kulturamarka

Wychowaliśmy całą generację rysowników komiksu

Już w ten weekend w Łodzi rozpoczyna się 26. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier, którego F5 jest patronem medialnym. Rozmawiamy z dyrektorem imprezy Adamem Radoniem, który opowiada o najjaśniejszych punktach programu.

festiwal komiksu

F5: Czym jest współczesny komiks?

Adam Radoń, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier: Silnym medium docierającym do społeczeństw na całym świecie niezależnie od poziomu rozwoju gospodarczego w krajach czytelników. Przygody Batmana są czytane zarówno tam, gdzie jest bieda i głód, jak i w krajach najbogatszych.

Komiks to najbardziej wymagająca dyscyplina graficzna.

Tworzy światową popkulturę i wpływa bardzo silnie na literaturę, film, gry video. Wreszcie komiks to olbrzymi przemysł rozrywkowy – stale rosnący i aktywnie poszukujący konsumentów.

Jak rozwija się polska scena komiksu?

Na konkursy towarzyszące Międzynarodowemu Festiwalowi Komiksu i Gier w Łodzi w tym roku zgłoszono ok. 300 prac. Bardzo często jeden komiks ma kilku autorów. Łatwo więc policzyć, że krótkie komiksy robi rok w rok kilkuset polskich autorów. Do tego trzeba doliczyć tytuły uznanych już klasyków i okaże się, że w naszym kraju komiksy tworzy ok. 1000 osób. Oczywiście zawodowo i profesjonalnie zajmuje się tą twórczością znacznie mniejsze grono.

W Polsce w ostatnich latach ukazuje się rocznie ok. setki rodzimych tytułów. Wszystkich komiksów, które ukazały się na naszym rynku przez ostatni rok, było ok. 400 tytułów – ciężko jest to wszystko przeczytać. Do tego polscy rysownicy są bardzo wysoko oceniani na świecie. Dziś kilkunastu naszych autorów rysuje dla największych wydawnictw na świecie jak: DC, Marvel czy Glenat. Nigdy przedtem tak nie było.

Rośnie też poziom artystyczny polskich propozycji i dobrze wiedzą o tym agenci wydawnictw z całego świata, którzy co roku w pojawiają się w Łodzi na festiwalu.

festiwal komiksu

Którzy twórcy najbardziej się przyczynili do tego rozwoju?

Rola i jakość twórczości naszych autorów jest najważniejszym czynnikiem, który pcha rozwój komiksu w Polsce. Z pewnością istotnym historycznie dla rozwoju rynku komiksu jest także łódzki festiwal, który trwa od 25 lat, jak i inne cykliczne wydarzenia, które pojawiły się później, a które tworzą modę nie tylko na czytanie, ale także na rysowanie komiksów.

Ci najbardziej zdeterminowani  i utalentowani twórcy pociągnęli za sobą już kilka pokoleń młodych i uzdolnionych autorów.

Olbrzymi wkład w rozwój komiksu włożyli autorzy osiągający sukcesy także za granicą jak np. Grzegorz Rosiński czy Zbigniew Kasprzak. Ale najważniejszym duchem polskiego komiksu z pewnością jest i długo jeszcze będzie Henryk Chmielewski, czyli popularny Papcio Chmiel.

Czy istnieje takie zjawisko jak Polska Szkoła Komiksu, od której to wszystko się zaczęło?

W mojej ocenie nie istnieje endemiczna szkoła polskiego komiksu. Nasi autorzy od samego początku naśladowali style i formy zachodnie, a w szczególności bliski im jest komiks frankofoński.

Myślę, że nasza rodzima twórczość zajmuje bardzo ważną pozycję w obszarze komiksu europejskiego.

Do historii sztuki komiksowej czegoś absolutnie nowego czy wyjątkowego jeszcze nie wnieśliśmy.

Jak wygląda promocja polskiego komiksu za granicą?

Działania w zakresie promocji polskiego komiksu i twórców dzielą się ogólnie na dwa rodzaje. Pierwszy nie odróżnia nas niczym od pozostałych rynków - polega na tym, że autorzy na własną rękę poszukują wydawców na świecie i sami starają się dotrzeć do decydujących o polityce wydawniczej większych i mniejszych domów wydawniczych. Druga droga promocji to organizowane głównie przez Stowarzyszenie Twórców Contur wystawy zbiorowe naszych rysowników na najważniejszych festiwalach na świecie i w galeriach mających komiksowe tradycje. Publiczność tych wystaw bardzo często deklaruje, że to ich pierwszy kontakt z polskim komiksem i że odkrywają najwyższą jakość tej twórczości. Na tych wystawach, o co dbamy, pokazują się także wydawcy i agenci, którzy łowią coraz więcej talentów. Dla przykładu w 2008 r. na najstarszym i jednym z największych festiwali w Europie  - Lucca (Włochy), pokazaliśmy wystawę autorską Grzegorza Rosińskiego i zbiorową prezentację kilkudziesięciu autorów.

Dyrektor festiwalu Renato Genovese w trakcie wywiadu dla największej włoskiej telewizji stwierdził, że polska wystawa jest najlepszą w historii tej imprezy.

W tę drogę promocji wpisuje się także działalność łódzkiego festiwalu, gdzie dbamy, aby pojawiali się agenci renomowanych wydawnictw.

festiwal komiksu

Które nazwiska są największą nadzieją polskiego komiksu?

To najtrudniejsze pytanie, jakie może usłyszeć dyrektor festiwalu. Wszyscy oczekują ode mnie równego traktowania wszystkich twórców. Oczywiście mam swoich ulubionych, ale dyplomatycznie odpowiem, że na szczególną uwagę zasługują uczestnicy prowadzonego przez nas konkursu na krótką formę komiksową, który towarzyszy festiwalowi od 25 lat.

Tym konkursem wychowaliśmy całą generację polskich rysowników. I właśnie rosną nam kolejne!

Jaki punkt tegorocznego festiwalu jest tym najbardziej wyczekiwanym przez fanów komiksu?

Program festiwalu budowany jest tak, aby wszyscy fani bardzo obszernego świata komiksu znaleźli u nas coś dla siebie. Dla mnie osobiście najważniejszym wydarzeniem jest premiera monografii Grzegorza Rosińskiego autorstwa Patricka Gaumiera i Piotra Rosińskiego (Egmont). Łącznie nasz program proponuje kilkadziesiąt spotkań z autorami, warsztaty, dyskusje panelowe, gry, zabawy, konkursy i wystawy.

Zauważam, że już od kilku lat najbardziej oczekiwane jest otwarcie części targowej festiwalu, gdzie szybko znikają nowości i premiery komiksów.

Bardzo miło jest patrzeć na kolejki przed stoiskami wydawców i krzątających się za ladą w pocie czoła sprzedawców – właśnie o to nam chodziło!

Adam Radoń, fot. Dariusz Kulesza Adam Radoń, fot. Dariusz Kulesza

Program festiwalu dostępny na stronie: komiksfestiwal.com

Adam Radoń (ur. 1971 w Brodnicy) - Dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier. Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Łodzi i grafikę na łódzkiej ASP.  Prezes Zarządu Stowarzyszenia Twórców Contur i dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi. Od 1991 roku organizuje komiksowe festiwale w Łodzi, a w 2013 roku stworzył pierwszą w Polsce oficjalną placówkę poświęconą komiksowi – Łódzkie Centrum Komiksu. Jest także liderem Stowarzyszenia Europejskich Festiwali Komiksu, zbierającego w jednej strukturze najważniejsze europejskie festiwale.

belka lotto