rynekmarkamedia

Smart Boxes, czyli opakowanie ma zadanie

Opakowanie od dawna nie służy tylko do ochrony produktu oraz informowania o jego zawartości. O najciekawszych przejawach tego trendu piszą przedstawiciele agencji brandingowej Dragon Rouge.

Opakowania mają do spełnienia wiele funkcji. Ochrona produktu oraz informacja o zawartości i producencie to jedynie podstawa. Dobre opakowanie to również szansa na wyróżnienie się na półce, a przecież współczesne technologie połączone z pomysłowością designerów, pozwalają dzisiaj wyróżniać się nie tylko pod względem wizualnym. Inteligentne, często interaktywne opakowania to również szansa na dodatkowe, budzące pozytywne emocje korzyści funkcjonalne. Liczy się nie tylko zaskakujący pomysł, ale również wartość dodana, za którą coraz bardziej wymagający i świadomy konsument będzie gotów więcej zapłacić. Rynek sprytnych opakowań to wciąż trend bardziej niszowy, niż masowy, chociażby ze względu na koszty produkcji. Warto jednak przyglądać się kreatywnym pomysłom, nawet tym wykorzystywanym w edycjach limitowanych i projektach koncepcyjnych, ponieważ to właśnie one kształtują nowe oczekiwania i standardy. Postanowiliśmy przejrzeć najciekawsze przejawy tego trendu w zespole brand konsultantów, designerów i strategów Dragon Rouge. Nasz research pogrupowaliśmy na 5 kategorii (przyjemność i rozrywka, wygoda, bezpieczeństwo, edukacja oraz ekologia). Poniżej możecie zobaczyć, co zwróciło naszą uwagę.

1) Przyjemność i rozrywka - opakowanie może dostarczać dodatkowej przyjemności powiązanej z produktem. Mogą to być np. interaktywne gry i zabawy lub dowcipna, dostarczająca dodatkowych wrażeń komunikacja.

Limitowana edycja opakowania czekoladek Alpino (Nestle), które pełni również funkcję gry planszowej. Limitowana edycja opakowania czekoladek Alpino (Nestle), które pełni również funkcję gry planszowej.
Po skonsumowaniu rodzynek Stafidenios (Enios, Grecja), ich opakowanie zmienia się w zabawkę do składania. Po skonsumowaniu rodzynek Stafidenios (Enios, Grecja), ich opakowanie zmienia się w zabawkę do składania.
Lody Phin and Pheabes (USA) –  opakowania do czytania. Lody Phin and Pheabes (USA) – opakowania do czytania.
Lapp and Fao (Niemcy) – opakowania luksusowych czekolad przypominające książki. Lapp and Fao (Niemcy) – opakowania luksusowych czekolad przypominające książki.
Grzegorz Ryszko, Dragon Rouge Grzegorz Ryszko, Dragon Rouge

 

Prosta guma Donald (tu głębokie westchnienie) uzależniła podwórkowych przeżuwaczy-kolekcjonerów licznymi historyjkami. Czasy kolekcjonowania opakowań bezpowrotnie minęły, ale nie mogę się doczekać, kiedy ktoś wyda poezję na opakowaniu czekolady lub etykiecie wódki. To oczywiście żart, ale w pewnym sensie pokazuje, jak istotna jest wartość dodana do produktu, a opakowanie jest doskonałym nośnikiem do poszerzania horyzontu marki.

 

2) Wygoda - trend potocznie określany w branży mianem ‘convenience’ to wymagający, ale też bardzo kuszący kierunek dla wielu marek. Poniżej kilka ciekawych przykładów rozwiązań typu ‘To-Go’ i ‘Ready-To-Use’.

Hanger Tea (proj. Soon Mo Kang) - pomysł z pogranicza zabawy, przyjemności i wygody. Dobry sposób na wyróżnienie się na zatłoczonym rynku herbat. Hanger Tea (proj. Soon Mo Kang) - pomysł z pogranicza zabawy, przyjemności i wygody. Dobry sposób na wyróżnienie się na zatłoczonym rynku herbat.
Butter! Better! (proj. Yeongkeun Jeong) - 2 w jednym, masło plus drewniany nóż do smakowania. Butter! Better! (proj. Yeongkeun Jeong) - 2 w jednym, masło plus drewniany nóż do smakowania.
Boxer Chips - Funkcjonalne opakowanie chipsów, pudełko i tacka, bez żadnego sięgania na dno tuby, wysypywania, rozrywania torebek, itp. Boxer Chips - Funkcjonalne opakowanie chipsów, pudełko i tacka, bez żadnego sięgania na dno tuby, wysypywania, rozrywania torebek, itp.
Mighty Nuts (proj. Maija Rozenfelde) - opakowanie nie tylko funkcjonalne, ale też działające jak żywa reklama zawartości. Sposób otwierania przypomina wyłuskiwanie pistacji. Mighty Nuts (proj. Maija Rozenfelde) - opakowanie nie tylko funkcjonalne, ale też działające jak żywa reklama zawartości. Sposób otwierania przypomina wyłuskiwanie pistacji.
gogol mogol (proj. Evgeny Morgaley) - opakowania, dzięki którym jajka nie tylko są bezpieczne, ale też  po 2 minutach od aktywowania, gotowe do zjedzenia w wersji na twardo. gogol mogol (proj. Evgeny Morgaley) - opakowania, dzięki którym jajka nie tylko są bezpieczne, ale też po 2 minutach od aktywowania, gotowe do zjedzenia w wersji na twardo.

 

3) Bezpieczeństwo - inteligentne opakowania mogą też podnieść poziom bezpieczeństwa, np. informując konsumentów o świeżości produktów lub alarmując, że ich termin przydatności do spożycia mija.

Fresh Label (TO-GENKYO) - wskaźniki świeżości na opakowaniu pokazują czy mięso jest jeszcze możliwe do spożycia. Fresh Label (TO-GENKYO) - wskaźniki świeżości na opakowaniu pokazują czy mięso jest jeszcze możliwe do spożycia.
Eat Me Now (proj. Dragon Rouge Warszawa) - naklejki pomagające w zarządzaniu żywnością. Kiedy termin ważności zbliża się do końca, etykieta wybarwia się na czerwono. Eat Me Now (proj. Dragon Rouge Warszawa) - naklejki pomagające w zarządzaniu żywnością. Kiedy termin ważności zbliża się do końca, etykieta wybarwia się na czerwono.

 

4) Edukacja - są kategorie produktowe, w których opakowanie tradycyjnie musi dostarczyć również instrukcji użytkowania. Można to oczywiście zrobić drobnym druczkiem na ulotce wewnątrz, warto jednak zastanowić się nad bardziej inteligentnym i przyjaznym rozwiązaniem.

NOBLIN Target Heavy Food – hasło marki tabletek wspomagających trawienie zaprezentowano na opakowaniu w dosłowny sposób, łamiąc apteczne standardy tej kategorii produktowej. NOBLIN Target Heavy Food – hasło marki tabletek wspomagających trawienie zaprezentowano na opakowaniu w dosłowny sposób, łamiąc apteczne standardy tej kategorii produktowej.
Bolshaya Pol’za (Rosja) - zdrowe rodzaje mąki, m.in. kukurydziana, ryżowa i gryczana. Na przedniej stronie opakowania umieszczono infografiki ułatwiające decyzje dotyczące dozowania. Bolshaya Pol’za (Rosja) - zdrowe rodzaje mąki, m.in. kukurydziana, ryżowa i gryczana. Na przedniej stronie opakowania umieszczono infografiki ułatwiające decyzje dotyczące dozowania.

 

5) Ekologia - na dojrzałych rynkach marki coraz częściej sięgają po argumenty świadomej konsumpcji. Dlatego przyszłością branży opakowań są również pomysły związane z ochroną środowiska. Dzisiaj na rozgrzewkę pokazujemy tylko dwa przejawy tego trendu. Temat ekologii i budowania wizerunku odpowiedzialnej marki jest bardzo szeroki, bliżej przyjrzymy mu się w kolejnych odsłonach feedu Dragon Rouge na F5.

Adidas Green - nowe opakowanie butów sportowej marki zamienia się w… trawę. Wystarczy tylko podrzeć je na kawałki, zakopać, podlać i cierpliwie czekać. Adidas Green - nowe opakowanie butów sportowej marki zamienia się w… trawę. Wystarczy tylko podrzeć je na kawałki, zakopać, podlać i cierpliwie czekać.
Hangerpak (proj. Steve Haslop) - instrukcja złożenia kartonowego wieszaka znajduje się z tyłu opakowania pocztowego. Aż dziw, że kupując ubrania w sieci, ciągle dostajemy zwykłe kartony. Hangerpak (proj. Steve Haslop) - instrukcja złożenia kartonowego wieszaka znajduje się z tyłu opakowania pocztowego. Aż dziw, że kupując ubrania w sieci, ciągle dostajemy zwykłe kartony.

 Niezagospodarowane nisze, czyli szanse na innowacje:

1) Synestezja, czyli oddziaływanie na wiele zmysłów jednocześnie (węch, wzrok, słuch, dotyk). Ogromna szansa na budowanie doświadczenia marki, która wciąż została wykorzystana tylko częściowo.

2) Opakowania do powtórnego wykorzystania jako element wyposażenia domu, np. wazon, talerz czy doniczka. Obecnie to bardzo niszowy kierunek, który ma duży potencjał w kontekście budowania relacji z ludźmi i tworzenia wartości dodanej. Wyzwaniem jest ekspozycja logo, które niekoniecznie jest elementem pożądanym na pozyskanym w ten sposób przedmiocie.

3) Opakowania naśladujące naturę, która jak wiadomo, tworzy najdoskonalsze rozwiązania: skórki owoców (banan), ochronne struktury dla zarodków (jajko), pancerze zwierzęce (pancernik, żółw). Rozwój takich opakowań może zapewnić właściwe oddychanie produktów, ich nawilżenie oraz oczywiście ochronę.

Eliza Żukowska-Śluzak, Dragon Rouge Eliza Żukowska-Śluzak, Dragon Rouge

 

 

 

Projektując opakowanie, projektujemy całościowe, sensualne doświadczenie. Warto myśleć w kategoriach wszystkich zmysłów i w szerszym kontekście, niż tylko zwiększenie konkurencyjności na półce.

Zestawienie przygotował zespół designerów, brand konsultantów i strategów Dragon Rouge Warszawa w składzieDariusz Witczak, Eliza Żukowska-Śluzek,  Joanna Rewaj, Agnieszka Bąkowska i Grzegorz Ryszko.