rynekmarkamedia

Opakowania z przeszłości

Przedstawiciele agencji Dragon Rouge pokazują do czego służą designerom leksykony botaniczne i książki historyczne.

Aż dwa z siedmiu trendów zidentyfikowanych w ostatnim globalnym raporcie Dragon Rouge dotyczącym tendencji w szeroko rozumianym designie, związane są ze świadomym cytowaniem motywów historycznych. Dziś chcemy pokazać wam przejawy pierwszego z nich, który określiliśmy mianem Thesaurus. Ta tendencja udowadnia, że odwoływanie się do tradycji nie musi być prostym cofaniem się w czasie. Współcześni projektanci wchodzą w rolę kreatywnych antykwariuszy, zbierają fragmenty przeszłości i układają je w nową, oryginalną całość, dając świadectwo wiedzy o kulturze i zrozumienia potrzeb wyrafinowanego konsumenta. Erudycja i świadome cytowanie konwencji i znaków z różnych epok, jest dziś jedną z popularniejszych strategii budowania marek luksusowych. Przy okazji jest to też miejsce, w którym ujawnione zostają lęki i obsesje współczesnej kultury: lęk przed przemijaniem, przeczucie kresu pewnej epoki, a nawet cywilizacji, obsesyjne pragnienie zatrzymania czasu i każdej chwili.

Atlasy i zielniki

Jednym z częstych motywów w tym nurcie są ryciny przypominające te, które wszyscy znamy z botanicznych i zoologicznych atlasów. Czasami jest to jeden motyw (jak w przypadku piwa Northbound), a  innym razem całe kolekcje (np. Uptown Soap Co.). W ten sposób marki komunikują związek z lokalną kulturą oraz wyjątkowość składników i receptur. Wzbudzają też pozytywne uczucia u konsumentów, odwołując się do wspomnień z dzieciństwa czy kolekcji gromadzonych przez dziadków.

Botanic Australia Gin, proj.: KS Design Studio Pty Ltd Botanic Australia Gin, proj.: KS Design Studio Pty Ltd
North Bound Brewery, Northbound, proj.: Vicki Johnston North Bound Brewery, Northbound, proj.: Vicki Johnston
Uptown Soap Co., proj.: Silvia Dontcheva Uptown Soap Co., proj.: Silvia Dontcheva

Danse Macabre

Współcześni designerzy nie obawiają się przywoływać śmierci. Śmiało transformują średniowieczny motyw dance macabre, pomagając oswajać przemijanie.

Hiszpańskie wino Atlan & Artisan Hiszpańskie wino Atlan & Artisan
Dearly Beloved Forever Red - kalifornijskie wino, którego butelka nawiązuje do kultury rdzennych mieszkańców tego obszaru Dearly Beloved Forever Red - kalifornijskie wino, którego butelka nawiązuje do kultury rdzennych mieszkańców tego obszaru
Virebent  - ekskluzywna francuska porcelana z serii Gabinet osobliwości Virebent - ekskluzywna francuska porcelana z serii Gabinet osobliwości

Obiekty pożądania

Coraz popularniejszym motywem pojawiającym się w designie opakowań czy architekturze wnętrz komercyjnych staje się szklany klosz. Dzięki temu zabiegowi niemalże wszystko może sprawiać wrażenie luksusowego obiektu pożądania, nie tylko biżuteria lub inne cenne precjoza, ale także ciastka, buty, kremy czy nawet t-shirty.

Zegarki prezentowane w londyńskiej galerii Dezeen Space, proj.: Dominic Wilcox Zegarki prezentowane w londyńskiej galerii Dezeen Space, proj.: Dominic Wilcox
Flagowy sklep marki Damir Doma otwarty w Paryżu w dystrykcie Marais. Limitowane akcesoria prezentowane są w antycznych szklanych kloszach stojących na postarzonym kredensie aptecznym. Flagowy sklep marki Damir Doma otwarty w Paryżu w dystrykcie Marais. Limitowane akcesoria prezentowane są w antycznych szklanych kloszach stojących na postarzonym kredensie aptecznym.

Obsesja katalogowania, by ocalić przed zagładą, znalazła również swoją odważną realizację we współczesnej sztuce. Zaprezentowana w Szanghaju praca Thomasa Heatherwick’a, Kew GardensMillennium Seed Bank Project, to współczesna Arka Noego. Misją studia było zebranie 25 proc. gatunków roślin do 2020 roku. Konstrukcja złożona z 60 tys. akrylowych włókien mieści w sobie 60 tys. ziaren roślin.

Katedra Thomasa Heatherwick Katedra Thomasa Heatherwick
Zestawienie przygotował zespół designerów, brand konsultantów i strategów Dragon Rouge Warszawa w składzie: Joanna Rewaj, Grzegorz Ryszko