rynekmarkamedia

Wszystko jest literą

Litera to dźwięk, a kilka dźwięków to słowo. Dzięki projektantom w jednym słowie zawierają się całe historie - piszą przedstawiciele agencji Dragon Rouge, prezentując inspirujące rozwiązania z dziedziny fontów.

Zanim litera zaczęła wyrażać pojedynczą głoskę lub sylabę oznaczała całe słowo. W pismach niealfabetycznych i niefonetycznych do dziś oznacza symbolicznie ideę. Nasz zachodni system zapisu porzucił jednak taką formułę. Przebyliśmy długą drogę, aby od pisma obrazkowego dotrzeć do alfabetu. Jednak historia zatacza koło, co skrzętnie wykorzystują projektanci i dzięki którym litera znowu może oznaczać dużo więcej niż tylko dźwięk. Młode pokolenie projektantów bawi się literą stąpając po bardzo cienkiej linie rozpiętej pomiędzy czytelnością, a jej brakiem, traktując pismo jako integralną część komunikacji wizualnej i bawiąc się jej różnymi aspektami. Oto na co sobie pozwalają.

 

Sztafaż literniczy

Litera jest elastyczna, dopasowuje się do każdej powierzchni i bryły, szczelnie wypełniając całą przestrzeń, jakby twórca miał już dość białych plam z jednym aktorem.

Limitowana edycja filmów zapisanych na USB. www.sagmeisterwalsh.com Limitowana edycja filmów zapisanych na USB. www.sagmeisterwalsh.com
Typo deck, autor: Clement de Bruin, www.clementdebruin.com Typo deck, autor: Clement de Bruin, www.clementdebruin.com
Alchemy Ltd., www.alchemyltd.com Alchemy Ltd., www.alchemyltd.com
Laurie Millotte, www.lauriemillotte.com Laurie Millotte, www.lauriemillotte.com

Odbierz czytelność!

Ksenotypy to kroje pisma, które znacznie odbiegają swym wyglądem od wzorców klasycznych pism. Zazwyczaj wykorzystują wszelkie rodzaje udziwnień graficznych, łącznie z deformacjami czy złudzeniami optycznymi, a nawet odbierające możliwość jednoznacznego rozpoznania znaku.

Bartosz Kucharski, Dragon Rouge Bartosz Kucharski, Dragon Rouge

 

 

 

Nasze najbliższe otoczenie pełne jest liter, ale niestety nie najlepiej zestawianych ze sobą. Poza tym, to wciąż te same litery, zachowawcze rozwiązania. Budujący jest fakt szerokiej dostępności fontów kreowanych przez stale rosnącą rzeszę literników.

 

www.behance.net www.behance.net

Powrót do historii

Trwający już jakiś czas trend kreacyjny, który wynika z zainteresowania dawnymi krojami pisma. W efekcie powstają nowe interpretacje, a najlepsze z nich stają się nowymi fontami. Kierunek cieszy się popularnością szczególnie wśród subkultur, często definiuje ich świat wizualny.

Niels 'Shoe' Meulman, www.whudat.pl Niels 'Shoe' Meulman, www.whudat.pl

Liter się nie pisze!

Znaki liternicze stają się fizycznymi obiektami, zyskując fakturę i formę, a często i dodatkową funkcję. Teraz litery jemy, dotykamy, możemy na nich nawet posiedzieć lub w nich zamieszkać.

www.shop.friendsoftype.com, trollback.com, nymag.com www.shop.friendsoftype.com, trollback.com, nymag.com
Farah Tamachi, www.gretchenjean.tumblr.com Farah Tamachi, www.gretchenjean.tumblr.com
Christopher Labrooy, www.etapes.com Christopher Labrooy, www.etapes.com

Struktury

Nowe technologie rewidują stare myślenie o literach. Dzięki temu powstają ‘koronki’ liternicze, których zastosowanie bywa bardzo zaskakujące. Moda jest chyba najbardziej podatna na zastosowania takich rozwiązań.

Kitchen, Norwegia, www.creativeadawards.com Kitchen, Norwegia, www.creativeadawards.com
www.aarynwest.com www.aarynwest.com
R'Pure Studio, www.thedieline.com R'Pure Studio, www.thedieline.com
Eliza Żukowska-Śluzek, Dragon Rouge Eliza Żukowska-Śluzek, Dragon Rouge

 

Książki dla dzieci, są obecnie wydawane z dbałością o przekaz formalny i z dużym naciskiem na niebanalne liternictwo i ilustrację. Ma to spore znaczenie w kontekście kształtowania się świadomości artystycznej naszych latorośli. Obserwuję w ilustracjach mojej córki, że napis jest nie tylko podpisem, ale jest ważnym elementem graficznym.

Zestawienie przygotował zespół designerów, brand konsultantów i strategów Dragon Rouge Warszawa w składzie: Grzegorz Ryszko, Eliza Żukowska-Śluzek, Dariusz Witczak, Bartosz Kucharski.