technologiamarka

Przyszłość luksusu wg BMW

BMW ujawniło Vision Future Luxury, koncept limuzyny, której luksus jest wypadkową designu i innowacji.

Vision Future Luxury to koncept limuzyny przyszłości wg BMW. Koncept pokazuje, jakie technologie już niedługo będą częścią samochodów BMW i jaka jest filozofia marki w podejściu do projektowania luksusowych samochodów przyszłości. Filozofia ta opiera się na dwóch podstawowych filarach: lekkości i funkcjonalności.

Koncept ten jest naszym przesłaniem, pokazującym jak postrzegamy filozofię nowoczesnego luksusu, w którym główną rolę odgrywają innowacyjne rozwiązania i nowoczesne technologie. Innowacje te umożliwiają stworzenie zupełnie nowego doświadczenia luksusu. Będzie to możliwe dzięki inteligentnemu wykorzystaniu lekkich materiałów, innowacyjnemu podejściu w projektowaniu wnętrza oraz radykalnej zmianie w podejściu do projektowania interfejsu użytkowników – wyjaśnia Karim Habib, Head of BMW Design.

luksus
luksus

Lekkość jest przede wszystkim wypadkową zastosowania lekkich materiałów oraz optymalnego designu poszczególnych komponentów. – Wszystkie nasze samochody będą musiały być lżejsze, co oznacza, że jako projektanci, musimy eksperymentować z użyciem różnych materiałów, a to z kolei może prowadzić do stworzenia nowych typów estetyki – wyjaśnia Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design. Lekkość zapewniają przede wszystkim włókna węglowe i aluminium. To pierwsze jest na tyle konstytutywnym elementem projektu, że jego użycie powinno być podkreślone także na zewnątrz. - Uważamy, że widziane gołym okiem włókna węglowe na zewnątrz luksusowego samochodu, są czymś, co BMW powinno zrobić – dodaje Habib.

Ograniczenie masy pojazdu daje również optymalny design wnętrza. Dla przykładu na bazowy materiał, jakim jest cienkie włókno węglowe, nakładana jest warstwa funkcyjna, zawierająca m.in. takie komponenty jak interfejs użytkownika, funkcje podświetla itp., po czym dla wzmocnienia przykrywana jest przez warstwę aluminium. Na samym końcu, struktura pokrywana jest drewnem lub skórą. Ponieważ każdy element jest ‘ścinany’ do rozmiarów optymalnych do pełnienia danej funkcji, masa tych elementów znacząco spada.

luksus
luksus

Innowacje oraz nowoczesny luksus od zawsze były podstawą DNA marki BMW – wyjaśnia Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design. Technologie zamiast ograniczać i rozpraszać kierowców, mają pomagać im w kierowaniu samochodem. Najnowsze wcielenie Vision BMW Head Up Display, wyświetlacza działającego w technologii tzw. rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality), informacje o ograniczeniach prędkości, czy mijanych znakach drogowych, wyświetla bezpośrednio na szybie przed kierowcą. Czujniki znajdujące się na zewnątrz samochodu zbierają dane, które są odszyfrowywane a następnie transferowane do projektora, znajdującego się na desce rozdzielczej.

Widać też rewolucję w wyświetlaniu informacji dla kierowcy i przedniego pasażera. Kierowca ma do dyspozycji ekran znajdujący się na wysokości kierownicy, na którym wyświetlane są podstawowe informacje o jeździe, oraz na środku konsoli – wykorzystywany głównie do funkcji infotainmentu. Pasażer z kolei ma swój własny wyświetlacz, umieszczony przed sobą na desce rozdzielczej. Wszystkie ekrany są trójwymiarowe, co daje złudzenie, jakby były zawieszone w przestrzeni.

luksus
luksus

W koncepcie podstawę oświetlenia stanowi technologia OLED. To niezwykle wydajne źródło światła, składa się z cieniutkich półprzewodników organicznego pochodzenia, które mogą być przycięte do dowolnego kształtu, co pozwala na zastosowanie różnych wzorów świetlnych. Pojedynczy polimer emitujący światło jest czterysta razy cieńszy od ludzkiego włosa.

luksus