rynekmarkamedia

Najciekawsze przykłady eko-designu

Specjaliści z Dragon Rouge pokazują, że eco-branding to nie tylko szary papier, minimalistyczny styl i odręczne rysunki.

Eco-branding to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zwrócenie uwagi potencjalnych klientów. Ten trend był widoczny w marketingu od lat, ale współcześnie stał się częścią absolutnego konsumenckiego mainstreamu. Dlatego coraz częściej widujemy marki ekologiczne, lub takie, które starają się na nie stylizować. Malowanie zieloną farbą betonu, by udawał trawę, podobnie jak optyczne powiększanie opakowań kosmetyków, by sprawiały wrażenie bardziej zrównoważonych, może pomóc co najwyżej w wymuszeniu jednorazowego zakupu. Przyjmując jednak strategię ekologiczną na dłuższą metę, trzeba myśleć o wszystkich elementach oferty i realnych korzyściach dla klienta. Jak więc być eko? Typowe wyobrażenia o ekologicznych rozwiązaniach w brandingu wygląda mniej więcej tak: zero tworzyw sztucznych, szary papier, minimalistyczny styl, ograniczona paleta kolorów i raczej odręczne rysunki, niż dobre zdjęcia. Czy tak musi być? Eksperci z agencji Dragon Rouge udowadniają, że nie.

1. Naturalny wygląd i styl

To najprostsze i najbardziej popularne skojarzenie z ekologią: naturalny materiał – surowy, nie przetworzony i nie pokryty żadną sztuczną warstwą. Na poziomie designu też jest surowo, czasem nawet ‘prymitywnie’. Kolorystyka i ikonografia oszczędne, ograniczone do niezbędnego minimum. W opozycji do opakowań powszechnie uznawanych za standard: z fotografią w pełnej rozdzielczości, warstwą błyszczącego lakieru i dodatkową zabezpieczającą folią.

Eukanuba - karma dla psów Eukanuba - karma dla psów

Kolorem coraz częściej uznawanym za ‘eko’ jest biały. Jego dodatkowym atutem jest to, że pomaga stworzyć przestrzeń na półce, w której oko odpoczywa od nadmiaru bodźców wizualnych. W połączeniu z bardzo uproszczoną, sprowadzoną do najważniejszych informacji ikonografią, daje to poczucie, że mamy do czynienia z produktem domowej roboty.

EKO Cleaning Supplies, proj.: Elo Marc EKO Cleaning Supplies, proj.: Elo Marc

2. Oszczędne podejście do materiału

Prawdziwy eko-packaging zaczyna się jednak tam, gdzie wychodzimy poza sferę samych kolorów lub znaków i dotykamy kwestii technologii. Stawką w grze jest z jednej strony ilość zużywanego do pakowania produktów materiału, z drugiej sam rodzaj materiału, jego pochodzenie, czy możliwość biodegradacji.

Kosmetyki Pangea Organics Kosmetyki Pangea Organics

Misją marki Pangea Organics jest ‘eko-centryczna pielęgnacja skóry’ (ang. ecocentric skincare), co w praktyce uwzględnia ręczne wykonanie, organiczne składniki, sprawiedliwy handel i nie wykonywanie eksperymentów na zwierzętach. Ekologia przekłada się też na opakowanie:  żeby nie drukować dodatkowej ulotki, wszystkie istotne informacje zostały zamieszczone bezpośrednio na wewnętrznej stronie opakowania. To kwestia świadomego stosunku do zasobów naturalnych, a przy okazji szansa na oszczędności dla firmy. 

Method - środki czystości Method - środki czystości

Method to nasza ulubiona brytyjska marka środków czystości, która udowadnia, że ekologiczne materiały nie muszą być wcale brzydsze, czy gorszej jakości. Ich opakowania robi się z plastiku pochodzącego z recyklingu i tworzyw sztucznych zebrane z oceanów.

3. Opakowania wielokrotnego użytku

2 w jednym, czyli nie wyrzucaj, skoro możesz inaczej użyć w inny sposób.

Herbata CHA Herbata CHA

Opakowania herbaty CHA można użyć również jako dyfuzorów zapachowych. We wskazane (perforowane) miejsca wkłada się mieszanki ziół, które wypełniają dom przyjemnym zapachem.

Reusable Eco Package, proj.: LG Electronics Corporate Design Center Reusable Eco Package, proj.: LG Electronics Corporate Design Center

Opakowania LG nie muszą trafić do kosza na śmieci, mogą przydać się na biurku jako pudełko, ramka na zdjęcia, pojemnik na ołówki czy wazonik. Projekt był nominowany w 2010 roku do prestiżowej nagrody RED DOT w kategorii ‘packaging design’.

Torba - wieszak H&M, proj. Jayyn Solomon Torba - wieszak H&M, proj. Jayyn Solomon

W garderobie kobiecej zawsze przyda się nowy wieszak. Z H&M można wykonać go korzystając z torby na zakupu. Ta sama torba może być przekształcona również w wieszak na buty.

4. Opakowanie bez opakowania

Myśląc o oszczędności i redukowaniu niepotrzebnych materiałów konsekwentnie dochodzimy do miejsca, w którym redukcji musi ulec samo opakowanie.

Lite2go, proj.: Knoed Lite2go, proj.: Knoed

Cały proces wytwarzania lamp ‘lite2go’ jest prosty, a wszystkie komponenty są biodegradowalne i nadają się do recyklingu. Samo opakowanie po rozłożeniu staje się kloszem, więc de facto go nie ma.

Garden in a Bag Mini Tomato Garden in a Bag Mini Tomato

Amatorom ogrodnictwa, których niewątpliwie jest sporo wśród ludzi zainteresowanych ekologią, z pewnością przypadną do gustu rośliny ‘Garden in a Bag’. Ich opakowanie jest nie tylko biodegradowalne, ale również pomaga samodzielnie wyhodować warzywa. Zawiera ziemię z sadzonkami i po otwarciu staje się po prostu doniczką.

5. Opakowania aktywnie pro-ekologiczne

W czasach dialogu i interaktywnego marketingu, pro-ekologiczne marki nie ograniczają się już do samych siebie i chcą aktywnie reedukować swoich konsumentów.

Stop The Water While Using Me, proj.: Korefe Stop The Water While Using Me, proj.: Korefe

Marka zaprojektowana przez studio Korefe wpisała przekaz ekologiczny w siebie do tego stopnia, że nim się stała w całości – nie ma nazwy, nie ma logo, tylko hasło: Stop The Water While Using Me. Marka skierowana jest oczywiście do osób o wyższym stopniu świadomości, poszukujących jednocześnie kosmetyków wysokiej jakości.

 

Zestawienie przygotował zespół Dragon Rouge Warszawa w składzie: Monika Rybaczyk, Joanna Rewaj i Joanna Burbridge.