kulturamarka

5 pomysłów na energetyczne śniadanie

Wyjście z domu bez śniadania to najprostszy sposób na poranek pozbawiony energii. Przedstawiamy 5 potraw, które dadzą wam rano prawdziwego kopa.

Według raportu 'Life at home' aż 33 proc. mieszkańców dużych miast nie je nic rano przed wyjściem z domu, a duża część reszty badanych jedynie przegryza coś w biegu. Problem w tym, że zwyczaj bagatelizowania śniadań to jeden z najgorszych pomysłów na wchodzenie w nowy dzień. Tak jest dlatego, że po każdej nocy nasze zapasy energii mogą być niższe nawet o 80 proc. niż przed snem. Bez porannej porcji czegoś pożywnego, organizm człowieka zaczyna magazynować resztki energii i spalać mniej kalorii, spowalniając przy tym cały metabolizm, co na dłuższą metę zwiększa ryzyko nadwagi (według badań Kelloggsa osoby, które nie jedzą śniadań, są 4,5 raza bardziej narażone na problemy z otyłością).

Nie chcemy, żebyście mieli takie problemy. Dlatego postanowiliśmy znaleźć dla was w sieci kilka prostych przepisów na śniadania bogate m.in. w takie składniki odżywcze, jak błonnik, kwasy omega 3, wapń i witamina D, czyli mieszankę, która ułatwi spalanie tłuszczu i pozwoli utrzymać stabilny poziom cukru (i energii) we krwi.

 

1. Koktajl z mango z dodatkiem imbiru

mango

Gęsty koktajl o delikatnym, słodkim smaku uzyskanym dzięki zmiksowaniu mango z imbirem i kardamonem. Dodatek siemienia lnianego i oleju lnianego wzbogaca całość o porcję kwasów Omega 3.

Czas przygotowania: 5 minut

Składniki: 1 niskotłuszczowy jogurt waniliowy, 1 mango posiekane w kostkę, 4 kawałki tofu, 2 łyżki zmielonego siemienia lnianego, 1 łyżeczka drobno posiekanego imbiru skrystalizowanego, 1 łyżeczka oleju lnianego, szczypta kardamonu.

Przygotowanie: wszystkie składniki wrzućcie do blendera i zmiksujcie (jogurt waniliowy i tofu pozwolą otrzymać jednolitą, gęstą konsystencję). Koktajl najlepiej przygotujcie wieczorem i włóżcie na noc do lodówki. Dzięki temu całość odpowiednio się 'przegryzie', a wy będziecie mogli pospać dłużej.

2. Jeszcze zdrowsze płatki

sniadanie

Klasyczne płatki mogą być jeszcze zdrowsze dzięki odpowiednio dobranym składnikom. Płatki pszenne pełnoziarniste pozwalają w pełni skorzystać z walorów tego zboża (źródło błonnika), gdyż nie są przetwarzane, ani wzbogacane. Dodatek siemienia lnianego i orzechów włoskich to poranna porcja kwasów omega 3. Syrop klonowy daje natomiast słodki smak, ale jest mniej kaloryczny niż miód.

Czas przygotowania: 5 minut

Składniki: pół szklanki odtłuszczonego mleka, pół szklanki pełnoziarnistych płatków pszennych, 1 łyżka zmielonego siemienia lnianego, 1 łyżka posiekanych orzechów włoskich, 1 łyżeczka syropu klonowego, 1 łyżka suszonych żurawin.

Przygotowanie: mleko i płatki wrzućcie do małego garnuszka i delikatnie podgrzewajcie na kuchence, cały czas mieszając widelcem. Kiedy masa zgęstnieje, dodajcie łyżkę siemienia lnianego i odstawcie całość na chwilę. W osobnym garnuszku lub w kuchence mikrofalowej (przez około 45 sekund) podgrzejcie syrop klonowy z orzechami, aż mieszanka zacznie bulgotać. Słodką polewę dodacie do płatków i posypcie żurawiną.

3. Bajgiel z wędzonym łososiem

bajgiel

Pełnoziarnisty bajgiel to doskonałe źródło błonnika (unikajcie dużych bajgli z białego pieczywa, które są prawdziwą bombą kaloryczną). Podanie go z łososiem wzbogaci śniadanie o porcję kwasów Omega 3.

Czas przygotowania: 4 minuty

Składniki: 1 bajgiel pełnoziarnisty, 2 płaty wędzonego łososia, cienka warstwa odtłuszczonego sera śmietankowego do smarowania.

Przygotowanie: w tym przypadku chyba nie trzeba wam wiele tłumaczyć.

4. Francuskie tosty w wersji fit

am am

Klasyczne francuskie tosty nie należą do najzdrowszych, ale wystarczy kilka zmian w przepisie, by zrobić z nich dietetyczne źródło składników odżywczych takich jak błonnik i wapń.

Czas przygotowania: 4 minuty

Składniki: 2 kromki ciemnego, pełnoziarnistego pieczywa fit, 1 jajko, 1/4 szklanki odtłuszczonego mleka, 1/2 łyżeczki cynamonu, 2 łyżeczki oleju rzepakowego, 2 łyżki syropu klonowego.

Przygotowanie: ubite jajko wymieszajcie z mlekiem i z cynamonem, a następnie obtoczcie w tej masie kromki chleba. Rozgrzejcie olej rzepakowy na patelni, połóżcie na niej kromki i smażcie do momentu, kiedy zarumienią się po obu stronach. Już na talerzu polejcie je słodkim, dietetycznym syropem klonowym.

5. Angielskie muffiny ze szpinakiem i z pomidorem

mufin

Muffiny kojarzą nam ze słodkimi babeczkami, ale to amerykański wynalazek. Te klasyczne, angielskie są czymś na kształt bułki i podaje je się na śniadanie. W wersji pełnoziarnistej z dodatkiem jajka na twardo, szpinaku i pomidorów stanowią solidne źródło błonnika, białka, kwasów Omega 3 oraz cennych witamin i przeciwutleniaczy (w Polsce ciężko dostać gotowe angielskie muffiny, możecie więc je zastąpić bułką razową lub zrobić sami).

Czas przygotowania: 10 minut

Składniki: 1 pełnoziarnisty muffin angielski lub 1 pełnoziarnista bułka, świeży szpinak, 1 jajko na twardo, 1 pomidor, 1 łyżka majonezu wzbogaconego kwasami Omega 3.

Przygotowanie: postawcie połówki muffina na blasze piekarnika na podwójnej warstwie srebrnej folii. Połóżcie na nich szpinak, pomidory i dodajcie plasterki jajka. Następnie muśnijcie jajka majonezem oraz przyprawcie wszystko pieprzem i solą. Tak przystrojone bajgle wstawcie do piekarnika na 2-3 minuty, aż majonez lekko się przyrumieni.

  • ikea

IKEA w swoim nowym katalogu #2015 w centrum uwagi stawia te obszary domu, w których kładziemy się spać, wstajemy i przygotowujemy się na nowy dzień. F5 wspólnie z IKEA w ciągu najbliższych tygodni będzie podpowiadać co robić rano, by utrzymać kreatywny potencjał przez cały dzień. Zainspirujcie się!

Głęboka taca KLACK idealnie nadaje się do śniadania w łóżku. Cena: 29,99 zł. Głęboka taca KLACK idealnie nadaje się do śniadania w łóżku. Cena: 29,99 zł.
Podstawka pod laptopa BRADA idealnie nadaje się do pracy w łóżku czy na sofie. Cena: 39,99 zł. Podstawka pod laptopa BRADA idealnie nadaje się do pracy w łóżku czy na sofie. Cena: 39,99 zł.
Stolik z miejscem na przechowywanie z kolekcji IKEA PS 2014. Przydaje się przy porannej kawie i prasówce. Cena: 259 zł. Stolik z miejscem na przechowywanie z kolekcji IKEA PS 2014. Przydaje się przy porannej kawie i prasówce. Cena: 259 zł.
Rama łóżka DUKEN, nowość w katalogu IKEA 2015. Pokrycie zagłówka jest dwustronne, więc można wybrać wersję białą lub wielobarwną. Cena: 699 zł. Rama łóżka DUKEN, nowość w katalogu IKEA 2015. Pokrycie zagłówka jest dwustronne, więc można wybrać wersję białą lub wielobarwną. Cena: 699 zł.
Najlepszy materac to taki, w którym tobie jest najwygodniej. Jeśli jednak uznasz, że twój wybór był nietrafiony, w IKEA masz 90 dni by go wymienić. Na zdjęciu materac piankowy MALFORS. Cena: 425 zł. Najlepszy materac to taki, w którym tobie jest najwygodniej. Jeśli jednak uznasz, że twój wybór był nietrafiony, w IKEA masz 90 dni by go wymienić. Na zdjęciu materac piankowy MALFORS. Cena: 425 zł.