rynek

Migam.pl - pierwsi zwycięzcy polskiej edycji konkursu The Venture

Okazało się, że ponad 100 polskich firm chce zmieniać świat na lepsze! Tyle startupów zgłosiło się do udziału w pierwszej polskiej edycji globalnego programu Chivas Regal - The Venture, który wspiera młodych przedsiębiorców realizujących plany finansowe, a jednocześnie rozwiązuje problemy społeczne.

Nie każdy startup jest w swoim założeniu fabryką do produkowania pieniędzy. Są pomysłodawcy, którzy chcą nie tylko zarabiać, ale po prostu swoimi projektami uczynić świat lepszym. The Venture, czyli odbywająca się w ramach globalnej kampanii Chivas Regal inicjatywa, wspiera działalności wpływające na pozytywne zmiany w społeczeństwie. Celem jej programu jest wspieranie i promowanie młodych przedsiębiorców z całego świata, którym bliska jest idea dobrego dla ludzi biznesu. W tym roku organizatorzy po raz pierwszy postanowili poszukać szlachetnych startupów również w Polsce! Do konkursu zgłosiło się ponad 100 firm, ale wygrać mogła tylko najlepsza koncepcja, która łączy cele społeczne jak i finansowe. Wybór nie był łatwy, ale jury konkursowe w składzie Michał Żebrowski (aktor, przedsiębiorca), Marian Owerko (Bakalland Polska), Agnieszka Oleszczuk – Widawska (przedstawicielka środowiska start-upów) oraz Philip Ainsworth (Wyborowa Pernod Ricard) wspólnie wybrało zwycięzcę.

Pierwsze miejsce i zaproszenie do udziału w globalnym finale przypadło Migam, firmie założonej przez Tomasza Gniewka i Przemka Kuśmierka, o której pisaliśmy w ramach promocji obiecującego polskiego startupu.

migam

Zwycięzcy odpowiadają na realny problem współczesnego świata - obecnie na świecie żyją 72 mln ludzi, którzy z powodu wad, uszkodzeń lub braku słuchu, porozumiewają się w językach migowych. Języki te są zupełnie inne gramatycznie i składniowo od języków mówionych, czy pisanych. Z tego powodu porozumiewanie się metodą pisemną nie jest tak łatwe i oczywiste, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Osoby głuche mają przez to ograniczony dostęp do informacji,  edukacji czy kultury. Mają też poczucie ograniczonej samodzielności, czego przyczyną jest między innymi ograniczona liczba tłumaczy na świecie (15 tys. na 72 mln głuchych). Misją Migam jest likwidacja bariery komunikacyjnej między osobami słyszącymi i niesłyszącymi oraz ułatwienie osobom niesłyszącym dostępu do wszystkich dóbr i usług, z których korzystają osoby słyszące.

W tych celach powstał Tłumacz Migam – usługa połączeń video z tłumaczami języka migowego. Umożliwia ona osobom niesłyszącym korzystanie z usług tłumacza w dowolnym miejscu i czasie.

Rozwiązanie to będzie mogło w przyszłości połączyć się z obecną usługą, dzięki czemu proste sytuacje będą tłumaczone przez automat, zaś bardziej skomplikowane - przez ludzkiego tłumacza.

migam

Jednak Migam to nie jedyni wygrani tego konkursu, ponieważ na podium The Venture stanęli także inni szlachetni - firmy Emerald oraz Jillion.

Emerald to połączone z mobilną aplikacją urządzenie, które mierzy wszystkie niezbędne parametry powietrza, a co najważniejsze poziom szkodliwych substancji biochemicznych - prowadzących do powstawania m.in.: alergii, astmy, chorób zapalnych czy skórnych w  zamkniętych przestrzeniach. Natomiast Jillion to platforma do finansowania społecznościowego, w której można wystawiać na sprzedaż nie tylko produkty, ale i usługi. Większość dochodu przekazywana jest na jasno określony cel - np. remont szkoły lub sfinansowanie konkretnego zabiegu medycznego. Na aukcje wystawiać można np. domowe przetwory czy lekcję angielskiego.

- Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni tym, jak ciepło została przyjęta idea konkursu w Polsce. Otrzymaliśmy ponad 100 zgłoszeń – pokazuje to jak wiele oryginalnych pomysłów posiadają młodzi, polscy przedsiębiorcy i jak istotny jest dla nich wymiar społecznej odpowiedzialności biznesu, ale też na jak wiele różnych sposobów biznes może zmieniać świat na lepsze. Zgłoszenia były bardzo różnorodne – związane z ochroną zdrowia, pomagające osobom niepełnosprawnym, promujące ekologię czy edukację – podsumowuje Philip Ainsworth, organizator konkursu.

migam

Laureaci polskiego etapu konkursu, czyli twórcy Tłumacza Migam otrzymują wsparcie finansowe dla swojego biznesu z puli 80 tys. zł. Ponadto wyjadą oni na szkolenie biznesowe z udziałem lokalnych zwycięzców z 30 krajów uczestniczących w programie oraz przedstawicieli biznesu z całego świata do Wielkiej Brytanii.

Jednak wielki finał całego konkursu odbędzie się w Nowym Jorku, gdzie wybrane firmy zaprezentują swoje pomysły całemu światu. Stawka jest wysoka - do zdobycia jest łącznie milion dolarów na wsparcie szlachetnego biznesu.

Wspierajmy naszych przedsiębiorców! W maju rozpoczyna się globalne głosowanie na najlepszy na świecie odpowiedzialny społecznie biznes w ramach projektu Chivas The Venture. Głosowanie online na polskiego finalistę potrwa 5 tygodni i każdy może oddać swój głos raz w tygodniu. Dzięki wsparciu publiczności ma szansę zdobyć do 250 tys. dolarów. Szczegóły dotyczące kolejnych etapów the Venture znajdują się na stronie www.theventure.com.

  • whisky