kultura

5 polskich komiksów wydanych w 2015 roku, które powinniście przeczytać

Za nami obfity rok, jeżeli chodzi o polskie komiksy. Zanim przekonamy się, czy kolejne miesiące będą równie istotne dla tego gatunku, przyjrzyjmy się najciekawszym pozycjom komiksowym wydanym w 2015!

1. 'Zdarzenie 1908' Jacka Świdzińskiego

To pierwszy komiks w historii konkursu POP! Festiwalu, który otrzymał pierwszą nagrodę imienia Henryka Sienkiewicza za najlepszą powieść popową. 'Zdarzenie 1908' pokonało dzieła tak poczytnych pisarzy jak Andrzej Sapkowski, Łukasz Orbitowski, Rafał Kosik czy Katarzyna Bonda. Komiks został doceniony za umiejętne wyważenie pomiędzy parodią i panegirykiem, zarówno na poziomie scenariusza, jak i rysunków, które są – jak zwykle w przypadku twórczości Świdzińskiego – maksymalnie minimalistyczne.

Po tak konsekwentnym stosowaniu tej stylistyki, kreskę rysownika należy uważać za swoisty manifest, traktujący o tym, że historię i emocje w komiksie można przekazywać także w prosty sposób.

'Świdziński szydzi z pulpowej i sensacyjnej literatury i komiksu. Zbiera najróżniejszych bohaterów i każe im przeżywać niesłychane przygody. Autor umiejętnie łączy postacie fikcyjne z historycznymi, a tym drugim dopisuje alternatywne biografie, posiłkując się faktami z ich życia lub ich popkulturową recepcją.' (źródło:culture.pl)

świdziński
świdziński
świdziński

2. 'Krzesło w piekle' Krzysztofa Gawronkiewicza

Album podsumowujący talent wyjątkowego rysownika, jakim jest Krzysztof Gawronkiewicz. Ze względu na swoją charakterystyczną, realistyczną kreskę jest to jeden z najbardziej uznanych twórców polskiego komiksu, który od lat tworzy ilustracje i komiksy, odnosząc sukcesy także za granicą.

'Krzesło w piekle' zawiera dużą część jego krótkich form komiksowych, które do tej pory były rozproszone po różnych magazynach i antologiach (często już w ogóle niedostępnych).

Możemy jednak znaleźć w nim również alternatywne wersje plansz i okładek, a także materiały robocze, m.in. z albumów 'Esencja', 'Mikropolis' czy 'Powstanie'. Osobną część stanowi natomiast obszerna galeria ilustracji, szkiców i grafik koncepcyjnych, które powstawały przez lata na potrzeby reklam, gier wideo czy projektów wydawniczych.

gawronkiewicz
gawronkiewicz
fot. Galeria Bielska BWA fot. Galeria Bielska BWA

3. 'Vreckless Vrestlers' Łukasza Kowalczuka

Kolejna część z serii opowiadającej o walkach zwierzęco-fantastycznych zawodników areny vrestlingu – wojowniczej Barbarici, chuligana z Gdyni, karateki Spike'a Lee czy krwiożerczego Krymskiego Kraba. Zupełnie antyrealistyczne rysunki, balansujące na granicy kiczu, przenoszą nas w świat kreskówek z początków lat 90., które były jednym z pierwszych elementów popkultury w Polsce. Teraz Kowalczuk odnosi się do zachodniej kultury, ale zarazem łączy ją z tradycją rodzimego komiksu.

Dynamiczne sceny są rysowane grubą, zdecydowaną kreską, a dominuje w nich tylko jeden agresywny kolor – neonowa zieleń.

Nie ma tu miejsca na rozbudowane dialogi, dlatego bohaterowie przede wszystkim działają na ringu. Opowieść trzyma w napięciu i nie pozwala na znużenie. Polecane wszystkim fanom specyficznej, kreskówkowej stylistyki i amatorom mocnych wrażeń estetycznych.

kowalczuk
kowalczuk

4. 'Wróć do mnie jeszcze raz' Bartosza Sztybora i Wojciecha Stefańca

Współpraca scenarzysty Bartosza Sztybora i Wojciecha Stefańca zaowocowała wydaniem niezwykłej pracy, która przez wielu krytyków została okrzyknięta najlepszym polskim komiksem 2015 roku. Zdecydowanie wyróżnia się on na rynku tego gatunku ze względu na warstwę wizualną – to dzieło raczej namalowane, a nie narysowane – płynnie łączy w sobie elementy realizmu i ekspresjonizmu. Wyjątkowa jest także jego fabuła, ponieważ jej nie ma(!).

Komiks jest luźną impresją na temat uzależnienia – od narkotyków i alkoholu przez miłość, dlatego tak wiele w nim szaleństwa i sprzeczności.

'Wróć do mnie jeszcze raz' jest dowodem na to, że polski komiks to nie tylko przygody superbohaterów i nierealne światy. Prace tego typu ukazują raczej słabości i lęki samych autorów.

sztybor
sztybor

5. 'Strange Years #1: Jesień', Artura Kurasińskiego i Michała Śledzińskiego

W 2014 roku komiks ukazał się w cyfrowej wersji, ale już od kilku miesięcy możemy cieszyć się papierowym wydaniem tej niezwykle ciekawej, postapokaliptycznej opowieści napisanej przez Artura Kurasińskiego i Michała Śledzińskiego, oraz zilustrowanej przez ostateniego z wymienionych autorów.

Twórcy w swoim dziele stworzyli typową, ale bardzo sprawnie skonstruowaną fabułę przygodową, w której głównymi bohaterami jest dwóch młodych chłopaków pracujących w charakterze kurierów rowerowych. Ze względu na swój młody wiek jedynie jak przez mgłę kojarzą zamachy terrorystyczne z 11 września, ale okazuje się, że będą musieli się osobiście zmierzyć z tą straszną historią. Przez to, że cofają się w czasie, trafiają do Nowego Jorku, który ledwo co pokrył się kurzem zburzonych wież.

Elvis i Reuben muszą się zmierzyć ze światem, który przewrócił się właśnie do góry nogami.

Historia wciągająca nie tylko ze względu na tematykę, ale i ciekawą realistyczną kreskę słynnego 'Śledzia' Śledzińskiego.

jesien
jesien
jesien
  • belka lotto