rynekmarkamedia

6 trendów w projektowaniu graficznym w czasach post internetowych

Łódzkie studio Progressivo stworzyło jedną z najlepszych identyfikacji graficznych 2015 roku według wydawnictwa SANDU. Ekipa studia opisuje dla nas najgorętsze trendy w projektowaniu graficznym i zapowiada swoje konto na F5.

Projektowanie graficzne w czasach post-internetowych wyrasta z przemian kulturowych i artystycznych dwóch ostatnich dekad. Jest napędzane oddolnie przez różne środowiska działające w różnych miejscach na raz oraz na różnych poziomach zaawansowania.

To świat napięć pomiędzy tym, co analogowe i cyfrowe; autorskie i anonimowe; profesjonalne i amatorskie.

Prezentujemy 6 trendów w projektowaniu graficznym, które zawładnęły naszymi umysłami.

1. 90s

satomi.eu – prace różne satomi.eu – prace różne

Wielki come back lat 90. to nie tylko sentymentalny powrót do czasów dzieciństwa, ale silne czerpanie z całego chaosu kulturowego ostatniej dekady XX wieku. Dawne marki wracają na rynek ze zdwojoną siłą, często w 'nowej-starej' odsłonie, a projektanci w pełni świadomie odwołują się do kontrowersyjnej, żeby nie powiedzieć 'barbarzyńskiej', stylistyki lat 90., oscylującej pomiędzy rave, grunge i disco polo. 

Gérard Holtz volume - plus mûrs studio Gérard Holtz volume - plus mûrs studio
Herve Thomas – Bye Bye Winter Herve Thomas – Bye Bye Winter

2. Nowy dekadentyzm 

Cali Thornhill Dewitt – Sex Comedy Cali Thornhill Dewitt – Sex Comedy

Wolni od ograniczeń i reżimu, które narzuca szkoła artystyczna, podnoszący brzydotę, defekty i ułomności do rangi sztuki, przedrzeźniający zastaną rzeczywistość – projektanci undergroundowi wychodzą na światło dzienne, zwiastując nadejście nowego dekadentyzmu.

Ich prace przepełnione są lękiem przed zgubnym wpływem postępu technologicznego, destrukcją więzi międzyludzkich, kryzysem ówczesnej cywilizacji i nadchodzącym zmierzchem kultury europejskiej.

Ten oddolnie napędzany trend najpełniej obrazuje świat napięć pomiędzy tym, co autorskie i anonimowe; profesjonalne i amatorskie. Do mainstreamu wchodzą memy, fan magazine (zwane zinami), glitch-art czy viractualism.

Max Lennarts – prace różne Max Lennarts – prace różne
Izabela Dawid Wolf – SKINYARD zine Izabela Dawid Wolf – SKINYARD zine

3. Chaos kontrolowany

Apartamento Magazine Issue 16 Apartamento Magazine Issue 16

Z drugiej strony spotykamy się z nurtem, dla którego punktem odniesienia są wypracowane zasady projektowania realizowane z wirtuozerską precyzją. 

Geometryzacja, symetria czy boska proporcja, osadzone w minimalistycznym kontekście, wprowadzają harmonijny porządek percepcji oraz nadają kompozycji dodatkową jakość.

Main Studio, projekt identyfikacji dla Anne de Grijff Main Studio, projekt identyfikacji dla Anne de Grijff
NODEBERLIN dla HKW NODEBERLIN dla HKW

4. Nowa (stara) Estetyka

Design by Toko Design by Toko

To nie tyle trend, ile sposób patrzenia na świat i jego przetwarzania w zmechanizowany, wirtualny sposób.

Piksele, powrót do grafiki 8-bitowej i 2D (flat design) to tylko kilka środków wyrazu, po które z powodzeniem sięgają projektanci i artyści z całego świata. 

Ravyleo – Forget IT Ravyleo – Forget IT
Sagmeister&Walsh – Aizone Campaign FW15 Sagmeister&Walsh – Aizone Campaign FW15

5. Kaligrafia

James Victore, z serii “Messed up quotes” James Victore, z serii “Messed up quotes”

Po wielkim boomie na typografię, nadszedł czas na kaligrafię. Sztuka starannego i estetycznego pisania, nie ma jednak na celu kształtowania charakteru i cierpliwości.

Ten powrót do dawnych technik silnie zakorzenionych w kulturze Dalekiego Wschodu, potęgowany jest nostalgią za czasami analogowymi, spychanymi pod naporem nowych mediów.

Powrót do korzeni nie ma jednak w sobie nic z ortodoksji.

Sebastian Lester Sebastian Lester
John Morgan Studio – HMS Victory John Morgan Studio – HMS Victory

6. Dotyk

Umut Altıntaş – ONE MOMENT SCENE Umut Altıntaş – ONE MOMENT SCENE

Teraz projektujemy nie tylko wrażenia wzrokowe. Percepcja poruszać ma wszystkie zmysły – przede wszystkim te haptyczne.

Projektanci chcą, by odbiorcy dosłownie i w przenośni 'dotykali' obrazu, dlatego złoty wiek na nowo święci papier i jego wszelkie uszlachetnienia.

Na rynku pojawiają się również urządzenia, których funkcjonowanie potęgować ma wrażenia dotykowe przy użyciu zmieniających się sił, wibracji i ruchów. Sam obraz także ma drażnić zmysły.

Iirma Boom – Architecture of the book Iirma Boom – Architecture of the book
NODE BERLIN NODE BERLIN

Zobacz realizacje studia Progressivo!

  • Progressivo PSV

Progressivo to łódzkie studio graficzne, które specjalizuje się tworzeniu spójnego wizerunku marki – jej koncepcji merytorycznej i identyfikacji wizualnej. Prace PSV poparte są głęboką analizą otoczenia produktu, znajomością trendów oraz kodów kulturowych. Siłą studia są otwartość i odwaga we wdrażaniu niekonwencjonalnych rozwiązań, a także indywidualizm każdego członka zespołu, wyzwalający dobrą energię dla twórczych pomysłów, wyprzedzających swój czas. Siedziba PSV mieści się w samym sercu miasta. To tam ich świeże pomysły, spotykają się z potrzebami klientów. W portfolio studia są prace dla takich marek, jak Łódź Design Festival, Make Me!, Targi Wiedzy Graficznej STGU, Festiwal Dobrego Smaku oraz brandów modowych, jak MMC czy MISBHV. Ich projekty wyróżnione zostały przez międzynarodowe wydawnictwa: ANIMAL GRAPHICS (wyd. Sandu) i GOOD IDEA 4 (wyd. Hightone).