się z modą!

Modowy puryzm ustąpił miejsca różnorodnym artystycznym mezaliansom, w których niebagatelną rolę odgrywa projektowanie graficzne. I choć często zaczyna się niewinnie, od przelotnej współpracy, która z założenia skończyć się ma na pierwszym sezonie, w rzeczywistości obustronnie napędzany 'romans' trwa latami.

Raf Simons & Peter de Potter & Sterling Ruby

Kultowy duet, który pracował razem przez 10 lat. Obu panów połączyła nie tylko Królewska Akademia Sztuk Pięknych w Antwerpii, ale przede wszystkim wspólne zamiłowanie dla wszystkiego co undergroundowe, osadzone w młodzieżowej kulturze punk czy rave.

Współpraca Simonsa z de Potterem początkowo koncentrować miała się na jednej kolekcji, a w rzeczywistości rozciągnęła się na 20 sezonów.

De Potter był głównym konsultantem projektanta, projektował także printy dla poszczególnych kolekcji oraz czuwał nad aranżacjami wybiegów. Warta odnotowania jest również kolekcja Rafa Simonsa współtworzona wraz z amerykańskim artystą Sterlingiem Ruby na sezon FW2014.

Raf Simons Raf Simons

Dries van Noten & Letman & Gijs Frieling

Przynależność do słynnej grupy, znanej jako Antwerpska Szóstka, zobowiązuje. Kiedy więc w 2012 roku doskonałe krawiectwo Dries van Notena łączy się z kontrkulturową spuścizną drugiej połowy lat 60., pod postacią niezwykłych obrazów Gijs Frieling oraz typograficznej wirtuozerii Letmana, mamy do czynienia z czymś więcej niż modą.

Van Noten znany jest z ogromnej umiejętności operowania kolorem i formą, co w zestawieniu z typograficznymi printami i surrealistycznymi obrazami daje efekt nazywany psychodeliczną elegancją.

Dries van Noten Dries van Noten

Comme des Garçons & Filip Pągowski

Rei Kawakubo to postać niezwykła. Prócz ogromnego wyczucia i słabości do łamania reguł, projektantka wspaniale łączy różne dziedziny sztuki, w tym projektowanie graficzne, tworząc nieszablonowe kolekcje, tak charakterystyczne dla Comme des Garçons.

Kawakubo od lat współpracuje z największymi światowymi brandami, a także znakomitymi projektantami.

W kolekcjach marki na sezon AW2000, 2006 lub AW2015 znaleźć można prace Filipa Pągowskiego, autora zawadiacko łypiącego logo PLAY, Comme des Garçons, a także Henryka Tomaszewskiego, współtwórcy polskiej szkoły plakatu.

Comme des Garçons Comme des Garçons

Gucci & Trevor Andrew

Współpraca domu mody Gucci i Trevora Andrew to opowieść o obsesji, która przerodziła się w dosyć niecodzienny projekt.

Wszystko zaczęło się od młodzieńczej fascynacji inicjałem podwójnego 'G' na zegarku Andrew.

Tak powstał duch Gucci – znak rozpoznawalny tego byłego skateboardzisty i artysty. GucciGhost zdobił większość brooklyńskich ulic, zwracając w ten sposób uwagę samego Alessandro Michele, dyrektora kreatywnego marki. Choć współpraca Trevora z domem mody Gucci budzi wiele kontrowersji, a przez niektórych postrzegana jest jako parodiowanie i zawłaszczenie znaku, Michele w wywiadzie dla portalu WWD powiedział – Widziałem, jak Trevor w genialny sposób używa naszego logo. To nie ma nic wspólnego z kopiowaniem. Chcemy przenieść podwójne 'G' na ulicę, poprzez wykorzystanie języka graffiti. I choć modowa wrażliwość Andrew wywodzi się ze street art, już dziś nazywany jest on człowiekiem renesansu.

GucciGhost GucciGhost

Granica, gdzie zwykły print zmienia się w prawdziwe dzieło sztuki, jest niezwykle płynna.

Wydaje się jednak, że popularne światowe marki po mistrzowsku opanowały umiejętność tworzenia mody z wykorzystaniem projektowania graficznego. Od jakiegoś czasu skutecznie robią to skandynawskie Acne, japoński UNDERCOVER, OFF-WHITE czy kultowe już Supreme, które, niegdyś znane z ubrań dla skateboarderów, dziś z powodzeniem sięgają do prac takich artystów, jak Robert Longo czy Jane Michel-Basquiat.

Acne Studios I UNDERCOVER I Gosha Rubchinskiy I Supreme I Vetements Acne Studios I UNDERCOVER I Gosha Rubchinskiy I Supreme I Vetements

Wzrok warto skierować również na wschód, gdzie z postsowieckiej rzeczywistości wyrastają takie nazwiska, jak nowofalowy Gosha Rubchinskiy czy nazywany cudownym dzieckiem mody Demna Gvasalia z Vetements (obecnie dyrektor kreatywny domu mody Balenciaga). Na uwagę zasługują również polskie marki, m.in. UEG, Intruz, KOKA czy PROSTO, chętnie łączące projektowanie graficzne z modą. Na tym tle szczególnie wyróżnia się marka MISBHV, gdzie od paru sezonów za całą oprawę graficzną i printy odpowiedzialny jest jej dyrektor artystyczny – Piotrek BDSN Okrasa ze studia Progressivo.

MISBHV MISBHV
  • Progressivo PSV

Zobacz realizacje studia Progressivo!

Progressivo to łódzkie studio graficzne, które specjalizuje się w tworzeniu spójnego wizerunku marki – jej koncepcji merytorycznej i identyfikacji wizualnej. Prace PSV poparte są głęboką analizą otoczenia produktu, znajomością trendów oraz kodów kulturowych. Siłą studia są otwartość i odwaga we wdrażaniu niekonwencjonalnych rozwiązań, a także indywidualizm każdego członka zespołu, wyzwalający dobrą energię dla twórczych pomysłów, wyprzedzających swój czas. Siedziba PSV mieści się w samym sercu miasta. To tam ich świeże pomysły, spotykają się z potrzebami klientów. W portfolio studia są prace dla takich marek, jak Łódź Design Festival, Make Me!, Targi Wiedzy Graficznej STGU, Festiwal Dobrego Smaku oraz brandów modowych, jak MMC czy MISBHV. Ich projekty wyróżnione zostały przez międzynarodowe wydawnictwa: ANIMAL GRAPHICS (wyd. Sandu) i GOOD IDEA 4 (wyd. Hightone).