technologiamarka

Elektryczne BMW powstało... 43 lata temu

Zobaczcie, jak wyglądała ewolucja elektrycznych samochodów bawarskiego koncernu.

Model i3, który zadebiutował na rynku w 2013 roku, jest pierwszym seryjnie produkowanym samochodem elektrycznym bawarskiego koncernu. Jednak mało kto wie, że pierwszy pojazd o napędzie elektrycznym BMW stworzyło ponad czterdzieści lat temu. W 1972 roku Bawarczycy wyposażali w silnik elektryczny dwudrzwiowego sedana z serii 02 (model 1600), nadając mu przydomek Frankenstein. Samochód dysponował mocą 42 koni mechanicznych, przyspieszając do ‘pięćdziesiątki’ w osiem sekund. Bateria? Ważyła 350 kg i nie posiadała instalacji, za której pośrednictwem można było uzupełniać prąd. Trzeba ją było wymieniać na kolejną – naładowaną.

BMW LS Electric - rok 1975 BMW LS Electric - rok 1975

Dwa lata później BMW zaprezentowało drugie przekształcenie napędu elektrycznego, tym razem w modelu LS Electric. W przeciwieństwie do swojego poprzednika samochód posiadał wtyczkę, poprzez którą można było naładować baterię. Sęk w tym, że potrzeba było na to czternastu godzin, a naładowana bateria zapewniała jazdę przez zaledwie 30 kilometrów.

BMW 325xi (E30) - rok 1987 BMW 325xi (E30) - rok 1987

W 1987 roku BMW zrobiło krok milowy, biorąc na warsztat napędzany na cztery koła model 325xi. Z auta usunięto tylną oś, pozostawiając przedni napęd. Zainstalowano silnik elektryczny oraz mniejszą i lżejszą baterię, która jednocześnie zapewniała trzy razy większą moc od poprzednich. Ten model mógł na jednym naładowaniu przejechać już 150 kilometrów. Z samochodów korzystała m.in. niemiecka poczta oraz inne instytucje publiczne.

BMW E1 - rok 1991 BMW E1 - rok 1991

Opisane powyżej modele były istniejącymi już modelami pojazdów spalinowych, które przerobiono na samochody elektryczne. W 1991 roku BMW zaprojektowało od podstaw auto o napędzie elektrycznym. Model E1 otrzymał wykonaną z aluminium karoserię oraz baterię, która zapewniała zasięg 170 kilometrów. Ze względu na wysokie koszty zrezygnowano z komercjalizacji projektu, który jest protoplastą obecnego i3.

BMW 324i (E36) - rok 1992 BMW 324i (E36) - rok 1992

Rozwiązania technologiczne zdecydowano się rozwijać w serii 3 E46, przez cały okres jej produkcji. Udało się stworzyć napęd o mocy 60 koni mechanicznych. Skrócono też znacząco czas ładowania baterii – w przypadku elektrycznej 324i wystarczyło czterdzieści minut, aby naładować ją w 75 proc. Był to swoisty poligon doświadczalny w rozwoju napędów elektrycznych - kolejny krok, ale jak podkreśla BMW, bardzo przydatny w kontekście i3.

BMW Active E seria 1 - rok 2011 BMW Active E seria 1 - rok 2011

A później przyszedł czas elektrycznego Mini oraz serii 1 Active E, którymi koncern BMW wszedł w erę nowoczesnych napędów elektrycznych. Bawarczycy wyprodukowali 1,1 tys. egzemplarzy ‘jedynki’ Active E. Samochody wzięły udział w dwuletnim programie testującym napędy elektryczne i nie były dostępne na rynku. Auta zostały na ten okres użyczone wybranym uprzednio uczestnikom, którzy sprawdzali, jak w praktyce działają elektryczne BMW. Gdy program badawczy się skończył, pojazdy zostały zwrócone BMW, bez możliwości ich odkupienia przez testujących – samochody przekazano szkołom, muzeom oraz jednostkom badawczym.

BMW i3 - rok 2013 BMW i3 - rok 2013

W styczniu 2013 roku z taśmy produkcyjnej zjechały pierwsze egzemplarze BMW i3, które wyposażono w silniki elektryczne o mocy 170 KM. Auto do ‘setki’ rozpędza się w 7 sekund, a jego zasięg wynosi 150 kilometrów – można go opcjonalnie zwiększyć, kupując tzw. range extender, czyli niewielki silnik benzynowy. Nadwozie i3 wykonano z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi. Blisko 10 proc. włókna węglowego zastosowanego we wnętrzu pojazdu pochodzi z materiałów z odzysku, a energia potrzebna do jego produkcji jest pozyskiwana w 100 proc. z odnawialnych źródeł.

BMW i3 - wnętrze BMW i3 - wnętrze