rynektechnologiamarka

BMW M3 i M4 wyznaczają nowe standardy

Super lekkie materiały, o 40 proc. większy moment obrotowy oraz niższe zużycie paliwa i emisji spalin – oto nowa generacja BMW M3 oraz M4.

Od czterech generacji modelowych BMW M3 łączy w sobie geny sportu motorowego z nieograniczoną codzienną funkcjonalnością, dając w efekcie ekscytującą całość – tak istotę serii M3 tłumaczy dr Friedrich Nitschke, prezes zarządu BMW M GmbH. Poprzednia seria modelowa cieszyła się dużą popularnością, sprzedano ją w 40 tys. egzemplarzy, co jest bardzo dobrym wynikiem, jak na samochód o sportowej charakterystyce. Zostanie ona godnie zastąpiona przez kolejną generację M3, czyli limuzynę oraz M4, czyli coupe (zgodnie z nowym oznaczeniem modeli cyfry nieparzyste przysługują limuzynom a parzyste coupe), których premiera, po raz pierwszy w historii marki, odbyła się jednocześnie.

BMW M3

Obydwa modele wyposażano w szereg technologii znanych z samochodów wyścigowych. Stąd m.in. obecność systemów chłodzących o parametrach optymalnych dla samochodów wyczynowych, zapewniających przez cały czas optymalną temperaturę pracy silnika, systemu turbodoładowania oraz skrzyni biegów. – Nowe BMW M3 oraz M4 to przeniesienie technologii znanych dotychczas z torów wyścigowych, na zwykłe drogi. Podczas prac nad nową generacją, wykonano tysiące okrążeń na jednym z najlepiej przygotowanych na świecie torów wyścigowych ‘Nürburgring Nordschleife. Dzięki pasji i ogromnemu zaangażowaniu, udało nam się stworzyć serię sportowych samochodów, które ustanowiły nowe standardy, zarówno w zakresie całościowej koncepcji, precyzji wykonania, jak i dynamiki. – dodaje Nitschke.

BMW M3

Dzięki zastosowaniu inteligentnych technologii lekkiej konstrukcji, obecny model jest o 80 kilogramów lżejszy, w porównaniu z poprzednią generacją,

Do budowy pojazdów wykorzystano takie materiały jak wzmacniany włóknem węglowym plastik, czy aluminium, z którego wykonano wiele elementów układu jezdnego i karoserii.

Dach obydwu modeli zrobiono w całości z karbonu.Jednak nawet najlżejsza i najbardziej wytrzymała karoseria, sportowe osiągi może zapewnić tylko w połączeniu z odpowiednim napędem. Sercem nowego M3 Limuzyna i M4 Coupe jest nowy, skonstruowany od podstaw wysokoobrotowy sześciocylindrowy silnik rzędowy w technologii M Twin Power Turbo.

BMW M3

W porównaniu do poprzedniej generacji silnika, inżynierom udało się znacząco poprawić parametry – zwiększyć moment obrotowy o 40 proc., przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i emisji spalin o blisko 25 proc. Dzięki 431 koniom mechanicznym mocy połączonym z dwusprzęgłową 7-stopniową skrzynią biegów, obydwa modele mogą się rozpędzić do ‘setki’ w 4,1 sekundy. Przy tworzeniu tej serii M, inżynierowie nawiązali ścisłą współpracę z kierowcami rajdowymi BMW Motorsport, którzy odbywali jazdy testowe w celu dopracowania układów jezdnych.

BMW M4