rynekmarkamedia

Po co nam edycje limitowane?

Specjaliści z agencji Dragon Rouge piszą jakie funkcje mają edycje limitowane różnych produktów.

Niejednokrotnie słyszymy: ‘To jest edycja limitowana, ma dodatkowe funkcje i ulepszony design, dlatego cena jest odrobinę wyższa’. Dotyczy to zarówno produktów codziennego użytku, sprzętów elektronicznych (np. konsole do gier), jak i większych gabarytowo maszyn takich jak samochody. Co tak naprawdę dają producentom i kupującym edycje limitowane? Dla marek jest to szansa na odświeżenie własnego wizerunku, wyróżnienie się na półce, nawiązanie do ważnych wydarzeń (np. świąt lub rocznic) oraz sposób na zachęcenie fanów czy kolekcjonerów do kupna często droższych wersji produktów. Konsumenci mogą natomiast dzięki nim poczuć się wyjątkowo, a to przez kontakt z oryginalną, piękną formą (przy projektowaniu edycji limitowanych często pracują znani designerzy lub artyści, którzy potrafią tworzyć małe dzieła sztuki nawiązując do mainstreamowej formy). Zobaczcie sami.

Joanna Rewaj - strategia Joanna Rewaj - strategia

Edycje limitowane w przypadku dużych i uznanych marek to efektywna odpowiedź na działania coraz bardziej aktywnych marek własnych i ich krótkich serii, tzw. in-out'ów. Wg badań IPSOS z kwietnia 2014 roku ponad 60% Polaków szuka nowości i lubi o nich rozmawiać. Serie limitowane są więc koniecznością -  to dobry sposób na to, by utrzymując długofalowo spójność brandingu i jednocześnie zaspokoić też potrzebę nowości.

Hennessy

Dragon

Myśląc o edycjach limitowanych do głowy najczęściej przychodzą te butelkowe. Jest tak za sprawą dużej konkurencji w tej branży (jakoś trzeba wyróżnić się na półce!) i braku reklam alkoholu w naszym otoczeniu. Powyżej butelka Hennessy’ego, często współpracującego ze streetartowcami, w tym przypadku z niejakim Futurą.

Camel

 

Camel

Kolejna ‘zabroniona’ kategoria, czyli papierosy. Właściwie tylko Ci, którzy palą są w stanie je zauważyć. Kolorowe wersje stają się obiektem pożądania kolekcjonerów.

Piotr Kania - designer Piotr Kania - designer

 

Edycje Limitowane powstają by wykonać aktywację w punktach sprzedaży. Drugim powodem są walory estetyczne. Konsument poddaje się impulsywnemu zakupowi, bo przecież produkt zaraz zniknie z półki

Perfumy Marca Jacobsa

Daisy

Opakowania perfum rządzą się innymi prawami – tutaj serie limitowane są zjawiskiem powszechnym. Jednym z najbardziej dekoracyjnych modeli ostatniego czasu były perfumy Daisy Marca Jacobsa.

Absolut

absolut

Absolut od lat słynie z ciekawych serii limitowanych. Wśród nich były już edycje o muzyce, miastach. Tym razem Absolut pokusił się o serię limitowaną w ilości… 4 mln sztuk. Każda butelka jest inna – do jej stworzenia potrzebne były specjalne algorytmy i ustawienia maszyn do produkcji. Sztuka znalazła oparcie w technice.

Evian

evian

Serie limitowane wody Evian związane są ze światem mody, co pomaga w pozycjonowaniu marki. W poprzednich edycjach autorami designu byli: Christian Lacroix, Diane von Furstenberg czy Issey Miyake. W tym roku jest to Elie Saab, co pomaga w nawiązaniu do pracy rzemieślniczej i czystości produktu.

Marcin Rzadkowski - designer Marcin Rzadkowski - designer

Opakowanie edycji limitowanej ma za zadanie intrygować, zaskakiwać, pokazywać, że produkt jest żywy i reaguje na zmieniający się świat. W Dragon Rouge wielokrotnie projektowaliśmy Wyborową Limited Edition, która jest przeznaczona na okres świąteczno-karnawałowy. Dlatego musi co roku prezentować się w nowej odsłonie i jednocześnie spełniać rolę tradycyjnego prezentu oraz towarzysza zabawy.