rynek

Wykształcony przez IKEA

Marcus Engman zarządza designem w IKEA, choć nigdy nie studiował wzornictwa. Jego historia pokazuje jednak, że praktyka czasem znaczy więcej niż kierunkowe wykształcenie.

Marcus Engman od trzech lat stoi na czele zespołu projektowego IKEA. Wielu z was zapewne zdziwi to, że w firmie, która wprowadza do oferty 2 tys. nowych produktów rocznie i otwiera sklepy o powierzchni takiej jak Luwr, za cały design odpowiada człowiek bez formalnego wykształcenia wzorniczego. Jego historia pokazuje jednak, że praktyka i przywiązanie do marki mogą czasem znaczyć więcej niż kierunkowe studia. - Wszystkiego, co wiem o projektowaniu, nauczyłem się w pracy - mówi Engman w wywiadzie dla Le Monde i ma rację, bo w pewnym sensie jest on takim samym produktem IKEA, jak pakowane poziomo meble. 

Pierwszy dom towarowy IKEA, Almhult, Szwecja Pierwszy dom towarowy IKEA, Almhult, Szwecja

Marcus wychowywał się w Almhult, małym szwedzkim miasteczku, w którym w 1958 roku otwarto pierwszy dom handlowy IKEA i gdzie nadal mieści się główna siedziba firmy. Jego rodzina przeprowadziła się tam w latach 70. po tym, jak gigant branży meblowej zatrudnił ojca na stanowisku designera (zaprojektował m.in. sofę Klippan, która jest sprzedawana do dziś).

W wieku 16 lat dla IKEA zaczął pracować także Marcus, dorabiając w magazynie podczas weekendów.

Dwa lata później był już osobistym asystentem dwóch głównych projektantów firmy i mógł na własne oczy obserwować, jak powstają produkty, które sprzedawane są w milionach egzemplarzy. Następnie dalej piął się po szczeblach kariery w IKEA, pracując m.in. na jako projektant wnętrz i komunikacji, dyrektor zaopatrzenia oraz marketing manager. W 2000 roku odszedł z firmy, żeby założyć własną agencję doradczą, po dwunastu latach wrócił jednak do matecznika, by objąć stanowisko design managera. Engman odpowiada teraz za całe wzornictwo IKEA i zarządza zespołem 20 wewnętrznych projektantów oraz około 100 designerów pracujących na kontraktach.

Jaki jest jego pomysł na design produktów szwedzkiej marki? Oczywiście nadal najważniejsze jest zapewnienie dostępności cenowej dla masowego odbiorcy przy zachowaniu wysokiej jakości. Marcusowi zależy jednak by oferta IKEA stała się bardziej zaskakująca. Stąd m.in. kolaboracje firmy z projektantami mody, twórcami graffiti czy kolekcja mebli bezprzewodowo ładujących urządzenia mobilne lub specjalna seria mebli zaprojektowanych przez Ilsę Crawford.

Seria plakatów projektowanych dla IKEA przez znanych artystów ulicznych Seria plakatów projektowanych dla IKEA przez znanych artystów ulicznych
IKEA Wireless IKEA Wireless
Kolekcja Ilse Crawford dla IKEA Kolekcja Ilse Crawford dla IKEA