markamedia

Snapshot packaging, czyli wybór łatwy dla oka

Przedstawiciele agencji Dragon Rouge piszą dlaczego w dobie storytellingu niektóre marki decydują się na stricte wizualną komunikację.

Ciekawa rzecz dzieje się w branży opakowań - w dobie mówienia o storytellingu i wykorzystywania wszelkich dostępnych kanałów do wciągania potencjalnych klientów w opowieści marek, niektóre firmy decydują się na całkowicie odmienną strategię - czysty design. Mamy tu na myśli zabawę formą, światłem i cieniem, bez żadnych historii, argumentów sprzedażowych czy nawet brandingu w klasycznym rozumieniu. Wbrew pozorom taka strategia jest bardzo racjonalna, gdyż wykorzystuje intuicję i wiedzę o współczesnych mediach oraz o naturze warunkowanej przez nie percepcji.

Wybór produktu jest niejako zaprogramowany poprzez trafienie w czułe, emocjonalne oko klienta.

Można pokusić się o porównanie fenomenu snapshot packaging do McLuhanowskiej teorii 'Medium is the message' - opakowanie w bezpośredni sposób komunikuje się z odbiorcą, a efektem tego pozornego dialogu jest zakup.

Wirtualny sklep frisco.pl w warszawskim metrze Wirtualny sklep frisco.pl w warszawskim metrze

Taka strategia jest też reakcją na współczesną rzeczywistość. Wybór produktu coraz częściej nie jest dokonywany przed półką, ale w przestrzeni cyfrowej. Cybernetyczna teoria komunikacji uczy nas, że w przekazie nie chodzi jedynie o zrozumienie i sens, ale o wywołanie pożądanej reakcji. Nie interpretacja i świadomy wybór są stawką w grze, a pozawerbalna transmisja i wywołanie emocji, które kierują nas do wyboru, często oznaczającego zakup.

W przykładach, które zwróciły naszą uwagę, werbalizm sprowadzony jest do minimum, ale mimo to przekaz pozostaje bardzo jasny. Ważniejsza od historii produktu jest wizualna gra z odbiorcą. Jaki to może mieć wpływ na opakowania? Poniżej możecie zobaczyć kilka przykładów będących przedsmakiem tego co może się zdarzyć. W większości to projekty limitowane i koncepcyjne, jednak już wkrótce mogą stać się naszą rzeczywistością.

 

Australijska marka piwa Vale – bardzo wizualny projekt opakowań, ale też nowoczesny język raportu rocznego, proj. Parrallax Design. Australijska marka piwa Vale – bardzo wizualny projekt opakowań, ale też nowoczesny język raportu rocznego, proj. Parrallax Design.
Nagrodzone opakowania i branding nowozelandzkiej marki kawy Gravity – eksperyment wizualny, zapewniający wyróżnienie na półce i silny wpływ na konsumenta Nagrodzone opakowania i branding nowozelandzkiej marki kawy Gravity – eksperyment wizualny, zapewniający wyróżnienie na półce i silny wpływ na konsumenta
Minimalistyczny projekt dla eksportowego wina, którego celem było wyróżnienie się na bardzo zatłoczonej półce, proj.: Alex Townsend, Nowa Zelandia Minimalistyczny projekt dla eksportowego wina, którego celem było wyróżnienie się na bardzo zatłoczonej półce, proj.: Alex Townsend, Nowa Zelandia
Półka farmaceutyczna to duże wyzwania. Konotacje futurystyczne, naukowe, nie tylko pomagają zaistnieć, ale dodatkowo budują wiarygodność w kategorii zdominowanej przez rzeczowe argumenty. Półka farmaceutyczna to duże wyzwania. Konotacje futurystyczne, naukowe, nie tylko pomagają zaistnieć, ale dodatkowo budują wiarygodność w kategorii zdominowanej przez rzeczowe argumenty.
W kosmetykach ten sam zabieg formalny związany jest z przywołaniem wprost emocji, impresją na temat osobowości marki (Library of Flowers), czy graficzną reprezentacją składników i głównej jakości. W kosmetykach ten sam zabieg formalny związany jest z przywołaniem wprost emocji, impresją na temat osobowości marki (Library of Flowers), czy graficzną reprezentacją składników i głównej jakości.
kosmetyki
Oprócz grą kolorem, impulsem, kodem, cieniem i światłem, jest również gra strukturą  opakowania – niezależnie, czy jest to szkło, plastik, czy wydruk 3D. Oprócz grą kolorem, impulsem, kodem, cieniem i światłem, jest również gra strukturą opakowania – niezależnie, czy jest to szkło, plastik, czy wydruk 3D.

Zestawienie przygotował zespół Dragon Rouge Warszawa w składzie: Joanna Rewaj, Magdalena Assanowicz, Joanna Burbridge i Marcin Rzadkowski.