rynekkulturamarkamedia

Wielki powrót kaligrafii

Nie zniszczył jej Jan Gutenberg ani rozwój technologii cyfrowych. Kaligrafia detronizuje typografię i urasta do rangi dzieła sztuki, przywracając do łask analogowe techniki i pracę rąk – pisze łódzkie studio Progressivo.

Do lat 60. kaligrafia była w Polsce jednym z przedmiotów obowiązkowych podczas nauczania początkowego. Teraz powraca w chwale, przesuwając środek ciężkości od typografii i zautomatyzowanych technik produkcji pisma ku unikatowym dziełom przepełnionym emocjami ich twórców.

Greg Papagrigoriou Greg Papagrigoriou

Choć korzenie kaligrafii sięgają czasów antycznych, obecnie niewiele ma ona wspólnego z umiejętnością pięknego, poprawnego oraz starannego pisania, podporządkowanego zakonnej dyscyplinie, gdzie dbałość o detal i proporcję miała zbliżać ku nieskończoności.

Siła współczesnej kaligrafii tkwi w unikatowości – niepowtarzalności i niedoskonałości każdej litery, a do współczesnych spadkobierców kaligrafii zaliczyć należy m.in. sztukę tatuażu czy style-writing. 

Scott Campbell Scott Campbell

Niels Shoe Meulman – Sweeping Beauty II

Christophe Szpajdel Christophe Szpajdel

Odręczne pismo z powodzeniem wykorzystywane jest również komunikacji marketingowej największych graczy na rynku.

Tak jest dzięki jego mocno 'uczłowieczonemu' charakterowi, który – wg badań – dużo szybciej i mocniej zapisuje się w pamięci odbiorów. 

Znak graficzny oraz liternictwo dla kalifornijskiego brandu streetwear’owego Stüssy, ręcznie malowane przez Shawn’a Stussy – twórcę marki. Znak graficzny oraz liternictwo dla kalifornijskiego brandu streetwear’owego Stüssy, ręcznie malowane przez Shawn’a Stussy – twórcę marki.

Najciekawsze są jednak te prace kaligraficzne, które dokumentują daną chwilę i związane z nią emocje, a także opowiadają o samym autorze.

Do najbardziej znanych przykładów z naszego rodzimego podwórka zaliczyć należy chociażby logotyp Solidarności, dla którego inspiracją były odręcznie malowane napisy na trójmiejskich murach.

Innym świetnym przykładem są prace wybitnego polskiego plakacisty Henryka Tomaszewskiego, w których kaligrafia jest jednym z głównych środków wyrazu.

Logotyp Solidarności autorstwa Jerzego Janiszewskiego to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich znaków na świecie. Logotyp Solidarności autorstwa Jerzego Janiszewskiego to jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich znaków na świecie.
Henryk Tomaszewski – plakaty Henryk Tomaszewski – plakaty

Kaligrafia to świadomość własnych ograniczeń, ale i możliwości, również tych technologicznych – znajomości poprawnego wykorzystywania narzędzi, którymi się posługujemy.

To także doskonały wstęp do typografii, pozwalający na bardziej świadome używanie i projektowanie krojów pism, oraz dowód na to, że słowo pisane nigdy nie ustąpi miejsca komunikacji opartej wyłącznie na obrazie.

Zobacz realizacje studia Progressivo!

  • proj

Progressivo to łódzkie studio graficzne, które specjalizuje się tworzeniu spójnego wizerunku marki – jej koncepcji merytorycznej i identyfikacji wizualnej. Prace PSV poparte są głęboką analizą otoczenia produktu, znajomością trendów oraz kodów kulturowych. Siłą studia są otwartość i odwaga we wdrażaniu niekonwencjonalnych rozwiązań, a także indywidualizm każdego członka zespołu, wyzwalający dobrą energię dla twórczych pomysłów, wyprzedzających swój czas. Siedziba PSV mieści się w samym sercu miasta. To tam ich świeże pomysły, spotykają się z potrzebami klientów. W portfolio studia są prace dla takich marek, jak Łódź Design Festival, Make Me!, Targi Wiedzy Graficznej STGU, Festiwal Dobrego Smaku oraz brandów modowych, jak MMC czy MISBHV. Ich projekty wyróżnione zostały przez międzynarodowe wydawnictwa: ANIMAL GRAPHICS (wyd. Sandu) i GOOD IDEA 4 (wyd. Hightone).