rynekmarka

Wymyśl produkt przyszłości i wygraj płatny staż

Co dziesiąty Polak nie pije wody w naturalnej postaci, a ponad 80 proc. badanych spożywa jej za mało - wynika z badań PBS. Wymyśl produkt przyszłości, który sprawi, że będziemy lepiej nawodnieni. Do wygrania płatne staże w F5 i w Dragon Rouge.

Bez wody nie byłoby życia na ziemi. Potrzebują jej zarówno wszystkie rośliny, jak i zwierzęta. W przypadku ludzi, bierze ona udział w najważniejszych procesach fizjologicznych, m.in. w oddychaniu, odżywianiu komórek, przemianie materii, trawieniu i regulacji temperatury ciała. To sprawia, że odwodnienie wywołuje zaburzenia w funkcjonowaniu organizmu człowieka (nasze ciało w 60 proc. składa się z wody). Już utrata 3 proc. wody powoduje uczucie zmęczenia oraz ból i zawroty głowy, natomiast utrata 10 - 20 proc. może doprowadzić do zgonu. Dlatego musimy systematycznie nawadniać swój organizm.

Według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności, dorosła kobieta potrzebuje co najmniej 2 litry, a mężczyzna 2,5 litra wody na dzień (wypitej lub zawartej w jedzeniu).

Niestety, Polacy w przeważającej mierze wciąż nie stosują się do tych zaleceń. Według badań PBS aż 11 proc. mieszkańców naszego kraju w ogóle nie sięga po wodę w naturalnej postaci, zamiast niej muszą więc pić herbatę, kawę, napoje słodzone lub soki, a to zdecydowanie nie to samo. Większość z nas wypija tylko 3 - 4 szklanki dziennie i sięga po wodę dopiero wtedy gdy odczuwa pragnienie, co świadczy przecież o odwodnieniu organizmu. Tylko 6 proc. badanych wypija zalecaną dzienną ilość wody, czyli 8 szklanek i więcej. Od kilkunastu lat ten stan rzeczy starają się zmienić m.in. dietetycy, lekarze, różne kampanie społeczne oraz oczywiście producenci wody butelkowanej. Najskuteczniejsi są ci ostatni (według Pulsu Biznesu polski rynek wody butelkowanej jest wart 2,6 mld zł), ale ich działalność wzbudza kontrowersje związane z ekologią (np. zaśmiecanie środowiska tradycyjnymi, plastikowymi butelkami). Jak więc rozwiązać problem kiepskiego nawodnienia Polaków, nie przyczyniając się jednocześnie do wzrostu ilości zanieczyszczeń?

Wymysl

Postanowiliśmy odpowiedzieć na to pytanie w ramach konkursu 'Wymyśl produkt przyszłości', który organizujemy wspólnie z Dragon Rouge. Mogą wziąć w nim udział wszyscy z głowami pełnymi pomysłów i chęcią pracy w biznesie kreatywnym.

Lubisz wymyślać coś nowego? Zgłoś się koniecznie, nawet jeżeli nie masz zacięcia projektowego, bo w tym konkursie liczy się przede wszystkim pomysł.

Do wygrania dwa płatne staże w F5 i w Dragon Rouge oraz uczestnictwo w warsztacie design thinking. By mieć szansę na te nagrody, wystarczy śledzić konto Dragon Rouge na F5, na którym pojawiają się briefy projektowe na produkty lub usługi przyszłości. Pierwszy z nich dotyczył sposobów na depresję sezonową (szczegóły tutaj i tutaj), drugi rozwiązań dla kobiet, które po urodzeniu dziecka chcą nadal uczestniczyć w życiu zawodowym, kulturalnym i towarzyskim (szczegóły tutaj i tutaj). Trzeci i ostatni możecie zobaczyć poniżej.

Grupa docelowa 

Tak jak pisaliśmy wcześniej, ponad 80 proc. Polaków pije za mało wody w ciągu dnia. Produkty lub usługi, które macie wymyślić w ramach konkursu, nie mają być jednak kierowane do całej tej grupy.

Chodzi nam przede wszystkim o konsumentów, którzy interesują się ekologią i są w stanie zapłacić więcej za żywność ekologiczną.

To właśnie oni docenią nie tylko zdrowotne właściwości bezbarwnego płynu, ale także alternatywny sposób nawadniania, który będzie mniej szkodliwy dla środowiska, od sprzedawania wody w plastikowych butelkach. Według badań TNS Polska ponad milion mieszkańców naszego kraju regularnie kupuje żywność ekologiczną, a kolejne 10 milionów robi to od czasu do czasu. To często ludzie, którzy mieszkają w dużych miastach, aspirują do klasy średniej lub już do niej należą i kupują jedzenie w delikatesach lub specjalnych sklepach ekologicznych, np. takich jak Organic Farma Zdrowia.

EKO

Opis produktu 

Opracuj koncepcję produktu lub usługi oferujących nowy sposób nawadniania człowieka. Nie skupiaj się przy tym na właściwościach samej wody (np. na zawartości minerałów czy źródle, z którego ma pochodzić), postaraj się wymyślić bardziej wygodny i ekologiczny sposób pakowania życiodajnego płynu (kilka inspiracji tutaj, więcej w kolejnym poście), innowacyjny model sprzedaży połączony ze skutecznym systemem utylizacji plastiku lub zupełnie nowy sposób dystrybucji wody (wszystko zależy od twojej kreatywności)

Problemy związane z nadmierną produkcją wody sprzedawanej w plastikowych butelkach

1. Generowanie odpadów

butelka

Większość wód i napojów jest sprzedawanych w plastikowych butelkach. W związku z tym na polski rynek co roku trafia 4,5 miliarda takich opakowań. Ponownie przetwarzanych jest 1,1 mld, reszta, czyli około 80 proc., ląduje na wysypiskach śmieci, w piecach albo nawet w lasach (rozkład jednej butelki trwa 500 lat).

2. Zanieczyszczenia związane z transportem 

trak

Wielu z nas ma swoje ulubione marki wody pochodzące z konkretnych ujęć. Problem w tym, że zanim dotrą do sklepów często muszą pokonać setki, a nawet tysiące kilometrów (szczególnie te luksusowe, które często są importowane). To sprawia, że więcej ciężarówek rozjeżdża nasze drogi i emituje spaliny. Dla porównania dostarczenie do domu litra czystej wody kranowej generuje 0,3 grama dwutlenku węgla, transport takiej samej ilości, słynnej wody Evian aż 172 gramy.

3. Nierównomierna dystrybucja wody na świecie

Fiji

Zaledwie 2,5 proc. światowych zasobów wody, to wody słodkie, które nadają się do picia. Te zasoby nie są jednak równomiernie rozłożone, co dodatkowo potęguje eksport wody z niektórych regionów. Dla przykładu 98 proc. wody produkowanej na wyspach Fiji (słynna luksusowa marka Fiji Water popularna wśród gwiazd i celebrytów) jest eksportowana do Europy i USA. Problem w tym, że 35 proc. mieszkańców archipelagu nie ma dostępu do czystej wody pitnej.

Biorąc pod uwagę powyższy brief, opracujcie własne koncepcje produktów lub usług oferujących nowy sposób na nawodnienie człowieka. Odpowiedzi przesyłajcie w następującej formie:

Nazwa (musi być chwytliwa i sprzedawać produkt);

Funkcjonalność (jak działa produkt?);

Użyteczność (dlaczego produkt odpowiada na realną potrzebę?);

Opcjonalnie wizualizacja (wystarczy prosty szkic, schemat, kolaż lub moodboard).

Na propozycje czekamy do końca marca. Projekty wysyłajcie na adres redakcja@fpiec.pl (w temacie maila koniecznie napiszcie 'Wymyśl produkt przyszłości'). Wraz z odpowiedziami przyślijcie podpisany regulamin, który możecie pobrać tutaj. Powodzenia! 

  • WPP