rynektechnologiamarkamedia

Wymyśl produkt na depresję sezonową

Blue Monday, czyli najbardziej przygnębiający dzień roku już za nami. Wymyśl produkt, który pomoże go przetrwać w przyszłości! Do wygrania płatne staże w F5 i Dragon Rouge!

Chyba nikt nie lubi poniedziałków, bo kojarzą się z końcem beztroskich weekendów i powrotem do codziennych obowiązków, co zresztą doskonale pokazał Tadeusz Chmielewski w swojej słynnej komedii. Jeden z nich jest jednak szczególnie trudny - tak przynajmniej twierdził Cliff Arnall, brytyjski psycholog wykładający na Cardiff University, który w 2004 roku wprowadził termin 'Blue Monday'. To określenie najbardziej depresyjnego dnia w roku, który zawsze przypada na poniedziałek ostatniego pełnego tygodnia stycznia. Naukowiec wyznaczył tę datę przy użyciu algorytmu uwzględniającego czynniki meteorologiczne (krótki dzień, słabe nasłonecznienie), psychologiczne (pierwsze znaki niedotrzymania postanowień noworocznych) i ekonomiczne (niezadowalający stan konta wywołany przez zakupy świąteczne, pierwsze terminy spłaty kredytów w nowym roku).

Wzór na wyznaczenie daty 'Blue Monday'. Źródło Wikipedia. Wzór na wyznaczenie daty 'Blue Monday'. Źródło Wikipedia.

Zgodnie z wyliczeniami Arnalla najbardziej przygnębiający dzień 2015 roku przypada na 19-ego stycznia - czyli na wczoraj. I choć część ekspertów nie zgadza się z jego teorią, to co roku prasa całego świata rozpisuje się na temat 'Blue Monday', a wielu ludzi tłumaczy nim wszystkie niepowodzenia, które zdarzają im się tego dnia.

Produkt przyszłości

My postanowiliśmy wykorzystać cały szum związany z 'Blue Monday' w konkursie 'Wymyśl produkt przyszłości', który organizujemy wspólnie z Dragon Rouge. Mogą wziąć w nim udział wszyscy, którzy mają głowy pełne pomysłów i chcą pracować w biznesie kreatywnym.

Lubisz wymyślać coś nowego? Zgłoś się koniecznie, nawet jeżeli nie masz zacięcia projektowego, bo w tym konkursie liczy się przede wszystkim pomysł.

Do wygrania dwa płatne staże w F5 i w Dragon Rouge oraz uczestnictwo w warsztacie design thinking. By mieć szansę na te nagrody, wystarczy śledzić konto Dragon Rouge na F5, na którym przez najbliższe trzy miesiące regularnie będą się pojawiać kolejne briefy projektowe na produkty lub usługi przyszłości. Oto pierwszy z nich:

Opis produktu

Opracuj koncepcję produktu lub usługi przyszłości, które pomogą wszystkim cierpiącym z powodu depresji sezonowej (ang. S.A.D. lub seasonal affective disorder) i mogą ułatwić przetrwanie następnego 'Blue Monday'. Koniecznie zwróć przy tym uwagę na wybrane czynniki wpływające na nasze samopoczucie w tych okresach. Możesz skupić się na tych meteorologicznych (niskie nasłonecznienie, krótki dzień, deszczowa aura, zimno) lub psychologicznych (spadek motywacji, niedotrzymywanie postanowień noworocznych, świadomość mijającego czasu) czy ekonomicznych (konieczność spłaty kredytów zaciągniętych w okresie świątecznym). Ważne będzie też uwzględnienie konsekwencji tych stanów takich jak zły nastrój, rozdrażnienie, senność, wzmożony apetyt, lęk czy apatia. Reszta zależy już od twojej wyobraźni. 

Grupa docelowa

Według serwisu abcZdrowie.pl depresja sezonowa występuje przede wszystkim u ludzi młodych (20 - 30 lat) i częściej dotyka kobiety. Dolegliwości związane z tym stanem prawdopodobnie łagodnieją na starość. Główną przyczyną zachorowań jest głównie niedobór światła słonecznego w czasie jesieni i zimy, co skutkuje większą liczbą zachorowań w rejonach, w których go wtedy szczególnie brakuje (np. w Skandynawii). Sam 'Blue Monday' jest w pewnym sensie chwilową depresją sezonową podniesioną do kwadratu, gdyż wpływają na niego dodatkowe czynniki takie jak świadomość mijającego czasu, niedotrzymywanie postanowień noworocznych czy konieczność spłaty kredytów zaciągniętych w okresie świątecznym, można więc przyjąć, że dotyka wszystkich.

Inspiracje

1) Słoneczne lampy Day-Light

lampa

Lampy marki Day-Light emitują ciepłe światło przypominające naturalne światło słoneczne. Są wyposażone w soczewkę rozpraszającą, która zapewnia równomierne rozchodzenie się światła i eliminuje problem oślepiania. Szerokie możliwości regulacji pozwalają dostosować je do aktualnych potrzeb użytkownika. Różnego rodzaju lampy do fototerapii to najpopularniejszy obecnie produkt dla osób cierpiących na depresję sezonową.

2) 'Okulary' SEQINETIC

Okulary

Koncept wygodnego urządzenia przypominającego okulary, które może emitować sztuczne światło słoneczne dosłownie w każdym miejscu. Jego konstrukcja jest bardzo prosta: wbudowany reflektor odbija miękkie światło generowane przez diody LED w taki sposób, by oświetlać wyłącznie górną część pola widzenia użytkownika. Dzięki temu czuje się on oślepiony i ma wrażenie, że słońce cały czas jest nad nim.

3) Antydepresyjny przystanek

Przystanek

W szwedzkim mieście UMEA znaleziono sprytne rozwiązanie problemu kiepskiego nasłonecznienia w czasie jesieni i zimy. Zamiast reklam, lokalna firma energetyczna zamontowała na przystankach autobusowych specjalne lampy imitujące światło dzienne. Instalacje wykorzystują żarówki podobne do tych, które są stosowane w fototerapii. Przedsięwzięcie było formą promocji usług lokalnego dostawcy energii i jest doskonałym przykładem tego, jak usługodawca może włączyć się w walkę z sezonową depresją.

4) Drukarka szczęścia

machina

Przykład wykorzystania istniejącej technologii do stworzenia zupełnie nowej usługi. The Happiness Machine to miniaturowa drukarka, która wypluwa z siebie wyłącznie pozytywne myśli. Jak to możliwe? Podłączone do internetu urządzenie przeczesuje sieć w poszukiwaniu różnych zdań, w których użyto słowa 'happy'. Wystarczy nacisnąć guzik, by losowo wybrała jedno z nich i wydrukowała.

5) Gra wideo na depresję

Naukowcy z University of Auckland opracowali RPG o nazwie SPARX (Smart, Positive, Active, Realistic, X-factor), która ma pomagać nastolatkom radzić sobie z symptomami depresji. Gra składa się z siedmiu modułów, dla których inspirację stanowiły problemy, z jakimi najczęściej zmagają się cierpiący na tę przypadłość. SPARX dyskretnie wykorzystuje techniki terapii poznawczo – behawioralnej, aby uczyć graczy zwalczania negatywnych myśli, planowania zadań, czy radzenia sobie z codziennymi problemami. Pierwsze badania wykazały, że pokonywanie jednego modułu tygodniowo dało taki sam efekt, jak zażywanie antydepresantów.

W oparciu o powyższe dane i inspiracje (kolejna część w przyszłym tygodniu) opracujcie własne koncepcje produktów lub usług przyszłości ułatwiających radzenie sobie z depresją sezonową. Odpowiedzi przesyłajcie w następującej formie:

Nazwa (musi być chwytliwa i sprzedawać produkt);

Funkcjonalność (jak działa produkt?);

Użyteczność (dlaczego produkt odpowiada na realną potrzebę?);

Opcjonalnie wizualizacja (wystarczy prosty szkic, schemat lub kolaż czy moodboard).

Czekamy na nie do końca marca pod adresem redakcja@fpiec.pl. Wraz z odpowiedziami przyślijcie podpisany regulamin, który możecie pobrać tutaj. Powodzenia!

  • produkt