rynekmarkamedia

Mitologia

Przedstawiciele agencji Dragon Rouge pokazują do czego potrzebne są designerom baśnie i mity.

Kontynuując opowieść z zeszłego tygodnia dotyczącą motywów historycznych w designie, chcemy przybliżyć wam kolejny trend wskazany w ostatnim globalnym raporcie Dragon Rouge. Podczas gdy ‘Thesaurus’ przenosi nas w świat symboli naturalnych, kierunek ‘Mitologie koncentruje się na symbolach antropogenicznych, znacznie silniej związanych z człowiekiem i kunsztem rzemieślniczym. Źródłem tej symboliki są baśnie, mity oraz motywy historyczne. Projektant zainspirowany tym trendem, w swoich pracach sięgnie do tradycji i rytuałów, przekładając je na język teraźniejszości.

W gruncie rzeczy design jest tu rzeczą wtórną, bowiem prawdziwym celem jest  poszukiwanie autentycznych historii i związanych z nimi wartości.

Zamiast obsesyjnego bawienia się cytatami i miksowania historycznych konwencji, w mitologiach częściej widać jednak poszukiwanie form podstawowych: surowych, naturalnych, opartych na tradycyjnych wartościach, również jeśli chodzi o proces wytwarzania.

Powrót do korzeni

Z tej strategii korzystają w szczególności manufaktury, poszukujące swojego miejsca w postindustrialnej i zdigitalizowanej rzeczywistości. Ręczna robota, wytwór ludzkich rąk i umysłów, to definicja autentyczności. Opakowania przypominają więc stare rękopisy czy może bardziej zapiski, odcinając się w ten sposób od wymuskanych i sterylnych opakowań budzących podejrzenie doświadczonych klientów.

Opakowania marki Young’s Seafood, wiodącego producenta ryb, są przykładem fascynacji prostą formą i chęci podkreślenia autentyczności produktu, proj.: Emily Myers. Opakowania marki Young’s Seafood, wiodącego producenta ryb, są przykładem fascynacji prostą formą i chęci podkreślenia autentyczności produktu, proj.: Emily Myers.
Opakowania miodu Savannah Bee Company są zamykane przy użyciu drewnianych wieczek, proj.: Collin Cummings. Opakowania miodu Savannah Bee Company są zamykane przy użyciu drewnianych wieczek, proj.: Collin Cummings.
W Hudson Made pamięta się czasy, kiedy produkty były robione przez ludzi. Opakowanie mydła zaprojektowane przez studio Hovard Design podkreśla tę ‘staromodną’ filozofię dobrej ręcznej roboty. W Hudson Made pamięta się czasy, kiedy produkty były robione przez ludzi. Opakowanie mydła zaprojektowane przez studio Hovard Design podkreśla tę ‘staromodną’ filozofię dobrej ręcznej roboty.
Joanna Burbridge, Dragon Rouge Joanna Burbridge, Dragon Rouge

 

Coraz częściej zamiast najładniejszego obrazka na opakowaniu, wolimy widzieć prawdziwy, mięsisty, zmysłowy produkt lub jego składniki. Mitologie to poszukiwanie pierwotnych źródeł mocy, odnajdywanie podstawowych wartości nie zagadanych kulturą, powrót do ludzkich emocji i więzi (sharing is caring) oraz szacunek do natury. Jest tu zachwyt nad kontaktem ze spękanym czy spatynowanym materiałem i jego surową, głęboką kolorystyką. Dlatego powracają takie materiały jak kamień, korek, drewno, jedwab, len, papier lub trzcina, często w zaskakujących zastosowaniach.

Tajemne znaki i rytuały

Rzemieślniczy design chętnie przywołuje również ‘tajemne znaki’ - ślady rytuałów, o których zapomniały współczesne fabryki.

 

Marka Roots odwołuje się do symboliki runicznej. Opakowania mają podkreślić składniki alkoholu, a zastosowane kolory zwrócić uwagę na naturalność i inspiracje dawnymi recepturami, proj.: Bob Studio. Marka Roots odwołuje się do symboliki runicznej. Opakowania mają podkreślić składniki alkoholu, a zastosowane kolory zwrócić uwagę na naturalność i inspiracje dawnymi recepturami, proj.: Bob Studio.
Bogactwo symboliki na butelce Absyntu Stranger&Stranger to uczta dla erudytów. Designerzy przywołali m.in. symbolikę Świętego Graala i trzeciego oka, a wszystko stylizowane na fin de siècle. Bogactwo symboliki na butelce Absyntu Stranger&Stranger to uczta dla erudytów. Designerzy przywołali m.in. symbolikę Świętego Graala i trzeciego oka, a wszystko stylizowane na fin de siècle.
Identyfikacja wizualna centrum 826 Valencia bazuje na mitologii i znakach pirackich. Identyfikacja wizualna centrum 826 Valencia bazuje na mitologii i znakach pirackich.

Zestawienie przygotował zespół designerów, brand konsultantów i strategów Dragon Rouge Warszawa w składzie: Joanna Burbridge, Joanna Rewaj, Monika Rybaczyk, Marta Zawadzka.