rynekmarka

Branding nielimitowany

Specjaliści z agencji Dragon Rouge piszą o działaniach marek ułatwiających życie niepełnosprawnym.

Statystyki mówią, że blisko 10 proc. globalnej populacji stanowią osoby niepełnosprawne (w krajach o najwyższej średniej długości życia, ludzie spędzają przeciętnie 9 lat, będąc w jakimś stopniu niepełnosprawnym). W TRENDSTOOL©, czyli cyklicznym raporcie Dragon Rouge dotyczącym trendów społeczno-kulturowych, zwracamy uwagę, że wraz z dalszym wzrostem średniej długości życia, znaczenie tej grupy konsumentów będzie rosło. Warto więc już dziś pomyśleć, co firmy mogą dla nich zrobić. Zwłaszcza że jest to świetna okazja do wyróżnienia się i budowania wizerunku marki innowacyjnej, poprawiającej jakość życia konsumentów. Poniżej zgromadziliśmy kilkanaście inspirujących przykładów dobrych praktyk.

RENDSTOOL© Dragon Rouge – publikowany co 2 lata raport o trendach społeczno-kulturowych mających wpływ na budowanie marki. Ostatnia edycja pochodzi z przełomu 2013 i 2014 roku. RENDSTOOL© Dragon Rouge – publikowany co 2 lata raport o trendach społeczno-kulturowych mających wpływ na budowanie marki. Ostatnia edycja pochodzi z przełomu 2013 i 2014 roku.

Wykropkowani

Statystyki wskazują, że problemy ze wzrokiem są jedną z najczęściej występujących form niepełnosprawności. Nic więc dziwnego, że coraz więcej marek bierze to pod uwagę, starając się dostosować opakowania, instrukcje, a nawet całe produkty do potrzeb osób niewidzących lub niedowidzących. Firmy stosują w tym celu przede wszystkim alfabet Braille’a, który dotychczas był wymaganym standardem w branży farmaceutycznej. Od jakiegoś czasu sięgają po niego także marki z innych kategorii, co wynika bardziej z szacunku do klientów, niż z uregulowań prawnych. Najczęściej robią to niszowe, rodzinne firmy, w których łatwiej o niekonwencjonalne decyzje.

Opakowanie czekolady firmy Wondaree Macadamias z USA. Opakowanie czekolady firmy Wondaree Macadamias z USA.
Marka przypraw dla ludzi niewidzących. Jej logo powstało z połączenia reprezentacji Braille’owskich dla liter ‘a’ i ‘b’. Dzięki temu jest zrozumiałe dla każdego. Marka przypraw dla ludzi niewidzących. Jej logo powstało z połączenia reprezentacji Braille’owskich dla liter ‘a’ i ‘b’. Dzięki temu jest zrozumiałe dla każdego.
Zegarek Haptica zaprojektowany przez Davida Chaveza. Czas odczytywany poprzez przesuwanie palcem po szczelinie. Zegarek Haptica zaprojektowany przez Davida Chaveza. Czas odczytywany poprzez przesuwanie palcem po szczelinie.
Restauracja 'O Black' oferuje tzw. dark dining. Oprócz ciemności, opasek na oczy i kelnerów-przewodników, obowiązkowym elementem jest butelka wina z nazwą wytłoczoną alfabetem Braille’a. Restauracja 'O Black' oferuje tzw. dark dining. Oprócz ciemności, opasek na oczy i kelnerów-przewodników, obowiązkowym elementem jest butelka wina z nazwą wytłoczoną alfabetem Braille’a.
Prototyp smartfona dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Telefon ma dotykowy ekran składający się z siatki kołków, które poruszają się pod miękką membraną, tworząc znaki Braille’a. Prototyp smartfona dla osób z niepełnosprawnością wzroku. Telefon ma dotykowy ekran składający się z siatki kołków, które poruszają się pod miękką membraną, tworząc znaki Braille’a.

O ludzi z niepełnosprawnością wzroku zaczynają dbać także marki luksusowe takie jak Chanel czy L’Occitane. Patrząc na opakowania ich produktów aż trudno zrozumieć, dlaczego alfabet Braille’a nie jest stosowany przez wszystkich. Po pierwsze, jest potrzebny. Po drugie, w jakimś stopniu dodaje markom charyzmy i charakteru premium.

Chanel Egoiste Chanel Egoiste
Luksusowe kosmetyki L’Occitane Luksusowe kosmetyki L’Occitane

Otwieranie ułatwione

Drugim dynamicznie rozwijającym się kierunkiem związanym z innowacjami na rzecz niepełnosprawności jest kwestia otwierania opakowań. W przypadku osób o mniejszej sile w rękach albo ograniczonej sprawności to naprawdę problem.

Specjalna nakrętka w kształcie łezki ułatwiająca otwierania Coca-Coli. Innowacja prosta i skuteczna. Proj.: Shao-Nung Chen. Specjalna nakrętka w kształcie łezki ułatwiająca otwierania Coca-Coli. Innowacja prosta i skuteczna. Proj.: Shao-Nung Chen.
Opakowanie prezerwatyw zaprojektowane przez Bena Pawle’a można otworzyć jednym prostym ruchem palca. Opakowanie prezerwatyw zaprojektowane przez Bena Pawle’a można otworzyć jednym prostym ruchem palca.
Prosty wyciskacz pigułek, dzięki któremu osoby z ograniczoną motoryką nie będą mieć problemów z ich wydostaniem. Prosty wyciskacz pigułek, dzięki któremu osoby z ograniczoną motoryką nie będą mieć problemów z ich wydostaniem.

Kuchenne rewolucje

Wiele projektów dotyczy tego, co dzieje się w kuchni. Ludziom w pełni sprawnym ruchowo może nie przychodzić do głowy, z jakimi problemami borykają się osoby z osłabioną siłą rąk (np. chorzy na artretyzm). Tymczasem codziennie trzeba ukroić chleb, odkręcić kran, otworzyć słoik czy podnieść karton mleka lub dzbanek z herbatą i wlać ich zawartość do szklanki.

Mickael Boulay, student Desing Academy w Eindhoven, zaprojektował zestaw narzędzi kuchennych dla osób cierpiących na porażenie jednej strony ciała. Mickael Boulay, student Desing Academy w Eindhoven, zaprojektował zestaw narzędzi kuchennych dla osób cierpiących na porażenie jednej strony ciała.
Sprzęt ułatwiający życie starszych i niepełnosprawnych nie musi przypominać mebli szpitalnych. Dzięki designerom z Lanzavecchai + Wai ich mieszkania są bardziej przyjazne, nie tracąc na stylu. Sprzęt ułatwiający życie starszych i niepełnosprawnych nie musi przypominać mebli szpitalnych. Dzięki designerom z Lanzavecchai + Wai ich mieszkania są bardziej przyjazne, nie tracąc na stylu.
Lazy Tea Pot - czajnik, który ułatwia wlewanie płynów do innych naczyń. Proj.: Lotte Alpert. Lazy Tea Pot - czajnik, który ułatwia wlewanie płynów do innych naczyń. Proj.: Lotte Alpert.
Six Way Opener to funkcjonalny i mający wiele zastosowań uchwyt. W sam raz zarówno dla osób z ograniczoną siłą rąk, jak i dla tych, którzy cenią sobie wygodę w kuchni. Six Way Opener to funkcjonalny i mający wiele zastosowań uchwyt. W sam raz zarówno dla osób z ograniczoną siłą rąk, jak i dla tych, którzy cenią sobie wygodę w kuchni.

Jak widać kultura współpracy i szacunek dla różnorodności, w tym włączania wszelkich mniejszości do głównego nurtu, może przynosić bardzo ciekawe efekty. Zresztą to dopiero początek, przed brand managerami i agencjami wciąż wiele pracy, zwłaszcza w obliczu starzejącego się społeczeństwa.