rynekmarkamedia

7 sposobów na depresję sezonową

Poznaj 7 sposobów na walkę z depresją sezonową i wymyśl swój własny. Do wygrania płatne staże w F5 i w Dragon Rouge. 

Konkurs 'Wymyśl produkt przyszłości' ruszył na dobre. Mogą w nim wziąć udział wszyscy, którzy mają głowy pełne pomysłów i chcą pracować w biznesie kreatywnym. 

Lubisz wymyślać coś nowego? Zgłoś się koniecznie, nawet jeżeli nie masz zacięcia projektowego, bo w tym konkursie liczy się przede wszystkim pomysł.

Do wygrania dwa płatne staże w F5 i w Dragon Rouge oraz uczestnictwo w warsztacie design thinking. By mieć szansę na te nagrody, wystarczy śledzić konto Dragon Rouge, na którym przez najbliższe miesiące będą się pojawiać kolejne briefy projektowe na produkty przyszłości. W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy pierwszą część briefu na produkty lub usługi, które mają zminimalizować dolegliwości związane z depresją sezonową oraz tzw. 'Blue Monday', czyli najbardziej depresyjnym dniem w roku, który zawsze wypada w styczniu. Tutaj możecie przeczytać dokładny opis tego produktu/usługi i jego grupy docelowej oraz zobaczyć kilka konkurencyjnych rozwiązań, które są już dostępne na rynku. Teraz czas na kolejną porcję wiedzy oraz inspiracji, które mają uruchomić waszą kreatywność.

Trendy w walce z depresją sezonową

Depresja

Za główny czynnik wywołujący depresję sezonową (ang. S.A.D. lub winter blues) uważa się niedobór światła słonecznego jesienią i zimą. Dlatego też w kontekście walki z tym schorzeniem, najczęściej mówi się o różnego rodzaju lampach leczniczych. Jak pokazuje powyższa infografika, fototerapia nie jest jednak jedyną metodą.

Sposobami na niwelowanie objawów tej dolegliwości mogą być m.in. psychoterapia, odpowiednia dieta, zimowe wakacje lub specjalne ziołaczy antydepresanty.

Mogą one być skuteczniejsze w walce z 'Blue Monday', który jest w pewnym sensie chwilową depresją sezonową podniesioną do kwadratu, gdyż poza brakiem naturalnego światła wpływają na niego dodatkowe czynniki. Są nimi m.in. świadomość upływającego czasu, niedotrzymanie postanowień noworocznych czy konieczność spłaty kredytów zaciągniętych w okresie świątecznym. Poniżej możecie zobaczyć różnych 7 produktów, usług i konceptów, które ułatwiają radzenie sobie z depresją sezonową i 'Blue Monday'.

Słoneczny budzik

Philips Wake-up Light 4 Philips Wake-up Light 4

Czwarta generacja popularnej 'Philips Wake-up Light', która od premiery w 2006 roku, sprzedała się na całym świecie w ponad milionie egzemplarzy. Produkt jest skrzyżowaniem budzika i lampy do fototerapii. Włącza się automatycznie gdy zbliża się pora pobudki i stopniowo zaczyna świecić coraz jaśniejszym światłem, naśladując w ten sposób wschodzące słońce. Ciepłe, naturalne światło, którym produkt budzi powoduje kortyzolu, czyli naturalnego hormonu energii, w organizmie.

Mobilny mechanik szczęścia

THE UNHAPPINESS REPAIRER THE UNHAPPINESS REPAIRER

Projekt społeczny badający relacje pomiędzy szczęściem, psychoterapią i designem. Jego pomysłodawczyni, Silvia Neretti, postanowiła wyjść psychoterapią do ludzi. W tym celu zaprojektowała mobilną kozetkę, z którą pojawia się w różnych popularnych miejscach (np. w centrach handlowych). Tam rozmawia z przechodniami, zwabionymi hasłem 'Mechanik szczęścia', o ich problemach (może to być depresja sezonowa czy czynniki wywołujące 'Blue Monday') i wspólnie z nimi projektuje spersonalizowane rozwiązania. Tutaj możecie obejrzeć wideo na jego temat.

Lustra zamiast słońca

Rjukan
Rjukan
Rjukan

Norweskie miasteczko Rjukan przez większość jesieni i zimy było pogrążone ciemnościach. Wszystko przez to, że jest położone w dolinie, której nisko zawieszone słońce nie oświetla w tym okresie. To zmieniło się jednak dwa lata temu, kiedy na zboczu góry postawiono sterowany komputerowo system gigantycznych luster, które odbijają światło słoneczne wprost na największy plac miasta, zmieniając go w słoneczny punkt spotkań.

Kieszonkowy coach

Pocket Expense Pocket Expense

Jak wspominaliśmy wyżej, jedne z najważniejszych czynników, które przyczyniają się do złego samopoczucia w czasie 'Blue Monday', to świadomość niedotrzymywania noworocznych postanowień oraz konieczność spłaty kredytów zaciągniętych podczas gigantycznych świątecznych zakupów. Na rynku są jednak dostępne dziesiątki aplikacji mobilnych, które mogą skutecznie wyeliminować te problemy. Chce bardziej racjonalnie wydawać swoje pieniądze przed świętami? Używaj Pocket Expense. Chcesz zrzucić parę kilogramów w nowym roku? Ściągnij Lose It! albo Happy Scale. A może chcesz po prostu częściej się uśmiechać? Korzystaj z Happier. Więcej podobnych rozwiązań tutaj

Plaża na przystanku w środku zimy

Przystanek

Zmarznięci nowojorczycy musieli być nieźle zdziwieni, kiedy w zeszłym roku zobaczyli parę plażowiczów, czekających na autobus na jednym z przystanków w centrum miasta. Po chwili jednak chcieli poczuć się jak oni, kiedy okazało się, że intensywnie odgrzewany i rozświetlony przystanek jest prawdziwą oazą lata w środku zimy. O co chodziło? Ten kreatywny ambient był częścią kampanii 'Plaża wygląda na tobie świetnie', która zachęcała mieszkańców Wielkiego Jabłka do wyjazdu na Florydę. Myślimy jednak, że mógłby również choć na chwilę rozweselić ofiary 'Blue Monday' czy ludzi cierpiących na depresję sezonową.

Szczęśliwa kawiarnia

Happiness cafe Happiness cafe

Pod koniec zeszłego roku w brytyjskim Brighton powstała kawiarnia 'Happiness cafe'. Lokal działa w opuszczonym kościele, a jego twórcami są członkowie stowarzyszenia 'Action for Happiness'. Co czyni to miejsce szczęśliwym? Wbrew pozorom nie są to niskie ceny alkoholi, specjalnie zioła czy nawet relaksująca muzyka. Bardziej chodzi o wiedzę dotyczącą pozytywnego myślenia, która wręcz rozlewa się na to miejsce z licznych plakatów, ulotek czy specjalistycznych książek. W 'Happiness cafe' odbywają się też różnego rodzaju spotkania motywacyjne i konferencje tematyczne (spokojnie możemy wyobrazić sobie event dotyczący depresji sezonowej czy 'Blue Monday'). 

Oświetl sobie mózg

VALKEE
Happy

VALKEE to innowacyjne urządzenie do fototerapii, które działa na nasze oczy inaczej niż większość konkurencyjnych rozwiązań. Zamiast tego produkt, który przypomina iPoda wyposażonego w parę słuchawek kanałowych, wysyła światło bezpośrednio do naszego mózgu. Jak to możliwe? 'Słuchawki' są wyposażone w bardzo silne diody, które przez kanały słuchowe działają na części mózgu wrażliwe na światło (to one mogą być odpowiedzialne za depresję sezonową). W przeciwieństwie do popularnych lamp, VALKEE jest w pełni mobilny i bez problemu można go używać wszędzie przez zalecane 6 - 12 minut na dobę. 

Na podstawie powyższych danych i inspiracji (kolejna część w przyszłym tygodniu) opracujcie własne koncepcje produktów lub usług przyszłości ułatwiających radzenie sobie z depresją sezonową. Odpowiedzi przesyłajcie w następującej formie:

Nazwa (musi być chwytliwa i sprzedawać produkt);

Funkcjonalność (jak działa produkt?);

Użyteczność (dlaczego produkt odpowiada na realną potrzebę?);

Opcjonalnie wizualizacja (wystarczy prosty szkic, schemat lub kolaż czy moodboard).

Czekamy na nie do końca marca pod adresem redakcja@fpiec.pl. Wraz z odpowiedziami przyślijcie podpisany regulamin, który możecie pobrać tutaj. Powodzenia! 

  • wymysl