rynekkulturamedia

Okładki kaset disco polo – triumf kiczu czy skarby popkultury?

Stylistyka disco polo lat 90. była wyrazem pragnień, radości i tęsknot Polaków. Studio PSV przedstawia krótką retrospekcję graficzną najlepszych okładek pierwszej dekady rodzimego disco.

marek

Żart, który ośmielił nurt

Jest rok 1991. Marek Kondrat w duecie z Marleną Drozdowską pracują nad płytą z pastiszami polskich piosenek rozrywkowych. Nagrywają pisany na kolanie i dla żartu utwór z mocno reklamowanym w owym czasie mydłem w tytule.

Mydełko Fa, odebrane przez publikę zupełnie serio, robi zawrotną karierę, rozbudzając wyobraźnię wyposażonych w keyboardy 'debiutantów', którzy zaczynają budować fundamenty wielomilionowego biznesu.

Tak rodzi się disco polo. Jego stylistyka, zarówno w warstwie tekstowej, muzycznej i estetycznej staje się wyrazem ludzkich marzeń, pragnień, radości i tęsknot. Znaczenia nabiera także czytelny przekaz kierowany do odbiorcy wprost z opakowania – a precyzyjnie z okładki kasety magnetofonowej. 

foto

Trójpodział władzy, czyli metamorfoza styli

Mesjasz dobrej zabawy, muzycznym potopem zalewający Polskę, ma swoich trzech króli.

Ich upodobania i ambicje wpływają na indywidualny styl, dobór wykonawców oraz specjalizację danej wytwórni.

Białostocki Green Star staje się ostoją najbardziej melodyjnego, ludycznego i ortodoksyjnego disco polo: Akcent, Boys, Toples, Classic, Kolor. Podwarszawski Blue Star od początku aspiruje do miana producenta muzyki disco-dance, skupiając pod swoim skrzydłami takie gwiazdy, jak Shazza, La Strada, Forte, Kasia Lesing czy Atlantis. Zaś Omega Music z Żuromina finalnie zajmuje się reanimacją artystów, którzy wypadli, bądź nie sprawdzili się w nurcie głównym – Krzysztof Krawczyk, Top One, Bohdan Smoleń, Don Vasyl, Bayer Full. Trójpodział władzy ma niebagatelne znaczenie również w kontekście budowania wizerunku discopolowych gwiazd, gdzie kluczową rolę odgrywa okładka kasety magnetofonowej. Klient ma bowiem swoje wymagania.

fyn

Era przedprojektowa

Choć początkowo graficzna prostota i słowiańska szczerość wydają się celnie trafiać w estetyczne upodobania Polaków, po krótkim okresie zachowawczości czy przypadkowości następuje wyraźny zwrot w kierunku kompozycyjnego uporządkowania.

Wizerunki artystów, znajdujące się na pierwszym planie, współgrają z bezpośrednim przekazem merytorycznym albumu.

Wystudiowane pozy i gesty opisują natomiast klimat i zdradzają nastrój, w jaki – teoretycznie – wprowadzi on słuchacza. 

foty

Klasyka gatunku

Z roku na rok artyści coraz bardziej świadomie zaczynają sięgać po różnorodne środki wyrazu – od swobodnego kolażu i dynamicznej kompozycji otwartej, po symetrię czy dążenie do złotego podziału.

Zrównoważony układ elementów wzbogacany jest o wzajemnie przeplatające się formy organiczne i geometryczne, często o nacechowaniu symbolicznym.

dance

Opowieści o żarliwych uczuciach, tropikalnych wakacjach i przejażdżkach kabrioletem zyskują godną oprawę w postaci czytelnej sugestywnej typografii.

Projektanci chętnie wykorzystują takie efekty jak 3D, bevel, obrys, gradient czy cień.

Liternictwo stara się podążać również za warstwą merytoryczną tytułu, ilustrując związane z nim emocje. 

psv

Abstrakcjonizm czasów Amigi

Wraz z upowszechnianiem się grafiki wektorowej na covery kaset trafiają bardziej abstrakcyjne formy o kontrastowej kolorystyce i zrytmizowanej kompozycji, mocno czerpiącej z psychodelicznej estetyki lat 60., przeplatanej motywami funkowymi. Nasycone barwy oraz odważne operowanie światłocieniem zdradzają pełną dojrzałość nurtu, zarówno tę artystyczną, jak i estetyczną, zamykając pierwszą dekadę i wprowadzając go w nowy wiek graficznych zawirowań.

disco

Triumf kiczu czy skarby popkultury?

Któż z nas nie kojarzy estetyki pierwszej dekady disco polo, która – pomimo dyskusyjnej formy i kompozycji – odnalazła jednak wielomilionowe grono fanów. Jeśli zatem masy pokochały ten styl z całą jego otoczką, a dziś przekonane są o nieśmiertelności 'klasyków' nurtu, czy nie mamy do czynienia jednak z popkulturową ikoną?

W końcu coś, co wydawało się być kiczem, stało się – chcąc nie chcąc – ikoną identyfikowalną i niesioną przez kolejne pokolenia.

Zobacz realizacje studia Progressivo!

  • psv

Progressivo to łódzkie studio graficzne, które specjalizuje się tworzeniu spójnego wizerunku marki – jej koncepcji merytorycznej i identyfikacji wizualnej. Prace PSV poparte są głęboką analizą otoczenia produktu, znajomością trendów oraz kodów kulturowych. Siłą studia są otwartość i odwaga we wdrażaniu niekonwencjonalnych rozwiązań, a także indywidualizm każdego członka zespołu, wyzwalający dobrą energię dla twórczych pomysłów, wyprzedzających swój czas. Siedziba PSV mieści się w samym sercu miasta. To tam ich świeże pomysły, spotykają się z potrzebami klientów. W portfolio studia są prace dla takich marek, jak Łódź Design Festival, Make Me!, Targi Wiedzy Graficznej STGU, Festiwal Dobrego Smaku oraz brandów modowych, jak MMC czy MISBHV. Ich projekty wyróżnione zostały przez międzynarodowe wydawnictwa: ANIMAL GRAPHICS (wyd. Sandu) i GOOD IDEA 4 (wyd. Hightone). 

reduce
  • nowa belka