kultura

Fotostory: samochodowa apokalipsa Ady Zielińskiej

Mad Maxowych klimatów ciąg dalszy - cykl zdjęć zatytułowany 'Automotive Stills' pozwala poczuć kurz bezdroży, ryk silnika samochodowego i zapach spalin.

Czy maszyna jest w stanie opowiedzieć historię, która wciąga i porusza? Ada Zielińska udowadnia swoim cyklem fotograficznym że tak. Zafascynowana motoryzacją artystka obserwuje relacje między człowiekiem a jego pojazdem.

autostills
autostills

Punktem wyjścia było dla autorki zjawisko wypadku samochodowego, który jest efektem utracenia kontroli nad tym, co służy człowiekowi.

Wizualna strona tego przedzięwzięcia jest niezwykle efektowna i zarazem... piękna. Dym, ogień i pył pustej drogi, ale także błysk zgniecionej karoserii są na zdjęciach z serii 'Automotive Stills' efektami specjalnymi, które zostały zrealizowane podczas sesji. Nie ma tu żadnych graficznych zabiegów, żadnych sztuczek wizualnych - wszystkie samochody zostały rzeczywiście zdewastowane na potrzeby zdjęć. Artystka zdecydowała się utopić auto swojego dziadka, które i tak stało nieużywane na jego podwórku, a resztę maszyn kupiła na szrocie... po czym z powrotem je oddała.

autostills
autostills

Roland Barthes pisał, że samochód jest wielkim dziełem epoki, tworzonym w gorączce przez nieznanych artystów, który jest użytkowany i postrzegany przez cały naród jako przedmiot magicznie doskonały - mówi autorka w wywiadzie dla vice.com.

Kadry Zielińskiej wyglądają jak zaczerpnięte z filmu akcji, ale są od nich dużo spokojniejsze.

Mimo przedstawionych tragicznych zdarzeń, ognia i wraków, panuje w nich nastrój spokoju oraz wyciszenia.

Jest to wywołane umiejscowieniem scen z dala od cywilizacji - wszystkie odbywają się na pustkowiach, na których nie ma tłumu obserwatorów, czy nawet bohatera w postaci tkanki miejskiej. Tłem jest zawsze piaszczysty teren, cicha polana i pusta droga. Maszynom towarzyszą tylko pojedyncze postacie, które pełnią w ujęciach różne role, gdyż są to zarówno kierowcy, pasażerowie, ale także przebiegający obok zmasakrowanych aut obserwatorzy. Przedstawione sytuacje wyglądają nieco na odrealnione - jak wizja postapokaliptycznego świata, w którym ludzie już nie mogą polegać na technice.

autostills
autostills

'Automotive Stills' to nie pierwsza i ostatnia praca artystki, w której widzimy kult maszyny. Zielińska publikuje w swoim Cellphone Diary zdjęcia samochodów, które wyróżniają się spośród pozostałych swoimi uszkodzeniami. Porysowania, obtarcia, ubytki wywołane stłuczkami czynią je wyjątkowymi.

Czułość autorki względem pojazdów jest zaraźliwa i przechodzi na odbiorców fotografii, którzy również zaczynają postrzegać je jako egzemplarze jedyne w swoim rodzaju.

zielinska
zielinska
zielinska