technologia

Trudny rynek sztuki nowych mediów

Sztuka cyfrowa ma wciąż kłopoty z przedostaniem się do masowego obiegu. Dlaczego? I kogo uraziło wystawienie w prestiżowej galerii... gier video?

W ciągu ostatniej dekady obserwujemy dynamiczny wzrost zainteresowania sztuką cyfrową. Ilość festiwali sztuki nowych mediów nieustannie rośnie. Obecnie w samej tylko Europie nie ma praktycznie miesiąca bez co najmniej jednego istotnego wydarzenia tego typu. Jednak trudno nie zauważyć, że sztuka cyfrowa nadal ma kłopoty z przebiciem się do oficjalnego obiegu. Instytucji zatrudniających specjalistów, którzy dobrze znają się na sztuce cyfrowej, jest wciąż za mało. Szlachetny wyjątek stanowi ledwie kilka najbardziej progresywnych instytucji - paryskie Centrum Pompidou czy nowojorskie New Museum i MoMA. Ci ostatni, ku oburzeniu części środowiska artystycznego, parę lat temu włączyli do swojej kolekcji 14 gier video.

Ale to tylko kropla w morzu. Powód? Tylko częściowo można winić konserwatyzm kuratorskiego establishmentu. Taki stan rzeczy wynika również z braku jasnych procedur dotyczących konserwacji dzieł sztuki cyfrowej. Dzieła z lat 80., bazujące na ówczesnym oprogramowaniu, mogą mieć poważne problemy z funkcjonalnością na nowoczesnym sprzęcie. Z kolei instalacje działające przy użyciu komponentów elektronicznych z biegiem lat mogą 'zestarzeć się' na tyle, że ciężko będzie uzyskać komponenty zastępcze. Na próżno szukać na wydziałach konserwacji sztuki programów nauczania, które uwzględniają konserwację sztuki cyfrowej. A wymaga to zupełnie innych umiejętności niż konserwacja sztuki tradycyjnej.

Dlatego nadal najbardziej popularne wśród kolekcjonerów są bardzo klasyczne emanacje dzieł cyfrowych - na przykład wydruki.

Do grona nielicznych muzeów, które od samego początku skupiały się na kolekcjonowaniu sztuki cyfrowej, zalicza się prowadzona przez Wolfa Liesera instytucja DAM - Digital Art Museum w Berlinie. Lieser zauważa, że oficjalny obieg sztuki nowoczesnej znajduje się poza obiegiem sztuki nowych mediów. Artyści świetnie znani w środowisku sztuki cyfrowej, często obecni w mediach (przeważnie internetowych) są kompletnie niewidoczni dla kuratorów klasycznych galerii oraz kolekcjonerów.

Ten trend jednak powoli ulega zmianie. Klasyczne, pionierskie prace sztuki cyfrowej podwoiły swoją wartość na rynku sztuki w ciągu ostatnich lat, natomiast prace młodszego pokolenia artystów podrożały o średnio 30 - 40 proc. Przykładem takich twórców jest np. Casey Reas, którego jedną z prac możecie zobaczyć powyżej.

Kolejnym przykładem jest Aram Bartholl, którego przewrotną tegoroczną instalację 'Point Of View' możecie zobaczyć powyżej. Jednak pomimo zjawiska wzrostu wartości prac, przedział cen jest nadal znacznie poniżej średniej dla rynku tradycyjnej sztuki.

Skoro artyści nowych mediów nie mogą przebić się do tradycyjnych kanałów handlu sztuką, zaczynają budować własne, opierające się na... nowych mediach.

Niektórzy dystrybuują swoje dzieła w postaci aplikacji na urządzenia mobilne.

Bogatą kolekcję wyselekcjonowanych aplikacji oferuje wiodący serwis, poświęcony sztuce nowych mediów - CreativeApplication.

Warto też zwrócić uwagę na projekt FRAMED, który niedawno zebrał około pół miliona dolarów na Kickstarterze. Może okazać się prawdziwą rewolucją, otwierając masowy rynek dla kolekcjonowania sztuki cyfrowej. FRAMED to bardzo prosty, a zarazem bardzo nośny koncept - 24, 42, lub 50-calowy ekran z czujnikami ruchu oraz wbudowanym wifi. Pozwala to wyświetlać zakupione dzieła cyfrowej sztuki - od generatywnych obrazów po interaktywne aplikacje reagujące na ruch i dźwięk w pomieszczeniu.

Utrzymywanie się ze sprzedaży dzieł sztuki cyfrowej wydaje się jeszcze mniej realne niż w przypadku choćby malarstwa. Jednak dzięki rozwojowi takich projektów jak FRAMED i nowym pokoleniom kuratorów, sytuacja może ulec szybkiej zmianie. Ceny niektórych prac mogą poszybować w górę lub dzięki masowej dystrybucji  wygenerować znaczny zysk. Jeśli kolega lub koleżanka zajmująca się sztuką cyfrową zostawi wam kiedyś pendrive z oprogramowaniem, schowajcie go w dobrze strzeżonym miejscu - kto wie, czy za kilkadziesiąt lat nie będzie wart fortuny...

  • upc nowe logo 2

!! KONKURS !! 'TO FAJNIE DZIAŁA' PRZEDŁUŻONY TERMIN NADSYŁANIA ZGŁOSZEŃ

Ruszył pierwszy konkurs UPC Digital Art, organizowany przez UPC Polska. Konkurs skierowany jest do artystów, którzy tworzą sztukę nowych mediów: ilustratorów, twórców muzyki i animacji. Zadaniem konkursowym jest przygotowanie 30-sekundowej animacji, pokazującej wybrany proces działania - np. zjawisko fizyczne, proces mechaniczny lub społeczny. Liczy się przede wszystkim innowacyjne podejście do jego zilustrowania. Dlatego uczestnicy konkursu zobowiązani są do wykorzystania szerokiej gamy dostępnych technik analogowych i cyfrowych, takich jak np. druk 3D, mapping 3D, modelowanie, papier, kodowanie generatywne itd. Podstawowym kryterium oceny prac będzie kreatywne rozwinięcie i zinterpretowanie hasła ’To fajnie działa’.

Twórcy zwycięskiej animacji zdobędą 20 tysięcy złotych, a także zapewnioną promocję swojej pracy.

Celem UPC Digital Art jest promocja artystów nowych mediów oraz stworzenie pierwszego przeglądu polskiej sceny digital art. Jeśli i wy chcecie dołączyć do tego projektu, w pierwszym etapie UPC Digital Art, do 02.09 nadsyłajcie zgłoszenia zawierające swoje portfolio na adres upcdigitalart@fpiec.pl.

W drugim etapie konkursu, który wystartuje we wrześniu, wyłonione zespoły przygotują animację zgodną z briefem. Uczestnicy podczas przygotowywania finalnego projektu będą uczestniczyć w warsztatach mentorskich z udziałem między innymiJakuba Koźniewskiego, Radzimira Dębskiego, Pawła Janickiego oraz Andrzeja Pągowskiego.

Regulamin konkursu możecie znaleźć tutaj. Po więcej szczegółow zajrzyjcie także tutaj.Warto też śledzić wydarzenie na Facebooku, gdzie będziemy publikować najnowsze materiały związane z konkursem.

Organizator konkursu: UPC Polska 
Partner kreatywny: F5
Partnerzy: Facebook, Platige Image, Sundance Channel.

Prace zbierane będą do 30.09. 2015. Finałowym wydarzeniem pilotażowej odsłony UPC Digital Art będzie gala wręczenia nagród.

Powodzenia!

upc plakat 4