rynektechnologiamarka

Ostatni tydzień na wymyślenie produktu przyszłości

Termin wysyłania prac na nasz konkurs 'Wymyśl produkt przyszłości' upływa już 31 marca! Na najbardziej kreatywnych uczestników czekają płatne staże w F5 i w Dragon Rouge. Przypominamy wszystkie briefy konkursowe. 

Konkurs 'Wymyśl produkt przyszłości' powoli zbliża się do końca. Mogą w nim wziąć udział wszyscy, którzy mają głowy pełne pomysłów i chcą pracować w biznesie kreatywnym. Do wygrania dwa płatne staże w F5 i w Dragon Rouge oraz uczestnictwo w warsztacie design thinking. By mieć szansę na te nagrody wystarczyło śledzić konto Dragon Rouge, na którym przez ostatnie miesiące pojawiały trzy różne briefy projektowe na produkty lub usługi przyszłości. Poniżej przypominamy je wszystkie w skrócie.

1. Sposób na depresję sezonową i 'Blue Monday’

wpp

Problem do rozwiązania

W 2004 roku Cliff Arnall, brytyjski psycholog wykładający na Cardiff University, wprowadził termin 'Blue Monday'. To określenie najbardziej depresyjnego dnia w roku, który zawsze przypada na poniedziałek ostatniego pełnego tygodnia stycznia. Naukowiec wyznaczył tę datę przy użyciu algorytmu uwzględniającego czynniki meteorologiczne (krótki dzień, słabe nasłonecznienie), psychologiczne (pierwsze znaki niedotrzymania postanowień noworocznych) i ekonomiczne (niezadowalający stan konta wywołany przez zakupy świąteczne, pierwsze terminy spłaty kredytów w nowym roku). Część ekspertów nie zgadza się z teorią Arnalla, ale co roku prasa całego świata i tak rozpisuje się na temat 'Blue Monday', a wielu ludzi tłumaczy nim wszystkie niepowodzenia, które zdarzają im się tego dnia.

Opis produktu 

Opracuj koncepcję produktu lub usługi przyszłości, które pomogą wszystkim cierpiącym z powodu depresji sezonowej (ang. S.A.D. lub seasonal affective disorder) i mogą ułatwić przetrwanie 'Blue Monday'. Koniecznie zwróć przy tym uwagę na wybrane czynniki wpływające na nasze samopoczucie w tych okresach. Możesz skupić się na tych meteorologicznych (niskie nasłonecznienie, krótki dzień, deszczowa aura, zimno) lub psychologicznych (spadek motywacji, niedotrzymywanie postanowień noworocznych, świadomość mijającego czasu) czy ekonomicznych (konieczność spłaty kredytów zaciągniętych w okresie świątecznym). Ważne będzie też uwzględnienie konsekwencji tych stanów takich jak zły nastrój, rozdrażnienie, senność, wzmożony apetyt, lęk czy apatia. Tutaj i tutaj możesz zobaczyć kilka inspiracji, które mogą pomóc ci opracować własną koncepcję.  

Grupa docelowa

Według serwisu abcZdrowie.pl depresja sezonowa występuje przede wszystkim u ludzi młodych (20 - 30 lat) i częściej dotyka kobiety. Dolegliwości związane z tym stanem prawdopodobnie łagodnieją na starość. Główną przyczyną zachorowań jest głównie niedobór światła słonecznego w czasie jesieni i zimy, co skutkuje większą liczbą zachorowań w rejonach, w których go wtedy szczególnie brakuje (np. w Skandynawii). Sam 'Blue Monday' jest w pewnym sensie chwilową depresją sezonową podniesioną do kwadratu, gdyż wpływają na niego dodatkowe czynniki takie jak świadomość mijającego czasu, niedotrzymywanie postanowień noworocznych czy konieczność spłaty kredytów zaciągniętych w okresie świątecznym, można więc przyjąć, że dotyka wszystkich. 

2. Produkt lub usługa przyszłości dla aktywnej mamy 

Mama

Problem do rozwiązania

Wiele kobiet stara się dziś bardzo sumiennie i profesjonalnie przygotować do roli matki. Pomagają im w tym m.in. zajęcia w szkołach rodzenia, lektura dziesiątek różnych poradników, serwisów i forów tematycznych czy wizyty położnych w domach. Mimo tych wszystkich zabiegów, po powrocie ze szpitala szybko okazuje się, że urodzenie dziecka i tak totalnie wywraca życie rodziny do góry nogami, często w zupełnie nieoczekiwany sposób. Potwierdzają to badania przeprowadzone na zlecenie marki pieluszek DryNites - według nich aż 3/4 matek przyznaje, że wyzwania stawiane przed nimi przez macierzyństwo są znacznie wyższe, niż się spodziewały. Czy w takiej sytuacji kobiety muszą koniecznie na dłuższy czas rezygnować z pracy, swoich pasji, spotkań towarzyskich albo dostępu do kultury? Spraw, żeby tak się nie stało. 

Opis produktu

Opracuj koncepcję produktu lub usługi przyszłości, które pomogą aktywnym kobietom radzić sobie z wyzwaniami macierzyństwa bez całkowitej rezygnacji z dotychczasowego stylu życia. Nie próbuj jednak wymyślić wielofunkcyjnego kombajnu, który rozwiąże wszystkie problemy naraz. Skup się raczej na jednej, konkretnej kwestii, którą znasz z doświadczenia lub skorzystaj z naszego rankingu największych wyzwań dla współczesnych matek (możesz go przeczytać tutaj). Zanim zabierzesz się za wymyślanie, zobacz tutaj istniejące już produkty i usługi przeznaczone dla matek, które chcą nadal uczestniczyć w życiu zawodowym, kulturalnym i towarzyskim. 

Grupa docelowa

Interesują nas kobiety, które chcą pozostać aktywne po urodzeniu dzieci (celowo pomijamy ojców, bo według badań marki Baby Land w Polsce tylko 1 proc. par deklaruje, że opieka nad dzieckiem należy przede wszystkim do męża / partnera). Przedstawicielki naszej grupy docelowej mają 25 - 40 lat (statystyczna Polka rodzi pierwsze dziecko w wieku 29 lat), żyją w mieście mającym więcej niż 250 tys. mieszkańców, aspirują do klasy średniej lub już do niej należą oraz nie chcą na dłużej przerywać pracy zawodowej i rezygnować ze swoich pasji. 

3. Skuteczny i ekologiczny sposób nawadniania człowieka

spragniony

Problem do rozwiązania

Bez wody nie byłoby życia na ziemi. U ludzi wywołuje zaburzenia w funkcjonowaniu organizmu. Już utrata 3 proc. wody powoduje uczucie zmęczenia oraz ból i zawroty głowy, natomiast utrata 10 - 20 proc. może doprowadzić do zgonu. Dlatego właśnie musimy systematycznie nawadniać swój organizm.

Według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności, dorosła kobieta potrzebuje co najmniej 2 litry, a mężczyzna 2,5 litra wody na dzień (wypitej lub zawartej w jedzeniu).

Niestety, Polacy w przeważającej mierze wciąż nie stosują się do tych zaleceń. Według badań PBS aż 11 proc. mieszkańców naszego kraju w ogóle nie sięga po wodę w naturalnej postaci, zamiast niej muszą więc pić herbatę, kawę, napoje słodzone lub soki, a to zdecydowanie nie to samo. Ten stan rzeczy starają się zmienić m.in. dietetycy, lekarze, różne kampanie społeczne oraz producenci wody butelkowanej. Najskuteczniejsi są ci ostatni, ale ich działalność wzbudza kontrowersje związane z ekologią (na polski rynek co roku trafia 4,5 miliarda jednorazowych plastikowych butelek, ponownie przetwarzanych jest tylko 20 proc., reszta trafia na wysypiska). Jak więc rozwiązać problem kiepskiego nawodnienia Polaków, nie przyczyniając się jednocześnie do wzrostu ilości zanieczyszczeń?

Opis produktu 

Opracuj koncepcję produktu lub usługi oferujących nowy sposób nawadniania człowieka. Nie skupiaj się przy tym na właściwościach samej wody (np. na zawartości minerałów czy źródle, z którego ma pochodzić), postaraj się wymyślić bardziej wygodny i ekologiczny sposób pakowania życiodajnego płynu (kilka inspiracji tutaj, więcej w kolejnym poście), innowacyjny model sprzedaży połączony ze skutecznym systemem utylizacji plastiku lub zupełnie nowy sposób dystrybucji wody (wszystko zależy od twojej kreatywności). Tutaj możesz zobaczyć inne projekty wpisujące się w ten brief, zainspiruj się nimi.

Grupa docelowa 

Tak jak pisaliśmy wcześniej, ponad 80 proc. Polaków pije za mało wody w ciągu dnia. Produkty lub usługi, które macie wymyślić w ramach konkursu, nie mają być jednak kierowane do całej tej grupy. Chodzi nam przede wszystkim o konsumentów, którzy interesują się ekologią i są w stanie zapłacić więcej za żywność ekologiczną. To właśnie oni docenią nie tylko zdrowotne właściwości bezbarwnego płynu, ale także alternatywny sposób nawadniania, który będzie mniej szkodliwy dla środowiska, od sprzedawania wody w plastikowych butelkach. Według badań TNS Polska ponad milion mieszkańców naszego kraju regularnie kupuje żywność ekologiczną, a kolejne 10 milionów robi to od czasu do czasu. To często ludzie, którzy mieszkają w dużych miastach, aspirują do klasy średniej lub już do niej należą i kupują jedzenie w delikatesach, lub specjalnych sklepach ekologicznych, np. takich jak Organic Farma Zdrowia.

Na podstawie powyższych briefów (można wybrać jeden, dwa lub wszystkie trzy), opracujcie własne koncepcje produktów lub usług przyszłości. Odpowiedzi przesyłajcie w następującej formie:

Nazwa (musi być chwytliwa i sprzedawać produkt);

Funkcjonalność (jak działa produkt?);

Użyteczność (dlaczego produkt odpowiada na realną potrzebę?);

Opcjonalnie wizualizacja (wystarczy prosty szkic, schemat, kolaż lub moodboard).

Na propozycje czekamy do końca marca. Projekty wysyłajcie na adres redakcja@fpiec.pl (w temacie maila koniecznie napiszcie 'Wymyśl produkt przyszłości'). Wraz z odpowiedziami przyślijcie podpisany regulamin, który możecie pobrać tutaj. Powodzenia! 

wpp999