rynektechnologiamarka

Historia bawarskiego kombi

BMW Touring, czyli jak wakacyjny wyjazd pewnego bawarskiego inżyniera odmienił oblicze marki BMW.

‘Potrzeba matką wynalazku’, tak można określić kulisy powstania BMW serii 3 Touring, czyli popularnego ‘kombi’. Wielu ludzi utożsamia modele BMW ze sportowymi limuzynami, jednak Bawarczycy mają w swoim portfolio od ponad ćwierćwiecza jedne z najbardziej udanych kombi w historii motoryzacji. Do połowy lat 80. BMW serii 3 było produkowane wyłącznie jako sedan. Historia powstania narodzin kombi dla serii 3 i w ogóle kombi BMW, jest zarazem prozaiczna i arcyciekawa. Max Reisbock, inżynier BMW, który uchodzi za głównego pomysłodawcę wariantu touring, chciał się udać ze swoją rodziną na wakacje. Okazało się jednak, że seria 3 w wersji sedan nie miała wystarczająco dużo przestrzeni bagażowej, aby pomieścić wszystkie potrzebne rzeczy. – Ja i moja rodzina potrzebowaliśmy większego bagażnika. Jeśli masz małe dzieci, zawsze zabierasz ze sobą więcej bagażu, chociażby zabawki czy rowerek – wyjaśnia Max Reisbock.

Max Reisbock podczas prac nad BMW serii 3 touring Max Reisbock podczas prac nad BMW serii 3 touring

Reisbock nabył więc karoserię serii 3 i zaszył się na kilka miesięcy w garażu swojego kolegi, aby z sedana zrobić kombi. – Nie miałem żadnych planów konstrukcyjnych, pojazd i wszelkie jego modyfikacje były wyłącznie w mojej głowie. Dojrzewałem do tego pomysłu przez kilka miesięcy, myśląc jak przerobić tę czy tamtą część – wspomina po latach wynalazca serii 3 touring. Aby nie przekroczyć budżetu 13 tys. dolarów, inżynier korzystał wyłącznie ze szpachli konstrukcyjnej przerabiając tył pojazdu. Po sześciu miesiącach prac, prototyp był skończony. Najpierw Reisbock zaprezentował efekt swoich prac znajomym. Zachęcony entuzjastycznym odbiorem, odważył się przedstawić swój pomysł innym pracownikom BMW. – Na początku byli zaciekawieni, później zdumieni, a na końcu zachwyceni. Gdy zobaczyli go przedstawiciele zarządu, byli pod ogromnym wrażeniem i przejęli projekt. Z niewielkimi modyfikacjami, pierwsze BMW serii 3 touring weszło do seryjnej produkcji – tłumaczy Max Reisbock. I tak w 1987 roku, pierwszy touring zadebiutował na rynku. Wkrótce wariant touring pojawił się również w serii 5 (E34) Kulminacja dziedzictwa znajduje odzwierciedlenie w najnowszej generacji modeli touring, czyli F31 w przypadku serii 3 oraz F11 w przypadku serii 5.

Najnowsza generacja BMW serii 3 touring (F31) Najnowsza generacja BMW serii 3 touring (F31)

Najnowsze, piąte wcielenie generacji serii 3 touring, to największe kombi w historii tej serii. Jest ono przestronne i posiada 495 litrów powierzchni bagażowej, 1,5 tys. litrów po rozłożeniu foteli, czyli o 35 litrów więcej, niż poprzednia wersja. Bagażnik jest otwierany elektronicznie z pilota lub przycisku wewnątrz kabiny. Jako opcja dostępny jest również czujnik ruchu przy tylnym zderzaku – aby otworzyć klapę, wystarczy ruch nogi pod zderzakiem. Dla potrzebujących większych gabarytów, BMW proponuje serię 5 touring. Jej aktualne wcielenie zostało zbudowane na płycie podłogowej serii 7, a cała seria, w porównaniu do wcześniejszej generacji jest postrzegana nie jako powiększona ‘trójka’, lecz jako zmniejszona ‘siódemka’.

Najnowsza generacja BMW serii 5 touring (F11) Najnowsza generacja BMW serii 5 touring (F11)