rynektechnologiamarka

BMW i8

Zsynchronizowany napęd hybrydowy, karoseria z włókien węglowych, laserowe reflektory. Oto BMW i8 – jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie samochodów na świecie.

Z pełnym przekonaniem można stwierdzić, że BMW i8 znajduje się na czele awangardy pojazdów zaawansowanych pod względem technologicznym, uosabiając sobą przeszło dekadę prac bawarskich inżynierów.

Sportowe coupe o napędzie hybrydowym, wygląda jakby wyprzedzało teraźniejszość o kilkanaście lat. Jednak to, co stanowi o innowacyjności i8 nie zawsze widać gołym okiem.

Futurystyczne nadwozie o niskim współczynniku oporu powietrza, wynoszącym 0,26, skrywa dwa zsynchronizowane ze sobą systemy napędowe. Turbodoładowany silnik spalinowy o pojemności 1,5 litra napędza tylną oś, natomiast silnik elektryczny zapewnia moc przednim kołom. Kierowca może oczywiście zrezygnować z trybu hybrydowego i przełączyć się wyłącznie na napęd elektryczny, na którym będzie mógł przejechać 37 kilometrów. Gdy jednak samochód rozpędzi się powyżej 120 km/h w trybie elektrycznym, automatycznie włączy się napęd spalinowy.

BMW i8
BMW i8

Obydwa systemy pracując jednocześnie, zapewniając i8 moc 362 koni mechanicznych. Jednak w przypadku i8 nie chodzi o moc samą w sobie, a o stosunek mocy do masy samochodu. Konstrukcja pojazdu została w większości zbudowana z CFRP, czyli plastiku wzmocnionego włóknami węglowymi, dzięki czemu konstruktorom udało się znacząco ograniczyć masę pojazdu – i8 waży niecałe 1,5 tony.

Przy tak niewielkiej masie i względnie dużej mocy, najnowsze dziecko BMW może się pochwalić poziomem zużycia paliwa, które w klasie sportowego coupe jest nieosiągalne.

Średnio i8 spala 2,1 litra na 100 kilometrów – w warunkach laboratoryjnych rzecz jasna. Jednak wszelkie pomiary wykonane w prawdziwym ruchu ulicznym pokazują, że i8 w mieście spala około 5l/100km, natomiast podczas dynamicznej jazdy na autostradzie, około 7 litrów/100km. To i tak o 50 proc. mniej, niż sportowe samochody napędzane tradycyjnymi technologiami. Do ‘setki’ auto przyspiesza w 4,4 sekundy, a prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h.

BMW i8
BMW i8

Technologie widać też we wnętrzu i8. Futurystyczny kokpit wyświetla całe spektrum informacji o parametrach jezdnych samochodu. Począwszy od standardowych odczytów prędkości i zużycia paliwa, a skończywszy na bezpośredniej mocy, jaką w danym momencie dostarczają silniki elektryczne.

i8 będzie też pierwszym seryjnie produkowanym samochodem wyposażonym w najnowocześniejsze technologie oświetleniowe.

Mowa tu o laserowych reflektorach, których długość wiązki wynosi aż 600 metrów – blisko dwa razy dalej, niż w przypadku tradycyjnych świateł. Wiązka światła jest przy tym 10 razy jaśniejsza niż w przypadku technologii halogenowych, ksenonowych czy LED-owych, a same lampy zużywają 30 proc. mniej energii.

BMW i8
Oświetlenie. Po lewej i8 wyposażone w reflektory LED, po prawej w reflektory laserowe. Oświetlenie. Po lewej i8 wyposażone w reflektory LED, po prawej w reflektory laserowe.

Pierwsze i8 zostaną dostarczone do klientów w czerwcu, równolegle BMW organizuje liczne pokazy, na których kierowcy mogą zobaczyć hybrydowe coupe w akcji. Zainteresowanie i8 wśród kierowców jest tak duże, że już przekroczyło możliwości produkcyjne fabryki w Lipsku, gdzie model jest produkowany.