rynekmarkamedia

Wiesz co zjesz, czyli mądrze pakowana żywność

1/3 produkowanej żywności jest marnowana. W tym kontekście kwestia opakowań nabiera zupełnie innego wymiaru – piszą specjaliści z Dragon Rouge i pokazują jak można radzić sobie z tym wyzwaniem.

Czytając ostatni raport FAO możemy się dowiedzieć, że 1/3 produkowanej żywności jest marnowana. Z kolei WFP informuje nas, że jedna na osiem osób na świecie jest w tym momencie głodna. W takim kontekście kwestia opakowań nabiera zupełnie innego wymiaru. Ważna staje się nie tyle estetyka, ale system utrzymywania świeżości produktów oraz dodatkowe funkcjonalności, np. możliwość wykorzystania opakowania na nowo. Wpisuje się to w dyskurs o ekologii, zrównoważonym rozwoju i humanitarnym podejściu do produkcji żywności. Poniżej możecie zobaczyć kilka przykładów, które pokażą wam jak można radzić sobie z tymi wyzwaniami i sprawić, by nasze lodówki stały się zaplanowaną, zrównoważoną przestrzenią.

Intermarche

Intermarche

W ostatnich tygodniach prawdziwym hitem stała się kampania francuskiego supermarketu Intermarche, który postanowił pomóc rolnikom w sprzedaży nadprodukcji warzyw i owoców niezgodnych z dyrektywami UE. Wybrano kilku 'bohaterów' i stworzono z nich karykatury, podkreślając ich wady w nazwach: 'Sok z Brzydkiej Pomarańczy' czy 'Zupa z Brzydkiej Marchewki'. Co ważne, produkty są 30 proc. tańsze. Nic dziwnego, że kampania stała się hitem!

EcoLean

EcoLean

Nowa formuła plastikowego opakowania na płyny stworzona przez firmę EcoLean jest elastyczna i ultra lekka. W miarę zużycia zajmuje coraz mniej miejsca, a później może być wykorzystać ponownie.

Bobble

Booble

Zaprojektowana przez Karima Rashida Bobble jest odpowiedzią na ogromne zużycie plastikowych butelek na wodę. Kolorowy, wymienny filtr jest innowacją w tego typu butelkach - pozwala na napełnienie jej wodą z kranu, która staje się zdatna do picia. Przedmiot nie tylko estetyczny, ale też bardzo praktyczny.

La Fermiere

La Fermiere

Idąc tropem ponownego użytku, doskonałym przykładem może być znane od wielu lat francuskie opakowanie jogurtu La Fermiere, które ma formę charakterystycznego ceramicznego kubeczka w kolorze lawendy. Pojemnik zyskał kultowy status i jest dziś wykorzystywany powszechnie m.in. do picia kawy, podawania małych deserów czy trzymania kwiatów.

Eat Me Now

Eat me now
Eat me now

W Dragon Rouge mieliśmy okazję brać udział w projektowaniu systemu, który informuje o świeżości produktów. Bazą konceptu były naklejki, które wraz z upływem czasu zmieniały kolor. W ten sposób dociera do nas informacja, że produkt należy szybko spożyć.

Original Unverpackt

uven

W Niemczech powstał niedawno Original Unverpackt – supermarket szczycący się brakiem opakowań, czyli coś, co na naszych rodzimych 'bazarkach' znane jest od dawien dawna. Zdaniem założycieli to jest właśnie metoda na mniejszą produkcję odpadów, ciekawe tylko jak radzą sobie z przeterminowaną żywnością.

Zestawienie przygotował zespół Dragon Rouge Warszawa w składzie: Magda Assanowicz, Marta Spasowicz.