rynektechnologiamarka

Co zamiast plastikowej butelki?

Piliście kiedyś wodę z papierowej butelki, ze stalowego pojemnika lub z kartonu? Zobaczcie 7 sposobów na ugaszenie pragnienia, które są bardziej ekologiczne od picia z plastikowych butelek i wymyślcie swoje własne. Do wygrania płatne staże w F5 i w Dragon Rouge.

Konkurs 'Wymyśl produkt przyszłości' powoli zbliża się do końca. Mogą w nim wziąć udział wszyscy, którzy mają głowy pełne pomysłów i chcą pracować w biznesie kreatywnym.

Lubisz wymyślać coś nowego? Zgłoś się koniecznie, nawet jeżeli nie masz zacięcia projektowego, bo w tym konkursie liczy się przede wszystkim pomysł.

Do wygrania dwa płatne staże w F5 i w Dragon Rouge oraz uczestnictwo w warsztacie design thinking. 

  • WPP

By wygrać, wystarczyło śledzić konto Dragon Rouge, na którym przez ostatnie miesiące pojawiały się briefy projektowe na produkty przyszłości. Pierwszy z nich dotyczył sposobów na depresję sezonową (szczegóły tutaj i tutaj), drugi rozwiązań dla kobiet, które po urodzeniu dziecka chcą nadal uczestniczyć w życiu zawodowym, kulturalnym i towarzyskim (szczegóły tutaj i tutaj). W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy pierwszą część ostatniego briefu, dotyczącego nowych sposobów na nawadnianie człowieka, które mają nie tylko nauczyć Polaków regularnego picia wody (co dziesiąty Polak nie pije wody w naturalnej postaci, a ponad 80 proc. z nas spożywa jej za mało), ale także zaoferować bardziej ekologiczny system jej pakowania (na polski rynek co roku trafia 4,5 miliarda jednorazowych plastikowych butelek, ponownie przetwarzanych jest tylko 20 proc., reszta trafia na wysypiska). Tutaj możecie przeczytać dokładny opis tego produktu i jego grupy docelowej oraz zobaczyć listę problemów wynikających z nadmiernej produkcji wody butelkowanej. Zwróćcie też koniecznie uwagę na 7 poniższych projektów, które wpisują się w ten brief i zainspirujcie się nimi!

1. Boxed Water

box

Boxed Water, czyli woda w kartonie. Takie rozwiązanie może nie jest najwygodniejsze dla użytkowników (szczególnie tych lubiących pić w ruchu), ale na pewno bardzo ekologiczne. Amerykańska firma, która sprzedaje wodę pakowaną w ten sposób, przekazuje 20 proc. dochodów na fundacje działające na rzecz ochrony zasobów wody pitnej oraz zalesiania planety.

2. Bobble

Bobble

Zaprojektowana przez Karima Rashida butelka Bobble jest odpowiedzią na ogromne zużycie plastikowych butelek na wodę. Kolorowy, wymienny filtr jest innowacją w tego typu butelkach - pozwala na napełnienie jej wodą z kranu, która staje się zdatna do picia. Przedmiot nie tylko estetyczny, ale też bardzo praktyczny.

3. Klean Kanteen 

Kanteen

Butelki wielorazowego użytku marki Klean Kanteen są przeznaczone przede wszystkim do użytku turystycznego, ale doskonale sprawdzają się również na co dzień. Są zrobione ze stali nierdzewnej pochodzącej w 100 proc. z recyklingu, która jest wolna od BPA i innych toksyn oraz nie przejmuje zapachów płynów wlewanych do środka. Butelki mają szczelny, duży otwór ułatwiający napełnianie i opróżnianie oraz zaokrąglone brzegi, dzięki którym łatwiej się je myje (można to robić także w zmywarce). Zaprojektowano je w taki sposób, by mieściły się wszędzie - zarówno w plecaku, jak i teczce czy torebce.

4. Bamboo Bottle 

bambus

Szkło wciąż jest jednym z najlepszych materiałów do pakowania żywności oraz napojów. Dlaczego? Nie ma żadnego smaku i zapachu oraz nie przejmuje ich od tego, co się w nim znajduje. Nie zawiera też żadnych szkodliwych substancji, które mogłyby przejść na zawartość opakowania. Problem w tym, że jest dość wrażliwe. Twórcy Bamboo Bottle znaleźli jednak na to sposób. Ich butelka wielorazowego użytku jest zrobiona ze szkła pochodzącego w 51 proc. z recyklingu. Szkło jest chronione przez osłonę z bambusa, gumy i plastiku. Dodatkową funkcją tej osłony jest również ochrona użytkowników przed ewentualnym poparzeniem podczas picia gorących napojów.

5. Piję wodę z kranu

z kranu

'Piję wodę z kranu' to społeczna inicjatywa mająca na celu promowanie rozsądnego gospodarowania surowcami wtórnymi. Zrodziła się z pytania o to, dlaczego w kraju, w którym prawie każdy ma bezpośredni dostęp do wysokiej jakości wody w domu, ludzie wciąż kupują wodę butelkowaną. W ramach tego przedsięwzięcia m.in. sprzedawana jest specjalna butelka wielorazowego użytku. Jej cena wynosi 50 zł, z czego 9 zł trafia na konto fundacji CZYŚCIUTKO. Wykonano ją ze specjalnego tworzywa Eastman Tritan®, które nie zawiera niebezpiecznych związków BPA. Pojemnik jest wytrzymały, lekki i szczelny oraz odporny na wyparzanie wrzątkiem. Ma dwie niezależnie nakrętki, więc łatwo go myć (także w zmywarce) i wrzucić do niego ulubione zioła albo owoce.

6. The Life Bottle

Papier

Andrea Ponti zaprojektował butelkę, wykonaną z mieszanki bawełny i papieru pochodzącego z recyklingu. Może być używana przez jeden dzień, a po wykorzystaniu bardzo łatwo ponownie ją przetworzyć. Wszelkie uszczelnienia i nadruki, które zastosowano przy jej produkcji, zrobiono przy użyciu naturalnych, nietoksycznych klejów i farb. Butelkę wyposażono też w pasek pozwalający zawiesić ją sobie na ramieniu lub szyi. Nietypowy pojemnik został zaprojektowany specjalnie na targi Expo 2015 w Mediolanie - planowane jest tam sporo dyskusji o wodzie i jej wykorzystaniu. Na terenie targów znajdzie się odpowiednia ilość strategicznych ujęć wody, dzięki którym łatwo będzie napełniać butelkę przez cały dzień.

7. Ohoo

ohoo

Ohoo to łatwy, tani w produkcji, wytrzymały, higieniczny, biodegradowalny i jadalny materiał, który ma szansę zastąpić plastikowe butelki. W ‘pojemniku’ woda utrzymywana jest przez specjalną podwójną błonę, która powstaje w wyniku przekształcania płynów w sfery. Metoda ta została wynaleziona już w 1946 roku, a ostatnio stała się popularna wśród kucharzy. Jak mówią producenci, materiał strukturą przypomina żółtko jajek, którego kształt utrzymuje także cienka membrana. Komponent powstały z połączenia brunatnicy z chlorkiem wapnia stworzył żel, który jest w stanie skupić wodę. Koszt produkcji materiału nie przekracza 2 centów.

Inspirując się powyższymi przykładami (rzućcie też okiem inne przykłady eko-designu w opakowaniach opisane przez Dragon Rouge), opracujcie własne koncepcje produktów lub usług oferujących nowy sposób na nawodnienie człowieka. Odpowiedzi przesyłajcie w następującej formie:

Nazwa (musi być chwytliwa i sprzedawać produkt);

Funkcjonalność (jak działa produkt?);

Użyteczność (dlaczego produkt odpowiada na realną potrzebę?);

Opcjonalnie wizualizacja (wystarczy prosty szkic, schemat, kolaż lub moodboard).

Na propozycje czekamy do końca marca. Projekty wysyłajcie na adres redakcja@fpiec.pl (w temacie maila koniecznie napiszcie 'Wymyśl produkt przyszłości'). Wraz z odpowiedziami przyślijcie podpisany regulamin, który możecie pobrać tutaj. Powodzenia! 

  • WPP